Författare Ämne: Skirnirs förbannelse:  (läst 3528 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skirnirs förbannelse:
« skrivet: januari 12, 2010, 16:20 »
"Jag karvar en thurs-runa för dig
och tre stavar:
ergi,aedi,opala "kåthet,kättja och karlalängtan
som jag ristat dit dem,
närhelst det behövs"
Citat: Näslund, Britt-Marie :Nordiska gudinnor, Falun 2009 sid 247.
Runbokstaven thorn  kunde tydligen förhäxa kvinnor och ge dem sjukdommar.
Stackas Gerd i sagan som både avvisat Skirmers frieri och ignorerat hans hot om våld, tvingas nu underkasta sig.
Runorna hade tydligen helt andra kvaliteter än de latinska bokstäverna, trots samma ursprung! Jag kan inte komma på en enda latinsk bokstav som kunde tvinga kvinnor till underkastelse.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Skirnirs förbannelse:
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2010, 16:36 »
Jag kan inte komma på en enda latinsk bokstav som kunde tvinga kvinnor till underkastelse.

Nä, jag har inte heller lyckats med det;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skirnirs förbannelse:
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2010, 16:49 »
Skriv TOOGRAS i din högra handflata. ;) Kan annars rekommendera Sigurd Agrells "Senantik mysteriereligion och runmagi".


Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Skirnirs förbannelse:
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2010, 17:50 »
Jag kan inte komma på en enda latinsk bokstav som kunde tvinga kvinnor till underkastelse.

Inte direkt latinska men...  $, £ ... det finns flera som fungerar, både på män o kvinnor.  >:D
Qui tacet, consentit

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Skirnirs förbannelse:
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2010, 18:04 »
Ska man utöva runmagi måste man ha rätt medel till rätt ändamål. t.ex. en kniv införskaffad (eller ännu hellre egentillverkad) för enbart detta, renad och invigd enligt alla konstens regler. Varje runa måste ljudas och visualiseras och kniven får inte lämna träet, utan runan ska skäras i ett stycke..... Det där är bara början och alltså inte för vilken klåpare som helst att bara rafsa ner några bokstäver på ett papper. det finns en mängd andra aspekter att ta hänsyn till; material, tidpunkt etc. Ju fler samverkande aspekter medtagna i en och samma ritual, desto kraftfullare blir resultatet. Sen har ju människor såna kraftiga sköldar (allt vi gör och säger) idag, att man kan fråga sig om det är mödan värt att lägga ner så mycket energi på något när nästan ingen längre tror. Men enligt ovan utövar vi alla dagligen magi utan att veta om det, vi kallar det bara för andra saker, som övertalningsförmåga, tur, kvinnotycke, TIMING etc.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Skirnirs förbannelse:
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2010, 18:17 »
Pundtecknet är definitivt lantinskt. Det står för "libra", det vill säga viktenheten pund. Möjligen har också dollartecknet latinskt ursprung, men dess bakgrund är något osäker.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Skirnirs förbannelse:
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2010, 22:59 »
En doktor i betendevetenskap satt på en middag och hans bordsdam hade läst just doktorstiteln – och frågade till råds om sina krämpor.
Han förklarade att han var beteendevetare, inte läkare – och hon ville ha en förklaring på detta.
Han sa att jag kan ställa en fråga till dig, du måste svara ärligt och uppriktigt på den frågan. Hans bordsdam accepterade.
-skulle ni kunna tillbringa en natt tillsammans med mig i min säng – utan er mans tillstånd naturligtvis – mot att jag erbjöd er 100 miljoner kronor. Tänk igenom vad detta belopp skulle betyda för både er och era barn och barnbarn.
Hans bordsdam funderade en stund och nickade sedan
-ja, det skulle jag kunna.
-bra, sa Doktorn – skulle ni göra det för 1 krona?
-nej, herrud Gud – vem tar ni mej för! Sa hans bordsdam
-det vet jag redan, nu är det bara en förhandling om priset…

Tecknet är alltså    :-

Thomas
Historia är färskvara.