Författare Ämne: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?  (läst 7917 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« skrivet: januari 11, 2010, 16:13 »
Nu talas det om att böcker och tidskrifter kommer att övergå från papper till elektronisk
avlädare, kanske den sösta revolution för boken sedan Gutenberg.
Är detta ett hot- att vi översvämmas med oseriösa "amatörfoskare" typ att hällristningarna föreställer Ufon.
Eller kommer det betyda att gemene man/kvinna kommer att få tillgång till en otrolig mängd seriös facklitteratur, bilder och historiska källtexter?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2010, 16:27 »
Det gick, för ett par år sedan, ett oerhört intresant och tänkvärt program som hette "Digital död", där man varnade för de framtida konsekvenserna av digitaliseringen av media.

Man kan lätt konstatera att ju mer information du kan lagra på ett medium, desto kortare livslängd har det; runstenen går fortfarande att läsa efter tusen år, en nyare bok kanske håller i etthundrafemtio, medan en hårddisk rasar efter tio år.

Man hade varit nere på Tysklands största filmarkiv och frågade när man skulle börja digitalisera. -Varför, i hela fridens namn skulle vi det!? De här grejorna håller i tvåhundra år till.

LP-skivor (oslagbart ljud), VHS-band och ljudkassetter har längre livslängd än en CD-skiva, men spelarna är dyra och svåra att få tag i. Jag tycker synd om dem som inte hann vara med när den analoga tekniken stod på topp. Ipodar och sånt är ju ren skit!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2010, 19:30 »
Problemet med digital långtidslagring är ett problem som måste, och kommer, att lösas med standardiserade format och hållbara lagringsmedium. Även om det kommer att vara lättare att tillgängliggöra digitala publikationer så är det fortfarande konsumenten som genom ett aktivt val väljer vad denna vill läsa, så jag tror inte på att vi kommer att översvämmas av skräplitteratur, snarare tvärtom. Via sociala medier finns det helt nya förutsättningar att sålla agnarna från vetet. :)

Visst, jag kan tycka att det finns en charm i att bläddra i en bok men tänk er att kunna få tillgång till hela sin kurslitteratur (eller alla arkeologiska rapporter för ett område), sökbar, via en e-bokläsare utan risk för att böckerna är slutsålda eller för att man förstör ryggen. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2010, 22:12 »
Du har inte läst "Vindens skugga" va? ;) Problemet med att så mycket inte kommer att överleva är att såna som du och jag, när de en gång i en avlägsen framtid ska undersöka vår kultur, kommer att dra helt andra slutsatser än vad vi gör, med de källor som är tillgängliga för oss. Så kommer t.ex. inga rättsprotokoll eller samhällsskrivningar, på torr byråkratsvenska bevaras, men däremot en överrepresentation av poesi. Jag tror inte man får lita för mycket på tekniken heller; vi kan rasa igenom och har förmodligen gjort det ett antal gånger de senaste hundratusen åren.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2010, 07:52 »
Jag gissar att samma diskussion fördes när tryckpressen infördes; "nu kan ju vem som helst skriva om vad som helst, och tänk på den usla kvalitén". ;)

Med öppna standarder och stabila lagringmedier så kommer frågan om digital långtidslagring att lösas där filformat kan portas till andra format om det skulle bli nödvändigt. Vi skulle slippa problemet att material ligger nere i arkiven, ofta i ett exemplar, och bryts ner eller riskerar att förstöras på annat sätt. Papperskopior sparas även idag (även om originalet är digitalt, snacka om resursslöseri) och detta kommer vi inte ifrån på ett tag.

Man kan välja att se teknikutvecklingen som ett problem och välja att fokusera på detta eller välja att se möjligheterna och utmaningarna. Hur som helst kommer utvecklingen att fortsätta, med eller utan dig och mig. Man behöver inte gilla eller vara jätteintresserad av digital teknik, men låt det inte bli ett hinder när det gäller hur vi utövar vår proffession.
/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2010, 09:46 »
Om lagringstider ev. skulle försämras i och med de digitala medierna så tror jag att det kompenseras mer än väl av det långt större mångfaldigandet. Dvs. kopior lagras och sprids på många olika ställen, nya tjänster tillkommer ständigt som kopierar befintlig information och lagrar på nytt sätt osv. Samtidigt som lagringsmedia klarar allt större volymer. På detta sätt "refreshas" informationen hela tiden.

Ta exempelvis en sockenkarta över Bromma från 1829. Hur många exemplar fanns av den kartan för några årtionden sen? Hur många exemplar finns idag i olika datorer och på olika papper, nu när den finns tillgänglig på Lantmäteriets historiska karttjänst, både att ladda ned i digitalt format och att köpa som papperskopia?

Mest orolig kanske man ska vara för det riktigt privata. Hur gör ni med era semesterbilder och bilder på barn och barnbarn? Här finns ju ingen automatisk spridningseffekt.

/Mats

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2010, 10:25 »
...å andra sidan kan det ju synas vara en ganska värmande tanke att det mesta av det som sker idag inte kommer att finnas kvar för framtidens forskare.

;)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2010, 10:30 »
Se till att skriva på baksidan av alla kort när-var-hur; människan har ett sorgligt kort (!) minne. Annars är det väl just den enorma lagringskapaciteten gällande bildmediet som är den digitala teknikens största fördelar, även om man inte längre kan säga att kameran aldrig ljuger, fast jag betraktar inte digital fotografering som fotografering om man säger så.

Sen har vi det här med att ett digitalt dokument inte kan vara en urkund, och per definition, i t.ex. en akademisk uppsats inte kan användas som källa, därtill duger endast tryckta publikationer. Vem har skrivit det som ligger på nätet? Sanningshalt? Ansvarig utgivare?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2010, 10:58 »
Citera
Sen har vi det här med att ett digitalt dokument inte kan vara en urkund, och per definition, i t.ex. en akademisk uppsats inte kan användas som källa, därtill duger endast tryckta publikationer. Vem har skrivit det som ligger på nätet? Sanningshalt? Ansvarig utgivare?
Just däri ligger problemet med google och de andra sökmotorerna, historiska fakta kan vara fel. För en historieintresserad amatör kan det ibland vara svårt att se skillnad på "källor".
"fakta", "litteratur" "hypoteser" och rent nonsens.
Arkeologiska fynd rätt tolkade är rena fakta, en källa skall vare en autentisk text men behöver inte innehålla någon sanning, en hypotes är hur det skulla kunna vara och nonsens är det som vi vet är förfalskningar eller omöjligheter, typ att utomjordingar får barn med jordiska kvinnor.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2010, 11:08 »
Den analoga världen vimlar förvisso också av falcifikat, men jag får ändå en känsla av att det finns lika mycket desinformation att hämta över nätet som det finns information, speciellt när det inte kostar något att distrubuera den. En gammal förfalskad karta har ju ändå sin charm, med tanke på vilket jäkla arbete som ligger bakom. (Ny tråd? Hur många av museiföremålen är förfalskningar?)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #10 skrivet: januari 12, 2010, 11:16 »
Problemet med digital långtidslagring är ett problem som måste, och kommer, att lösas med standardiserade format och hållbara lagringsmedium.

Det är redan ett korttidsproblem.... Vi begärde ner ett par GIS-projekt från grävningar utförda under 1990-talets andra hälft. Varken vi eller utföraren själv kunde öppna projekten....

Den analoga världen vimlar förvisso också av falcifikat, men jag får ändå en känsla av att det finns lika mycket desinformation att hämta över nätet som det finns information,

om inte mer.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #11 skrivet: januari 12, 2010, 11:18 »
Jag ser inte heller någon skillnad, även den analoga världen vimlar av medvetna eller omedvetna felaktigheter och det är ingalunda så att litteraturen på våra bibliotek eller i våra boklådor är kvalitetssäkrad.  

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #12 skrivet: januari 12, 2010, 16:50 »
Jag ser inte heller någon skillnad, även den analoga världen vimlar av medvetna eller omedvetna felaktigheter och det är ingalunda så att litteraturen på våra bibliotek eller i våra boklådor är kvalitetssäkrad. 

Kan bara hålla med, det positiva (enkel och billig tillgång till en stor mängd litteratur) överskuggar det negativa (risk för att felaktigt material sprids). Tycker dock att man ska göra skillnad på en hemsida och t ex en elektronisk publikation utgiven av ett förlag. Ser inga som helst problem att använda det senare som en källa, trots att det är ett digitalt dokument.

En annan tanke, tänk er att kunna klicka på hänvisningen i en text och hamna direkt i källan.  ;D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #13 skrivet: januari 12, 2010, 17:30 »
Och ytterligare en: Klicka på en hänvisning och hela hårddisken raderas... Böcker må stjälas eller brinna upp, men du kan inte skriva om dem.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #14 skrivet: januari 12, 2010, 19:07 »
Och ytterligare en: Klicka på en hänvisning och hela hårddisken raderas... Böcker må stjälas eller brinna upp, men du kan inte skriva om dem.

Det sista ser jag inte som något positivt, det är mycket enklare (och framför allt billigare) att revidera en digital upplaga. Att en e-bok sedan ges ut av t ex ett förlag eller universitet gör den lika tillförlitlig oavsett om boken är analog eller digital.

Pappersböcker kan även sälja slut och gå ur tryck... Men det är intressant hur du väljer att se problem istället för möjligheter... ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #15 skrivet: januari 12, 2010, 20:53 »
Jag tror inte att det är en slump att nio av tio framtidsskildringar är dystopier, men livet måste levas framåt även om det bara kan förstås retrospektivt. Uppväxt med en mamma som var lärarinna har jag tidigt kärleken till, och respekten för, det skrivna ordet. Jag skulle aldrig göra ett hundöra i en bok och ryser alltid av vämjelse över dem som gjort understrykningar i sina böcker. Att det sedan kan vara intressant att hitta en riktigt gammal bok på någon antikvariat, dit man förslagsvis går när boken tagit slut i affären (ja, det finns ju tyvärr bara ett i Visby nu för tiden), som har äldre anteckningar är en annan sak.

Och där kommer jag in på det här nya sättet att förhålla sig till media, som i mina ögon ter sig en smula vårdslöst: Du kan ha tusen låtar i en ipod, men du vet inte vad låten, eller artisten heter, inte när den är inspelad, vem som skrivit texten o.s.v. Att du kan hoppa fram och tillbaka i tablån, precis som på TV, innebär att du tenderar att börja "zappa", vilket gör ditt intag av text, bilder och musik, minst sagt fragmenterat. Snart har du inte tålamod och se en hel långfilm i sträck. Vi har tillgång till ett mångdubbelt vetande idag än vad våra förfäder hade, men det är tyvärr ett vetande som allt som oftast verkar falla ur sin kontext.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #16 skrivet: januari 12, 2010, 21:39 »
...men man kan gå in på ett bibliotek med tusentals böcker och tidsskrifter, och ändå i lugn och ro plocka ut en av dom och läsa just den. Tror stressmomentet beror mer på våra vanor än på tillgången. Dessutom behöver man inte se utsvävandet som något negativt utan tvärt om som stimulerande och kunskapsbreddande. En tur på wikipedia slutar sällan där man tänkt sig..
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Den digetala uytmaningen- hot eller löfte?
« Svar #17 skrivet: januari 13, 2010, 03:40 »
Nej, det har du naturligtvis alldeles rätt i, och har man tiden för det kan det vara alldeles underbart att göra en liten avstickare, om inte annat så för att ta reda på vilka böcker man bör införskaffa i ämnet ifråga...... ;)