Efter att skummat igenom avhandlingen kan jag bara säga: Verkligen intressant! Bara att applådera.
Man får sig onekligen en tankeställare om det här med den traditionellt påstådda etniska uppdelningen mellan de båda grupperna, och uppdelningen kust-inland. Tycker hon gör det bra när hon visar att de gropkeramiska platserna i området egentligen inte är några bra boplatser - vindpinade lägen osv. Snarare kanske det var utsikten/synligheten och de långväga kontakterna som bestämde läget. Jämförelsen med Orkneys megaliter är inte så tokig.
Och då måste man ju börja fundera på var de här gropkeramikerna egentligen bodde någonstans, knappast alltså i de små hyddorna på de vindutsatta lägena. På ganska nära håll låg stridsyx-platserna med sina gravar... men kanske bodde inte "det vanliga folket" ens på några av dessa platser, utan i mellanliggande området med diffust "stenåldersmaterial", typ avslag och skärvstensansamlingar.
Tycker också att hon har en viktig kritik i att de båda kulturerna traditionellt definierats av varsina geografiskt åtskilda olika områden, nämligen Gotland/Östsverige resp. Skåne. Här jämför hon istället situationen i ett område som så att säga är mer jämställt mellan de båda kulturerna, känns ju mera "fair" för mig.
Detta var bara några reflektioner. För den som vill snabbt läsa vad hon försöker säga rekommenderas sidorna 227-237 i avhandlingen.
/Mats
P.S. Varför använder hon ordet "båtyxkultur" - trodde man allmänt hade övergått till "stridsyxekultur"?