Författare Ämne: Solstenen - Vikingatida navigation  (läst 11238 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Solstenen - Vikingatida navigation
« skrivet: december 31, 2009, 10:56 »
Ur en saga om Olav den helige, död 1030, heter det:

"Det var mulet och det snöade starkt. Kungen lät någon se ut, och ingenstans var himlen molnfri. Då bad han Sigurd tala om var solen fanns någonstans, och han talade om det, och då tog kungen solstenen och höll upp den, och han vred tills den strålade och fann att det var som Sigurd sagt."

En solsten, dikroit eller andalusit, fungerar till sin sammansättning så att polariserat ljus kan slippa igenom när dess svängningsplan sammanfaller med molekylerna i stenen. Andalusit finns, om än sparsamt, i Norden.

Är det någon som kan mer om det här?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #1 skrivet: december 31, 2009, 13:17 »
Det har skrivits en hel del om det här, bl a av Helge Ingstad (i "Landet under leidarstjernen", tror jag), och jag vill minnas att det också finns något arkeologiskt fynd av en andalusitsten. Det är otvivelaktigt så att man med en sådan på ett ungefär kan avgöra riktningen till solen även i mulet väder.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #2 skrivet: december 31, 2009, 18:09 »
Ett annat sätt att se var solen är…

Ta en vanlig kniv, en Morakniv går bra. Sätt spetsen mot tumnageln och håll nageln horisontellt. Vrid kniven sakta och se på skuggan av knivspetsen på nageln. Oavsett hur tät dimman är kan man avgöra var solen är.

Solstenar tvivlar jag inte på alls – men jag tror nog att man oftare använde kniv och tumnagel för att se var solen finns eftersom alla hade kniv på sig eller i alla fall hade tillgång till kniv.

Jag har själv använt mig av detta sätt att orientera mig i dimma (när jag inte haft kompass) och det fungerar utmärkt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad hifi

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • *****
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2010, 11:13 »
Runöborna samlade in solstenar och torde väl då också använt dem. Vill minnas att detta hänt så sent som på 1700-talet.

Coolt trick med knivsudden mot nageln  8)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #4 skrivet: januari 01, 2010, 11:34 »
Dag Stålsjö var, om jag inte missminner mig, inne på det där med jordpulser och labyrinter. Labyrinterna, Trojaborgar som de även kallas, skulle ha anlagts på såna jordpulser. De som ligger kustnära är tydligen vända åt motsatt håll än de som ligger i inlandet. Med hjälp av en kvartskristall skulle man tydligen kunna använda dessa som ett slags "radiofyrar". Är det någon som kommer ihåg det där, eller tror att det kan ligga något i det? Det känns väldigt långsökt, för varför skulle vi ha förlorat en så viktig kunskap? Är en smula skeptisk.......

Hoppas att ni alla får ett riktigt bra 2010!

Ragnfast

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #5 skrivet: november 02, 2011, 16:02 »
Nya studier på solstenar som instrument för järnålderns maritima kultur ikring N-Atlantern:
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-15523520
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #6 skrivet: november 02, 2011, 21:48 »
Citera

Viking navigation from Norway to America in the northern latitudes remains a mystery for physicists, historians and archaeologists. Polarimetric methods using absorbing dichroic crystals as polarizers to detect a hidden Sun direction using the polarized skylight have led to controversies. Indeed, these techniques may lack in sensitivity, especially when the degree of polarization is low. Here, we demonstrate theoretically and experimentally that using the transparent common Iceland spar as a depolarizer, the Vikings could have performed a precise navigation under different conditions.

...

A precision of a few degrees could be reached even under dark crepuscular conditions. The exciting recent discovery of such an Iceland spar in the Alderney Elizabethan ship that sank two centuries before the introduction of the polarization of light in optics may support the use of the calcite crystal for navigation purposes.


http://rspa.royalsocietypublishing.org/content/early/2011/10/28/rspa.2011.0369
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #8 skrivet: november 08, 2011, 17:59 »
En liten fundering bara…

Ovan, för två år sedan skrev jag om en gammal metod att orientera sig i tät dimma, alltså med en knivspets mot tumnageln. Oavsett hur tät dimman är kan man avläsa var solen befinner sig.

•   Handen på hjärtat - hur många här på forumet har praktiskt testat denna metod under de två år som
                gått? Någon?

Jag vet ju av egen erfarenhet att metoden ovan fungerar perfekt. Jag har aldrig använt mig av någon solsten så där saknar jag erfarenhet.  Alla bar kniv på järnåldern, både män och kvinnor. Alla  hade också naglar. Båda sakerna fanns alltså alltid med, oavsett var man var, till lands eller till sjöss.

Frågan för mig blir då att när man med den dagliga utrustningen kan ta fram var solen är mycket exakt – söker man då verkligen efter alternativ? Som t.ex. solstenar?

Kan man se solstenar som överklassens sextanter – men allmogen körde med lite grövre kompasser? Alltså en på tusen hade solsten – alla andra hade kompasser?

Ämnet är ju mycket lämpligt för praktisk arkeologi, alltså hitta en solsten, och testa den mot knivspets mot tumnagel. Testa hur bra de tar fram var solen är, samt testa hur bra de tar fram solhöjden. Det bör vara ganska enkelt – det största problemet borde vara att hitta verkligt tät dimma?

Men det är väl bara att köra till närmaste flygplats – där brukar det alltid vara dimma… :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #9 skrivet: november 08, 2011, 19:02 »
Jag ska helt klart testa detta vid nästa skogstur om ca två veckor, annars brukar jag alltid använda min klockas kompass, om den som ska vara i ryggsäcken råkat blitt kvarglömd...

På tal om detta har jag en vän som, hur vi än irrar omkring, alltid vet var han har väderstrecken - alltid. Finner detta rätt märkligt - har en del av oss något av en imbyggd kompass? Jag har då ingen... ;)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #10 skrivet: november 08, 2011, 19:31 »
Jag är likadan faktiskt, jag vet alltid var jag är i förhållande till min utgångspunkt. Jag hittar i främmande städer genom att på kartan ta fram var jag är, sedan vart jag skall – och var solen är - sedan tar jag mig dit utan problem - utan att behöva kartan mer. Hur det fungerar vet jag inte – bara att det fungerar i städer, i skogen och på fjället – utom där jag bor numera, här ”vänder jag kompassen” ett kvarts varv, öster blir norr för mig. Mycket obehagligt…

Bra, testa att ta fram var solen är – men samtidigt hoppas jag att du slipper dimma på din skogstur… :)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #11 skrivet: november 09, 2011, 11:51 »
En liten fundering bara…

Ovan, för två år sedan skrev jag om en gammal metod att orientera sig i tät dimma, alltså med en knivspets mot tumnageln. Oavsett hur tät dimman är kan man avläsa var solen befinner sig.

•   Handen på hjärtat - hur många här på forumet har praktiskt testat denna metod under de två år som
                gått? Någon?

Jag vet ju av egen erfarenhet att metoden ovan fungerar perfekt. Jag har aldrig använt mig av någon solsten så där saknar jag erfarenhet.  Alla bar kniv på järnåldern, både män och kvinnor. Alla  hade också naglar. Båda sakerna fanns alltså alltid med, oavsett var man var, till lands eller till sjöss.

Frågan för mig blir då att när man med den dagliga utrustningen kan ta fram var solen är mycket exakt – söker man då verkligen efter alternativ? Som t.ex. solstenar?

Frågan är ju om man på vikingatiden kände till tricket med knivsudden. Visserligen hade man knivar, och naglar, men det är ju inte säkert att man upptäckt just detta samband ändå. Nya upptäckter görs hela tiden, även när det gäller saker som i backspegeln verkar uppenbara men som inte var det då det begav sig.

Dessutom måste man fråga sig om några källor nämner metoden överhuvudtaget.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #12 skrivet: november 09, 2011, 14:32 »
Det måste väl vara att nagelfara..?


;)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #13 skrivet: november 09, 2011, 17:35 »
 :D
Historia är färskvara.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #14 skrivet: november 23, 2011, 12:33 »
Nytt från National geographic:

http://news.nationalgeographic.com/news/2011/11/111111-vikings-sunstones-crystals-navigation-science/

Och så lite fringe:

Om någon kommer ihåg Dag Stålsjö, så vet ni kanske att han på senare tid kom att intressera sig för jordpulser och slagruta och pekare. Jag har för mig att det vid ett tillfälle påstods att man, med hjälp av en kvartskristall, kunde ha navigerat efter trojaborgar. Dessa skulle var anlagda på jordpulser och alltså fungera som ett slags fyrar. Det påstods att kustnära trojaborgar är anlagda medsols och att de i inlandet ligger motsols. Är det någon mer än jag som kommer ihåg detta?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #15 skrivet: november 24, 2011, 12:18 »
Det hade någon redan skrivit; jag får läsa inläggen lite bättre!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #16 skrivet: november 24, 2011, 12:45 »
Det påstods att kustnära trojaborgar är anlagda medsols och att de i inlandet ligger motsols. Är det någon mer än jag som kommer ihåg detta?

Fattar inte riktigt när en Trojaborg är "medsols" eller "motsols", vägarna går ju fram och tillbaka åt båda hållen.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trojeborg,_Nordisk_familjebok.png

Är det första varvet man räknar då, eller?

/Mats

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #17 skrivet: november 24, 2011, 13:59 »
Där fick jag något att tänka på, men det är ju en rörelse in mot mitten och jag kan inte påminna mig om att jag har rört mig motsols på väg in i en trojaborg.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Solstenen - Vikingatida navigation
« Svar #18 skrivet: juni 25, 2012, 22:05 »
Vikingernes navigation er et af emnerne i den interessante bog Vikingernes Tidsregning og kursmetode, der blev skrevet af orlogskaptajn Saugmann. Han skriver om en "solstang" som også er afbildet, og hvorpå man kunne angive solens højde m.m. Han redegør for de forskellige betegnelser, der blev benyttet, og som også er nævnt i en saga eller kvad.
Lige nu kan jeg ikke finde den på min harddisk, men den kan findes her

http://maritimkontakt.dk/maritim-kontakt-nr-2-nu-online/


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”