Författare Ämne: Vad är detta för stenkonstruktion?  (läst 4559 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Vad är detta för stenkonstruktion?
« skrivet: december 29, 2009, 10:51 »
Hej!

Det finns gott om stenkonstruktioner i skogarna och jag snavade över en i somras i närheten av min sommarstuga. Kanske är den tråkigt modern? Skulle vara intressant att få ideer vad det kan vara för något....

Ca 1,5 meter i diameter, ca 40 cm hög, placerad på klipphälla, direkt framför hålet man ser i nederkant på konstruktion finns en klippskreva som sluttar nedåt. Får känslan av att man framställt något som runnit ut i skrevan. Alldeles intill finns en stensättningsliknande anläggning.

I FMIS finns notering om att det bott en lappgubbe i närheten. Förmodligen ingen gränsmarkering.

Mvh,
/Micke

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2009, 12:45 »
tjärframställningsplats? fast den ser liten ut, finns det stenar i sluttningen?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #2 skrivet: december 29, 2009, 20:28 »
Jag håller med om att det ser ut som en tjärdal för "husbehov".

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #3 skrivet: december 30, 2009, 08:42 »
tjärframställningsplats? fast den ser liten ut, finns det stenar i sluttningen?

Inga synliga stenar men har inte följt skrevan neröver...blir ett uppdrag sommarn 2010
Håller med om tjärdalstankarna

Räknas tjärdal som kulturhistorisk lämning? Funderar på om jag ska registrera densamma

/M

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #4 skrivet: december 30, 2009, 09:59 »
Är konstruktionen ofylld alltså? Eller vad är det som får dig att avstå från gränsmarkeringsförklaringen? Har sett sådana här runda små fundament till gränsvisare, men här saknas uppenbarligen sådan sten i mitten, eller?

De tjärdalar jag sett har legat i (naturliga eller grävda) svackor eller gropar - viktigt att det inte kommer in luft vid tjärtillverkningen. Men det är möjligt att det har funnits uppbyggda sådana konstruktioner förstås.

/Mats

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #5 skrivet: december 30, 2009, 10:16 »
Är konstruktionen ofylld alltså? Eller vad är det som får dig att avstå från gränsmarkeringsförklaringen? Har sett sådana här runda små fundament till gränsvisare, men här saknas uppenbarligen sådan sten i mitten, eller?

De tjärdalar jag sett har legat i (naturliga eller grävda) svackor eller gropar - viktigt att det inte kommer in luft vid tjärtillverkningen. Men det är möjligt att det har funnits uppbyggda sådana konstruktioner förstås.

/Mats

Har letat i historiska kartor efter gränser men ingen passar in. Konstruktionen är ofylld och ingen riktsten. Tror att stensamlingen/stensättningen intill hör till och skulle kunna vara en raserad variant. Jag har inte heller sett hitintills tjärdalskonstruktioner i sten men det kan ju ha ingått något av trä i densamma.

Om lämningen skulle ha hittats tidigare av inventerare skulle jag inte varit förvånad om den benämnts "ryssugn". Ett benämning som jag är ytterst tveksam till, har uppfattningen att i de fall man inte lyckats förklara en dylik anläggning har det få blitt en ryssugn...

Bakade verkligen ryssarna ett speciellt bröd i speciella ryssugnar på sina röjningståg??



Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #6 skrivet: december 30, 2009, 11:07 »
Ja det finns en stor flora av lämningar som mytiskt har tillskrivits ryssarna, speciellt i Stockholms skärgård och utefter norrlandskusten. Ryssugnar, ryssmurar, ryssgravar... Ibland verkar det som det mesta i lämningsväg som man inte kan förklara på annat sätt tillmäts ryssarnas eskapader. Delvis kan man nog förklara denna mytbildning med att det tog hela 1700-talet och en bra bit in på 1800-talet innan svenskarna hade hämtat sig från chocken efter det tidiga 1700-talets ryska härjningar. Sen har hembygdsfolk och andra spätt på detta i modern tid också. Det hindrar förstås inte att det faktiskt finns en del "riktiga" lämningar efter ryska härläger längs kusten.

Betr. ryssugnar så anger wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryssugn
att en del författare velat förklara dessa konstruktioner med att man rökt eller torkat strömming. På mig låter en förklaring som fiskrök (vare sig den är rysk eller svensk) faktiskt rimligare än att man skulle stå ute på bergknallarna och baka bröd.

/Mats

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vad är detta för stenkonstruktion?
« Svar #7 skrivet: december 30, 2009, 11:33 »
jo, de finns i sten och kan vara mycket välbyggda och stora, både "tråget" och rännan, och ja, det är fasta fornlämningar, dock kan de vara yngre än hundra år, min farfar berättade att han gjorde tjära i sådana under första världskriget.