Författare Ämne: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?  (läst 11131 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #20 skrivet: december 23, 2009, 21:19 »
Bilden i första inlägget är illustrerad av Angus Mcbride, som ofta tar sig friheter med den historiska korrektheten. Det är inget som är speciellt för denna bild.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #21 skrivet: december 23, 2009, 22:54 »
Jag förstår precis vad du menar, för den här killens hjälm ser ju exakt ut som den från Valsgärde. På Öland har man hittat matriser till hjälmbeslag som liknar både Raedwalds och hjälmar från Vendel. Läste en artikel för ett tag sen, beträffande vikingatida hjälmar, där man frågade varför man nästan aldrig hittar några. Kanske var det bara de förnämsta krigarna som fick bära hjälmar av metall.

God Jul!

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #22 skrivet: december 24, 2009, 13:07 »
Bilden i första inlägget är illustrerad av Angus Mcbride, som ofta tar sig friheter med den historiska korrektheten. Det är inget som är speciellt för denna bild.

Det är lite synd, dock blir det inga mer nu, han avled för typ två år sen. God Jul

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #23 skrivet: december 24, 2009, 13:39 »
Om det var den tråden här på forumet så läste jag den också och jag tror att de återanvände det mesta av metallen utom till de högst uppsatta. Men det är ju så mycket fri tolkning i arkeologi och gammal historia så man kan ju bara gissa.

Hittade förresten säkert 5 bilder till när Angus McBride illustrerar Anglo- Saxer med Vendel utrustning. Rakt av. Jag har glåmat i på historiskas Vendel fynd och han har i princip bara skrivit 'Anglo- Saxon' istället för 'Vendel'. Riktigt fult.
Jag undrar om det var en patriotisk handling han gjorde? För nu är ju den populära bilden av Anglo- Saxer en Vendel krigare. Jag vet ju att mycket har skandinaviska element, men detta är ju rent av Fantasy. Man baserar ju ändå den allmänna bilden av forna krigare på ristningar, fynd och skrift. Men det finns ju inga belägg för detta.

God Jul!