Författare Ämne: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?  (läst 11087 gånger)

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« skrivet: december 20, 2009, 20:47 »
Kan hjälmen i Sutton Hoo betraktas som Anglo- Saxisk, jag stör mig på att den hyllas som ett Anglo Saxiskt mästerverk. Den ser ju förutom ansiktet till visir att komma direkt från Vendel. Graven har ju tillochmed likadan sköld som man hittat i Vendel. Och hur många båtgravar + gravhögar har man hittat i England kontra skandinavien. Det är ju otroligt uppenbart för mig, men den här hyllningen till det Anglo Saxiska hantverket grämer mig otroligt mycket. Kan någon förklara för mig. Är man för stolt för att medge att graven är av Skandinavisk härkomst?

Och vad händer på denna bild?

http://www.murphsplace.com/owen/arthur/images2/osprey4.jpg

Här har man ju stulit alla hjälmar från Vendel och kallar dem Anglo Saxiska. Det tyder ju mer på att det är i den andra ordningen. Eller skulle vi då kalla svitjod för anglo saxare? Eller vad säger illustratören när man frågar vart referensbilderna kommer ifrån?
Snälla kan någon förklara detta för mig? Vad är det jag missat?

Utloggad Stfan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 72
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #1 skrivet: december 20, 2009, 21:59 »
Hej Jag är ingen expert på hjälmar rån järnåldern men skulle ändå vilja komma med en synpunkt i ämnet. De Hjälmar som finns i ex Vendel och Sutton Hoo måste ses i ett större perspektiv än dessa båda platser. De är utvecklingar av sentida romerska hjälmtyper och är
troligen mer spridda  i Europa än vad man först kan tänka. Att Vendel och Sutton Hoo liknar varandra behöver inte betyda någonting mer än att de har ett gemensamt stilursprung.
Här är även en länk med bilder på en sen romersk liknande stil ,jag har stött på en del
varianter på temat när jag besökt tyska ock holländska arkeologisidor.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://i549.photobucket.com/albums/ii378/Uma2009/3-1.jpg&imgrefurl=http://www.romanarmytalk.com/rat/viewtopic.php%3Ff%3D17%26t%3D27083&usg=__WvwMcE4bdhRuWjkidgZRBV_jluA=&h=768&w=1024&sz=228&hl=sv&start=15&um=1&tbnid=Vj4VnDvrgUn4AM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dlate%2Broman%2Bhelmet%26hl%3Dsv%26rlz%3D1R2GGLR_en%26sa%3DN%26um%3D1

Mot dumheten kämpa även gudarna förgäves

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #2 skrivet: december 20, 2009, 22:17 »
Sant, jag förstår vad du menar och är medveten om det men Sutton Hoo är ändå (min egen åsikt) alldeles för lik Vendel stilen, fast den är ju iofs väldigt lik den romerska också, den är som en mix, kanske är det där det Anglo Saxiska kommer in? Men jag tycker fortfarande att den är alldeles för lik vendel modellerna. Och sätt den då i sammanhanget med båtgraven, och gravkullen, de förekommer iallafall ingenannastans än i skandinavien.

Då också sköldens detaljer är nästan identiska med den från Ottars högen i Vendel (tror jag det var) och figurerna på Sutton Hoo hjälmen också är näst intill identiska med fynden i Vendel är jag fortfarande lika funderande.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #3 skrivet: december 20, 2009, 23:19 »
Om hjälmarna är Anglo-Saxiska eller något annat vet jag inte, men med de fåtal fynd som gjort i Sverige och Storbritanien så kan det väl likaväl vara det ena som det andra.  Kanske kom det krigare västerifrån, som av någon anledning valde att bosätta sig i Vendel? Hade det varit en "inhemsk" makt så borde vi väl haft fler fynd??

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #4 skrivet: december 21, 2009, 00:52 »
Nu är jag kanske ute och cyklar (igen) och jag har inte riktigt läga att kolla upp det jag säger just nu, men finns det inte pressbleck från Torslunda på Öland som motsvarar Vendel/Sutton Hoo-hjälmarna.

Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #5 skrivet: december 21, 2009, 00:54 »
Om hjälmarna är Anglo-Saxiska eller något annat vet jag inte, men med de fåtal fynd som gjort i Sverige och Storbritanien så kan det väl likaväl vara det ena som det andra.  Kanske kom det krigare västerifrån, som av någon anledning valde att bosätta sig i Vendel? Hade det varit en "inhemsk" makt så borde vi väl haft fler fynd??

Jämfört med fynden i Storbritanien skulle jag säga att fynden varit stora i Sverige. Sen har vi också motiven på hjälmarna som i huvudsak illustrerar figurer och saker ur Asatron. Som sagt har vi också båtbegravningen som är mycket förekommande i Sverige och mycket sällsynt i Storbrittanien. Jag tror att den begravde hövdingen i Sutton Hoo var av iallafall skandinavisk härkomst. Och tycker med tanke på mängden fynd av hjälmar i Sverige och att Asatron som avporträtteras är från Skandinavien så är det troligast att han är av skandinavisk härkomst.
Tills jag motbevisas är jag beredd att hålla fast vid det.

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #6 skrivet: december 21, 2009, 01:05 »
http://www.answers.com/topic/sutton-hoo

här är också en länk där de tar upp kopplingar till Beowulf där de beskriver en vikinga begravning, hjälmen som beskrivs från begravningen stämmer mycket bra överrens med Sutton Hoo hjälmen.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #7 skrivet: december 21, 2009, 09:12 »
Citera
Och tycker med tanke på mängden fynd av hjälmar i Sverige och att Asatron som avporträtteras är från Skandinavien så är det troligast att han är av skandinavisk härkomst
Det är väl en rimlig tanke. Saxarna kom väl iofs från södra Danmark-Norra Tyskland ungefär så de var säkert väl förtrogna med Skandinavisk kultursfär. Det är väl inte konstigt att man väljer att kalla inhemska fynd anglosaxiska i England när de har en sådan här dignitet. Det är väl ganska tydligt att det är en österifrån nyligen kommande makt som begraver sin potentat såhär i vart fall.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #8 skrivet: december 21, 2009, 09:29 »
Den anglosaxiska etableringen på brittiska öarna är en utdragen historia med gradvis ökande sydskandinavisk närvaro, kanske påbörjad redan de förstå århundradena efter 0. Att de danska och nordtyska anglerna, saxarna och juterna skulle klippa banden med Skandinavien efter etableringen för att sen uppta dom något århundrade eller två senare är långsökt och knappast troligt.  Ur det perspektivet är det knappast förvånande att Vendelfynden liknar de anglosaxiska. Brittiska öarna tillhör till del alltså den skandinaviska kulturens utbredningsområde.  

Att sen hjälmen skulle ha en romersk förebild är en annan femma, och romersk är ju i sig ett väldigt vitt begrepp under denna tid.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #9 skrivet: december 21, 2009, 17:51 »
Ser man på övre hjalten på Sutton Hoo svärdet så finns ett nästan identiskt sådant hjalt upphittat i Bohuslän. Det är ganska troligt att det är samma person som tillverkat dem båda.

En koppling mellan Sutton Hoo och Skandinavien finns alltså kanske mer på svärden (hjalten) än på hjälmarna?

Jag har för mig att Saxarna invandrade till England ungefär samtidigt som Vendelkulturen uppstod. Om jag fantiserar lite, säg att en invandring sker från Europa, några reser till England, andra till Skandinavien – och vi ser resterna av deras (Europeiska) kultur på båda platserna under en tid innan de assimileras in i den övriga befolkningen?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #10 skrivet: december 21, 2009, 18:20 »
Jag tycker den från Blekinge är mest lik, faktiskt.
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=14636

Sen finns det liknande från Botkyrka, Hammarby och Gotland. Funna inte långt från kust allihopa.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #11 skrivet: december 21, 2009, 23:06 »
och inte minst Kville i Bohuslän..

MVH/Martin

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Historia är färskvara.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #13 skrivet: december 22, 2009, 08:16 »
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #14 skrivet: december 22, 2009, 10:58 »
Kanske ska man ändå vara försiktig med att stödja hela resonemanget på fynd av svärd och hjälmar, de kan ju faktiskt vara handelsvaror spridda inom ett handelsområde som omfattar flera olika kulturer.   Bättre kanske att bedömma den samlade bilden av gravskick, fynd, lokalisering m.m. vilket visar på klart skandinaviskt samband.

I ett större perspektiv så kan man ju jämföra direkt med andra germanska "folkvandringar" under samma tid och kanske även med tidigare och senare händelser.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #15 skrivet: december 22, 2009, 13:47 »

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #16 skrivet: december 22, 2009, 19:28 »
Jag kan ha fel. Men finns det inte en kristen inskription eller liknande på Sutton Hoo-hjälmen?

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #17 skrivet: december 22, 2009, 20:25 »
Du tänker nog på Coppergate-hjälmen - den har en kristen inskription av allmän karaktär.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Är Sutton Hoo hjälmen verkligen Anglo- Saxisk?
« Svar #18 skrivet: december 23, 2009, 13:03 »
Raedwald tog kristendomen, men återgick senare till den gamla tron, vilket var en otrolig tur för oss. Jag anser att den anglo-saxiska och vendeltida kulturen inte bara är snarlika varandra, utan mer eller mindre identiska och sprungna ur traditionerna kring FÖLJET under folkvandringstiden. Vad vi ser i Norden är försök till statsbildningar, liknande dem i Britannien och på kontinenten, till följd av det maktpolitiska vakuum som romarna lämnat efter sig.

Utloggad Maxen

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
Den länkade bilden.
« Svar #19 skrivet: december 23, 2009, 20:40 »
Hej igen! Otroligt vad intressant, det är verkligen jättehäftigt vad man lär sig på detta forum, det vill jag tacka alla er som skriver för.

Men ingen har kommenterat bilden jag länkade med första inlägget.
Hur har konstnären resonerat här? Har man funnit dehär hjälmarna med ringbrynja som beslöjar hela ansiktet och nacken hela vägen runt i "Stor Brittanien" jag har inte hittat varken inskriptioner, fynd eller ristningar från de brittiska öarna som påvisar att dessa hjälmar skulle ha burits i av anglo saxer.
Jag antar att jag borde utgå från att jag missat nått. Och därför frågar jag här.

Här är ännu en bild på en skulptur där man visar en "Anglo- Saxisk" krigare. Han ser dock ut som han bara är baserad på vad en Vendel krigare skulle bära.
 
http://hsfeatures.com/features04/images/anglosaxongp_1.jpg

Om man inte hittat en sånhär hjälm i England hur kan man då veta eller påstå att det var så de såg ut? För dom karaktäriseras ju nästan med dessa hjälmar.