Författare Ämne: Vilket ursprung har ortnamnen Skänninge, Ske & Skadevi  (läst 3703 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vilket ursprung har ortnamnen Skänninge, Ske & Skadevi
« skrivet: december 20, 2009, 14:28 »
Brit-Marie Näslund skriver att orterna Skänninge, Skee och Skedvi fått sitt namn antingen av hingsthätsning skede eller "en omgärdad tempelplats" skedvi
Näslund, Britt-Marie: Nordiska gudinnor, Falun 2009, sid 234.
I det denare fallet tyder det på ytterligare hednatempel.

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Vilket ursprung har ortnamnen Skänninge, Ske & Skadevi
« Svar #1 skrivet: december 20, 2009, 16:44 »
Skänninge kommer av ånamnet *Skena, idag Skenaån och har inte med skede-namnen att göra (enl Svenskt ortnamnslexikon 2006). Däremot kan de två andra namnen tolkas som indikationer på helgedomar i och med efterlederna -vi (Skedevi) och ett möjligt -hov i Skee (af Skeðiuhofi ca 1265, a Skæidiofue 1330, Skæiofe 1339). Möjligen kan Skede betyda 'kappridningsbana' (t ex i Hästaskede i Skee sn) men har också innebörden 'gräns'. Jag tror inte heller att ortnamnsforskningen är överens i tolkningen av de två senare namnen (se t ex Brink 1997 'Västsvenska namnmiljöanalyser') .

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vilket ursprung har ortnamnen Skänninge, Ske & Skadevi
« Svar #2 skrivet: december 20, 2009, 17:12 »
Jag har för mig att skede och sköte är samma ord (jmfr. formen t.ex.). Skedevi och Skede mosse (ytterligare association med våtmark, precis som Fittja -fitta) torde i såfall vara offerplatser åt en kvinnlig gudom, förslagsvis Njärd (Nerthus) eller Freyja.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vilket ursprung har ortnamnen Skänninge, Ske & Skadevi
« Svar #3 skrivet: december 20, 2009, 20:02 »
Ämnet diskuteras redan i denna tråd.