Författare Ämne: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen  (läst 19646 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #40 skrivet: augusti 16, 2010, 02:05 »
Ja, suck, så kan det gå när man bara läser ett inlägg och inte det tidigare. Självklart är svenska Wikipedia ganska dåligt. Speciellt jämfört med det engelska. Något vi får göra nåt åt..

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #41 skrivet: augusti 16, 2010, 08:12 »

Detta anser jag är viktigt: utan romarnas hjälp hade aldrig kristendomen fått den spridning som den fick.    


Är det fler än jag som ser paralleller till dagens spridning av Islam i detta överflöd av valmöjligheter och värderelativism? Jag tror att den hjälp kristendomen fick av romarna var oavsiktlig; det var först och främst ett "dekadent och gudlöst samhälle" att ta ställning mot.....

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #42 skrivet: augusti 17, 2010, 15:14 »
Först två exegeter- bibelforskare- som kan vara av intresse:
Flusser, David: Jesus / in collaboration with R. Steven Notley
Jerusalem : Magnes Press, 1998
Flusser visar med hjälp av citat exakta ordrätta likheter mellan dödahavsrullarna och evangelierna, bland annat citatet där dödahavsrullarna förutspår att en kommande messias skall bota sjuka och uppväcka döda. (Glöm att Flusser tror att Jesus är en esseisk profet,citaten stämmer)
Mack, Burton L.: The lost gospel : the book of Q & Christian origins /
San Francisco, Calif. : HarperSanFrancisco, cop. 1993
Mack försöker genom en omfattande forskning hitta Q, den äldsta källan till Jesus (Och är dessutom en rabiat kristendomsmotståndare som hävdar att Jesus aldrig utgett sig att vara mesias)Han har gjort ett diagram hur han anser att källorna till Jesus växt fram. Vi ser hur underverken uppstår och ökar i de senare källorna.
Vad betyder så detta? Förmodligen ingenting.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #43 skrivet: augusti 17, 2010, 17:16 »
Är det fler än jag som ser paralleller till dagens spridning av Islam i detta överflöd av valmöjligheter och värderelativism? Jag tror att den hjälp kristendomen fick av romarna var oavsiktlig; det var först och främst ett "dekadent och gudlöst samhälle" att ta ställning mot.....

Ja, jag !
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #44 skrivet: augusti 17, 2010, 18:37 »
Man kan ju också se dessa religioners spridning som ren opportunism under förhållanden där politisk spridning och fragmentering råder. Religion och politik följs ju ofta åt och om en religion kan gynna makthavare i deras strävan att ena eller expandera så är ju chansen stor att den används till just det.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #45 skrivet: augusti 22, 2010, 16:20 »
Citat Pianky
Citera
Man kan ju också se dessa religioners spridning som ren opportunism under förhållanden där politisk spridning och fragmentering råder. Religion och politik följs ju ofta åt och om en religion kan gynna makthavare i deras strävan att ena eller expandera så är ju chansen stor att den används till just det
När det gäller 300-talet har du nog rätt. Fast den tidiga kristendommen bars nog till stor del fram av tron på dommens dag och "en ny himmel och en ny jord" för slavar,fattiga och andra förlorare som inte kunde se någon ljusning i detta jordelivet.
Likadant med radikal islam idag, vid ett hopplöst undeläge söker palestinier med flera ett guddomligt stöd. Deras profana nederlag ses som ett guddomligt straff för deras ogudlighet.
Bilden av Jesus- utan underverk- hos en lång rad rabiata kyrkokritiker har varit en radikal judisk predikant- "a marginal jew" som huvudsakligen predikade på gallileiska landsbygden.
Kristendommens framgång som världsreligion får nog tillskrivas Paulus- han gjorde kristendommen acceptabel för icke-judar genom att avskaffa en mängd judiska traditioner.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #46 skrivet: augusti 22, 2010, 20:40 »
Det är nog både och. Islams spridning skedde ju också i områden som var tillfälligt försvagade och där politisk splittring och nedgång rådde. Och när det gäller Norden så ingick ju kristningen som en del i riksbyggandet och sammanslagningen av mindre politiska enheter till större.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #47 skrivet: augusti 23, 2010, 09:07 »
I Norden är det väl ingen tveken om att opportunism spelat in i vikingatidens senare skede.
En intressant parallell är socialdemokratins framväxt, somliga påstår att många blev socialdemokrater av opportunista skäl på 1940-1950-talen.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Roger Viklund, Jeszusparallellerna och sanningen
« Svar #48 skrivet: september 29, 2010, 10:35 »
Nu visar det sig att Yngwe hade rätt,Akademiska meriter ger inte nödvändigtvis seriösa böcker En fd seriös forskare från North Carolina som har dödahavsrullarna som sitt specialområde har kommit med en enligt mitt tycke vild spekulativ
bok nu på svenska om Jesus och Johannes döparen som medlemmar i en sekt som bokstavligen ville återupprätta kung Davids rike.
Att Wiklund som amatörforskare ignorerat eventuell judisk bakgrund för evangelierna (se Mack för detaljer) är en sak, men att en insatt forskare ger sig in ppå vilda spekulationere för att tjäna pengar (?) en annan.