Författare Ämne: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria  (läst 5655 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« skrivet: december 17, 2009, 13:48 »
Tydligen var den grekiska krigsgudinnan Pallas Athena även jungfrugidinna. Var detta månne en föregångare till kulten av Jungfru Maria. Maria kan visseligen vara en historisk person men hon uppfann knappast själv bilden av den heliga jumfrun.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #1 skrivet: december 17, 2009, 13:54 »
fler likheter från den grekiska världen.

http://nexus.vishet.se/art2000/jesus-2.htm
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #2 skrivet: december 18, 2009, 10:15 »
Nu ställer jag mig mycket tveksam till Roger Viklunds teologiska kunskaper.
Rätt är att den helenistiska värden översvämmades av "mirakelmän", ofta med dåligt rykte,
läs Lukianos http://sv.wikipedia.org/wiki/Lukianos.
Men bakgrunden till Jesus hittar man nog mera i gamla testamentet. Apolloniusberättelsen är ju skriven efter evangelierna och lanserades som alternativ till kristendommen.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #3 skrivet: december 18, 2009, 10:57 »
Kanske ett förtydligande: min skepsis mot Viklund beror på hans bristande kunskaper  i
grekiska, hebreiska, exegetik (bibelkunskap) och mytologi.
Visst finns många Jesusparalleller : exempelvis Alexander den store påstods också vara född av en jungfru, liksom tecknen på kejsar Augustus som den utvalde. Bara det grekiska namnet på stjärntydarna, "magoi", "magiker" hos Matheus ger vis handen att vi där skall gå till Persien, inte Grekland.
Men Herakles, hjälten från troganska kriget, finner jag mycket långsökt. Och Jesusberättelsen kan knappast vara kopierat fgrån en text som är skriven hundra år efter evangelierna, den om Apollonius från Tyana:http://en.wikipedia.org/wiki/Apollonius_of_Tyana

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #4 skrivet: december 18, 2009, 11:16 »
Jo du har säkert rätt Karlfredrik, jag är inte påläst alls utan har bara sett dessa teorier fladdra förbi och valde godtycklig websida vilket var lite slarvigt!  Så de långtgående resonemanget av Vilkund kanske man kan skippa, men i stort är det väl ändå uppfattningar som delas av många!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #5 skrivet: december 18, 2009, 11:27 »
Men för att lämna diskussionen om evangelierna och gå tillbaka till kulten:
Även i norden fannns det enligt Snorri en jungfrugudinna, Gefjon Men enligt Snorre hade även vikingarna en jungfrugudinna, Gefjon http://sv.wikipedia.org/wiki/Gefjon
Vilket är mycket förvånande, eftersom Freja tydligen hade ett vidlyftigt kärleksliv.
Det fanns tydligen o många religioner en komflikt mellan den dygdiga jungfrun och slampan
som gav efter för "köttets lusta"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #6 skrivet: december 18, 2009, 13:07 »
Gefjon torde vara ett binamn på Freyja, som förutom att vara älskogs- och kärleksgudinna även är de ogifta kvinnornas gudinna. Hon har dock mer gemensamt med Kybele (vars vagn dras av lejon) än Pallas Athena, även om hon också är krigsgudinnan som tar hälften av de fallna på slagfältet.

Paralleller till kelterna är för övrigt, enligt min ringa mening, intressantare.

God Jul!

Ragnfast

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #7 skrivet: december 18, 2009, 13:29 »
När det gäller Marias Jungfrulighet så betyder inte det att hon saknade sexuell erfarenhet. Jungfru hade en annan innebörd på den tiden än idag. Med jungfru menas att kvinnan är ogift.

Marias betydelse inom kristendomen är att hon ersätter den tidigare kulten av gudamodern Kybele, detta för att ge plats åt Fadern och sonen. Detta lyckades inte riktigt, vi vet ju att Mariakulten har varit mycket omfattande och Maria knöts också till Kybeles gamla stad Efesos.

Jag tror att det är svårt att finna en fornnordisk gudinna som motsvarar Maria. Min uppfattning är att man lånade friskt och att kulten kring en antik gud splittrades upp för att passa ihop med flera nordiska gudar. Själv anser jag att kristendomen inte alls raserade hedendomen; vad som händer är att hedendomen mer och mer dyrkas med kristna förtecken. Den berömda episoden med att tåga i procession med ett kors på åkern och St. Erikslegenden är ju tydliga bevis för att hedniska sägner och ritualer klätts i kristen skrud. Ett annat exempel Birgitta den helige, som ju har fått sitt namn efter Irlands skyddshelgon Brigid. Från början var Brigida enligt legenden en hedninsk gudinna som levde under 400-talet och hon dyrkades som spådomens, botandets, ölets och smidets beskyddarinna. I sin Kristna gestaltning betraktades hon som barnmorska åt Maria vid Jesu födelse. När den engelske munken Sigfrid(?) omkring år 1008 döpte den svenske kungen Olof skötkonung och hans maka Sigfrid i Husaby i Västergötland var det vid en hednisk plats som kallades för Brigidas källa (senare sankt Sigfrids källa). Med andra ord kan vi notera att Maria och det som knyts till henne finner märkliga omvägar till Norden.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #8 skrivet: december 18, 2009, 13:40 »
Här kan jag hålla med Herulen, kristendommen adopterade en hel del seder och traditioner från sina föregångare.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #9 skrivet: december 18, 2009, 13:42 »
I sammanhanget kan vara värt att påminna om Hjalti Skeggjason, som dömdes för hädelse sedan han på alltinget i Thingvellir sagt följande:

Vil ek eigi goð geyja
grey Þykki mér Freyja


"jag vill inte på gudarna skälla
men en hynda tycks mig Freja"

Den äldsta kända limericken på norrönt språk? :lol:


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jungfrugudinnan Pallas Athena kontra jungfru Maria
« Svar #10 skrivet: december 19, 2009, 21:08 »
Det främsta anledningen till att det är så svårt att härleda (människan) Maria 
till någon speciell kvinnlig grekisk, keltisk eller germansk gudom,
är att dessa oftast är tregestaltade, precis som många andra gudar;
Oden, Vile och Ve - Hög, Jämnhög och Tredje etc.

Mariadyrkans framträdande plats i den tidigade medeltiden skulle
kunna vara en indikation på ett mindre patriarkalt, eller socialt
stratigraferat samhälle än vad vi hittills har tagit för givet.

Uppvuxna med starka, jämlika kvinnor, var det förmodligen inte så
svårt för vår viking att i Maria se såväl Frigg, som Freyja och....ja vad?

Kanske hade vi inte tagit kristendomen överhuvudtaget, om det inte varit för Maria?

Min teori är kanske mer applicerbar på kelternas religion? För att få tretalet kunde kanske jaktgudinnan Skade, eller havsgudinan Ran (beroende på huvudnäring?) ha fått ingå i triaden.