Författare Ämne: norska Vikinga kungar kontra svenska  (läst 6017 gånger)

Utloggad Maxen

• Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
norska Vikinga kungar kontra svenska
« skrivet: december 11, 2009, 17:40 »
Hej

Detta är mitt första inlägg på forumet.

Jag undrar varför man vet om så många norska (och även danska) vikinga kungar, ledare, krigare osv. osv. medan i sverige finns inga namn man bara rabblar upp. Låt oss säga såhär:
Harald Hårfager var norsk kung. Ingvar Vittfarne från Sverige, men jag vet iallafall inte vad hans status var, krigare? Eftersom han dog där nere nånstans. Men sen då? Vart finns de? Eller varför finns de inte? Rurik kanske var från 'svealand'.
Jag kommer från Medelpad och här finns en hövding, men han kallas bara Högomsmannen. Man vet inte mer.
Vad beror detta på?
Är det för att Britterna skrev ned alla anfall och hade en närmare relation till de nordiska sjöfararna?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: norska Vikinga kungar kontra svenska
« Svar #1 skrivet: december 11, 2009, 22:10 »
Källäget är mycket bättre i Norge och även i Danmark. I Norges fall är det framförallt de isländska sagoförfattarnas förtjänst, men den inhemska historieskrivningen i Norge kom igång redan omkring år 1200, alltså mer än ett sekel tidigare än i Sverige.
När det gäller Danmark så finns det mycket uppgifter i frankiska och tyska källor och historieskrivningen i Danmark börjar också tidigt på 1200-talet (främst förstås Saxo). Och även islänningarna nämner rätt mycket om Danmark.

Sverige var betydligt mindre intressant och mera avsides för islänningarna, och nämns oftast bara när det gäller relationerna till Norge. Vår inhemska historieskrivning kommer egentligen igång på allvar först med Erikskrönikan på 1300-talet och då hade minnena från vikingatiden sedan länge förbleknat. Den enda fördelen vi har är egentligen runstenarna där huvuddelen finns i Sverige, men de nämner ju mycket sällan något om kungar.

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #2 skrivet: december 11, 2009, 23:16 »
Dock har vi ju några namn såsom Olof Skötkonung, Anund Jakob och andra.
Och vad gäller Ingvar, som väl troligen kan kallas en jarl, så nämns han ju på en rad runstenar och också i en isländska saga. Enligt Mats G Larsson finns det ju även georgiska och ev ryska källor som hänvisar till honom.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #3 skrivet: december 11, 2009, 23:49 »
Stockholms slott brann 1697. Vem vet hur mycket information om de forna svenska kungarna som gick upp i rök då?

Utloggad Maxen

• Novis
  • Antal inlägg: 18
    • maxenart
« Svar #4 skrivet: december 12, 2009, 14:50 »
Stockholms slott brann 1697. Vem vet hur mycket information om de forna svenska kungarna som gick upp i rök då?

Usch! Det var som när jag var till Istanbul och kollade på vikinga klottret i Hagia Sofia. Dom hade haft mer runklotter på andra ställen men märkägarna hade inte brytt sig i gammalt skräp och grävt bort alltihop och gjutit husgrunder och annat där lämningarna varit...

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #5 skrivet: december 13, 2009, 21:31 »
Det fanns flera intressanta medeltida arkiv i Sverige som förstörts:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2128.0.html
Fast vi hade ingen Saxo eller Snorri. Den senare skriver ju också om mytiska sveakungar i Uppsala.