Författare Ämne: Örslevar  (läst 5247 gånger)

Utloggad Runde

• Medlem
  • Antal inlägg: 40
Örslevar
« skrivet: december 27, 2009, 08:06 »
God fortsättning till samtliga!

Är det någon här som har vetskap om det finns belägg för att örslevar blivit använda till att göra rent öron med eller om det är så att någon tyckt att dessa passar till detta?

Utloggad Johan

• Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Örslevar
« Svar #1 skrivet: december 27, 2009, 12:56 »
Jag har sett att det finns 'örslevar' med hål i själva sleven - vilket borde göra dem tämligen oanvändbara för rengöring av öron. Ser mer ut som en pytteliten drinksil faktiskt  ;) (hittar dessvärre ingen referens just nu...).

God fortsättning!
/ Johan

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #2 skrivet: december 27, 2009, 14:11 »
Ja, ta bort bös från groggen passar de till :D

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #3 skrivet: december 29, 2009, 18:43 »
Jag har för mig att de identifierats som sådana på grund av att de ofta hittats tillsammans med "toalett-set", dock har jag ingen källa att hänvisa till..

Utloggad Fredrokk

• Medlem
  • Antal inlägg: 57
« Svar #4 skrivet: december 29, 2009, 21:52 »
Vad jag minns rör det sig om en analogi med vissa folkdräkter som hade örslevar på 17/18-talen. De flesta är väl dock ense om att de förhistoriska pryttlarna inte har nåt alls att göra med öronmanikyr. De är ju ganska olika och sitter ibland samman i knippen, vilket för tankarna mot hantverk. Har för mig att någon även menade att de skulle ha med tatuering att göra?

Utloggad Runde

• Medlem
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2010, 11:06 »
God fortsättning och tack för svar.

Det är inte lätt att hitta något säkert svar på frågan om örsleven men problemet med öronvax är ju inget nytt sådant så med tanke på människans förmåga att lösa problem är det möjligt att man hittat en lösning på det.
I fynd gjorda i Grek-Romerska (Bliquez, J. 1998) områden av diverse meicinska och kirurkiska instrument har man dock tolkat vissa som avsedda för att göra rent öronen med finns både med skedform och som ögla.

Utloggad Annie.Rosen

• Novis
  • Antal inlägg: 1
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2010, 13:15 »
Jobbar på vikingabyn på Gotland, och för nåt år sen (innan min tid där) så hade guiden visat upp en örslev för besökarna och bett dom gissa vad det var.
En utrikisk familj (har för mig att de var av arabisk härkomst) visste exakt vad det var för att det fanns liknande verktyg som fortfarande används där idag för öronhygien.

Då jag själv guidat och visat upp min örslev har jag fått massvis med roliga förslag på vad det kan vara; peta naglar/nagelband, tandpetare/skrapa, tungskrapa, drinkpinne m.m.  :)

Tror dock att det är en forntida "tops"... ganska bekväm att rengöra öronen med!

Utloggad Runde

• Medlem
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2010, 16:51 »
Tror dock att det är en forntida "tops"... ganska bekväm att rengöra öronen med!

Det finns en del som tyder på att just örsleven är använd till Ok öronhygien (inte peta i öronen:)) men att det också redan under antiken funnits nagelvårdsutrustning för att göra rent under naglar och nagelband.

Utloggad Bessan

• Medlem
  • Antal inlägg: 27
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2010, 19:52 »
En kompis till mig skrev en B-uppsats om "örslevar" som troliga verktyg för att göra hål i skinn. Att örsleven skulle utgöra nån form av mothåll för sylen/synålen så att inte hålet blev för stort. Jag tyckte det var en roligare hypotes än att peta öronen :)!

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2010, 11:11 »
Jobbar på vikingabyn på Gotland, och för nåt år sen (innan min tid där) så hade guiden visat upp en örslev för besökarna och bett dom gissa vad det var.
En utrikisk familj (har för mig att de var av arabisk härkomst) visste exakt vad det var för att det fanns liknande verktyg som fortfarande används där idag för öronhygien.

Om dessa verkyg fanns i samma område även för tusen år sedan, så är chansen ganska stor att även nordbor använt samma verktyg. Jag har för mig att liknande verktyg även hittats i romerska utgrävningar. De flesta gjordes (liksom de flesta icke-skärande verktyg) säkert av trä eller vass dock.