Författare Ämne: Gamla Uppsala vs Jelling  (läst 3631 gånger)

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
Gamla Uppsala vs Jelling
« skrivet: januari 20, 2010, 15:34 »
Har lite fundering kring likheterna mellan Gamla Uppsala och Jelling i Danmark...

Gamla Uppsala består av två gravhögar med en kyrka i mitten, så är även fallet i Jelling i Danmark. När det gäller Jelling så sägs det att gravhögarna innehåller gravarna efter kung Gorm den gamle och hans drottning Tyra. De var föräldrar till Harald Blåtand, han som kristnade alla daner enligt runstenen i Jelling. Gorm den gamle ska ha återbegravts i kyrkan.

Gamla Uppsala är äldre än Jelling (om jag fattat det rätt). Min undran rör hur två platser, ganska långt från varandra, kan vara så lika till utseendet? Har Harald Blåtand besökt Uppsala eller har han hört talas om hur det såg ut där och bestämde sig för att göra likadant i Jelling?

Kan det ha någon religiös betydelse? Enligt vissa skriftliga källor var ju Gamla Uppsala en offerplats, kan det ha varit samma i Jelling? Och Harald ville kristna platsen genom bygga en kyrka där, precis som i Uppsala?

Jag har läst en del om både Gamla Uppsala och Jelling, jag har även besökt Jelling, men jag har inte hittat någon jämförelse av de båda platserna någonstans. Någon som sitter på en bra bok i ämnet?

/Åsa.

Utloggad Ragnfast

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Gamla Uppsala vs Jelling
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2010, 16:35 »
Med Gamla Uppsala är det väl snarare så att det är tre högar, kungshögarna, och kyrkan vid sidan om. Med Jelling kan det vara så att kyrkan representerar en tredje hög eller står på platsen för en. Det är talet tre som är det igenkommande.

Vi har ett Uppsala högar i miniatyr vid kungsgården på Adelsö, och ett i Vadas sjökullar (i vars närhet jag har nöjet att få bo). Har för mig att det ska finnas något liknande i Västergötland också.

Tre generationer är en dynasti och även den bortre gränsen för en generations minne. Inte många som har personliga minnen av sin farfars far. Man brukar tala om kungar som "förvärvaren", "ärvaren" och "fördärvaren", vilket t.ex. skulle kunna vara Karl X, Karl XI och Karl XII. Oden, som är gudarnas kung, är tregestaltad. Det kanske också spelar in.

Utloggad Gyrk

• Stammis
  • Antal inlägg: 157
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2010, 17:27 »
jag tror att i Jelling byggde Harald högarna för sina föräldrar, Tyra och Gorm, och sen när han blev kristen lät bygga kyrkan vid sidan om och tömde högarna på sina föräldrars kvarlevor och lät begrava dom under koret i kyrkan, högarna är utgrävda och det enda man fann i dom var en liten silverbägare i Mammenstil (har jag för mig, rätta mig om jag har fel)
Högarna i Uppsala är mycket äldre och byggda under en längre tid, dessutom är det stort gravfält i närheten också som är äldre än 900-tal. Så det enda som egentligen är likt är att någon har begravts i "hög"form. Kyrkan, eller rättare sagt dess föregångare,  i Uppsala är antagligen byggd i ett helt annat syfte, nämligen av förmodade götakungars nyvunna maktanspråk på de hedniska svearna, men saken är väl inte helt utredd...antar jag....

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2010, 15:46 »
Tack så jättemycket för svaren!

/Åsa