Författare Ämne: Görs det några fynd?  (läst 8192 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Görs det några fynd?
« skrivet: oktober 10, 2009, 18:00 »
Jag saknar uppgifter om arkeologiska fynd av olika slag.
T.ex. att det i juli hittades fyra gravar i Täby.
Eller stenåldersfynd i Sörmland.
Eller varför inte "Månadens nya inläggningar i FMIS".
Visst kan man hitta ett och annat på bloggar, men kan vi inte samla ihop sånt här via Arkeologiforum?
Eller vilka fynd vill vi sprida den här vägen?
Med fynd menar jag både sådant som hittas vid planerade och oplanerade inventeringar (gravar, ristningar eller annat man snubblar över) - eller vid utgrävningar.
Ofta kan det räcka att man bara länkar till webbsidan där fyndet beskrivs.
/Jan

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Görs det några fynd?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2009, 12:45 »
jag har hittat 6 tidigmesolitiska boplaster, fossil åker, en järnframställningsplats, en ristad sten (se http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3092.0.html) och meddelat allt i vederbörlig ordning med beskrivning, koordinater etc till Länsstyrelsen, Forminnesregistret, Riksantikvarieämbetet, LUHM. Detta gjorde jag redan i januari i år. INGENTING har hänt. Ingen tar tag i det, ingen registrerar det, kort sagt ingen är intresserad. Det senaste jag fick veta från Länsstyrelsen var att det fanns inga pengar kvar att göra registrering i FMIS, så att de var tvungna att ansöka om extra bistånd, och det var inte ens säkert vem som skull göra registreringen. Vad har hänt på FMIS?? Funkar inte verksamheten efter flytten till Gotland? Ni här inne som jobbar på RAÄ(Gorm?), vet ni det? Ska det ta sån tid att få en fornlämning registrerad??Hur lång är eftersläpningen? Finns det ett berg av icke-registrerade fornlämningar? Isåfall finns en stor risk att fornlämningar förstörs om inte markägare och exploatörer vet vad som döljer sig i marken.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Görs det några fynd?
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2009, 15:29 »
jag har hittat 6 tidigmesolitiska boplaster, fossil åker, en järnframställningsplats, en ristad sten (se http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3092.0.html) och meddelat allt i vederbörlig ordning med beskrivning, koordinater etc till Länsstyrelsen, Forminnesregistret, Riksantikvarieämbetet, LUHM. Detta gjorde jag redan i januari i år. INGENTING har hänt. Ingen tar tag i det, ingen registrerar det, kort sagt ingen är intresserad. Det senaste jag fick veta från Länsstyrelsen var att det fanns inga pengar kvar att göra registrering i FMIS, så att de var tvungna att ansöka om extra bistånd, och det var inte ens säkert vem som skull göra registreringen. Vad har hänt på FMIS?? Funkar inte verksamheten efter flytten till Gotland? Ni här inne som jobbar på RAÄ(Gorm?), vet ni det? Ska det ta sån tid att få en fornlämning registrerad??Hur lång är eftersläpningen? Finns det ett berg av icke-registrerade fornlämningar? Isåfall finns en stor risk att fornlämningar förstörs om inte markägare och exploatörer vet vad som döljer sig i marken.
När jag rapporterar in saker brukar det snabbt handläggas, så jag upplever inte att det läggs på hög. Men jag kan ha fel.

Du kan ju alltid prova att ringa fornminnesregistret och fråga vad som hänt:

http://www.raa.se/cms/extern/vart_uppdrag/kontakta_oss_3325/kontakta_informationsavdelningen/kontakta_informationsforsorjning.html

/Micke

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Görs det några fynd?
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2009, 16:02 »
Jag tycker också att det brukar gå fort.

Det som jag kan tänka mig spökar är att någon med platsledarekompetens (för fornminnesinventering) eller motsvarande måste besiktiga lämningen och godkänna densamma innan den kan läggas in i FMIS, och såvida inte du har det så måste lst skicka ut någon och besiktiga lämningen innan den kan registreras i FMIS. I dagsläget har inte länstyrelserna några större resebudgetar och milt sagt ganska knappt med folk vilket gör att en ev besiktning görs i samband med någon resa i närområdet alternativt så kollar man om länsmuseet har möjlighet att göra det i samband med något uppdrag eller resa (praxisen skiftar här lite mellan länen beroende på sittande kompetens m m). Detta kan göra att det tar tid.

Hur lång tid som är rimligt att handlägga ett dylikt ärende är svårt att bedöma då det  bottnar resurstillgång och fördelning - det viktigaste i sammanhanget är att länsstyrelsen vet om lämningen så att de vid en eventuell exploatering har möjlighev att ta hänsyn till densamma - sedan kan man tycka att det borde vara angeläget att föra in informationen i FMIS a.s.a.p.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Görs det några fynd?
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2009, 16:28 »
jag har ingen aning, när jag ringt till FMIS hänvisar dom till Lst och viceversa, jag tänker inte lägga ner mer tid att ringa utan jag skickar in skriftligen efterhand, ibland undrar jag om man inte skulle kunna lägga upp ett inofficiellt "register" för fornlämningar som är under utredning, det skulle man kanske göra här...

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Görs det några fynd?
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2009, 17:15 »
Jag tycker också att det brukar gå fort.

Jag med.

Det som jag kan tänka mig spökar är att någon med platsledarekompetens (för fornminnesinventering) eller motsvarande måste besiktiga lämningen och godkänna densamma innan den kan läggas in i FMIS, och såvida inte du har det så måste lst skicka ut någon och besiktiga lämningen innan den kan registreras i FMIS.

De flesta länsmuseer samt RAÄs UV kontor kan skicka in uppgifter direkt till FMIS och få dem inlagda. Men för "privatister" är det nog svårare. Känner du någon som jobbar någonstans kan du kanske få denne att agera "bulvan"
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Görs det några fynd?
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2009, 19:38 »
Är du inte yrkesarkeolog, Gyrk, så är jag inte så förvånad att det tar tid. I min hembygdsförening har vi anmält ett antal lämningar till Stadsmuseet (med kopia till Fornlämningsregistret), men vi får som regel besked att det är först när Stadsmuseet har tid (och lust) att komma ut och besiktiga som det kan registreras i FMIS. Det har hänt att det blivit liggande något år eller två, men ibland lossnar det när Stadsmuseet har (av olika anledningar) blivit intresserade av objekten och kommer ut. Tror ärligt talat inte RAÄ behandlar anmälningar från privatpersoner längre utan att det gått via ett länsmuseum eller Länsstyrelse, men rätta mig gärna på denna punkt, någon!
I praktiken har jag en känsla av att någon på Länsmuseet/Stadsmuseet/Länsstyrelse måste ha fått upp en bra kontakt med anmälaren ifråga så att de tar denna person på allvar, något som ju kan vara svårt i början.

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Görs det några fynd?
« Svar #7 skrivet: oktober 12, 2009, 23:53 »
Som sagt tror jag inte det har så mycket med en bra kontakt att göra, även om det kan hjälpa, utan en fråga om resurer hos såväl länsstyrelser som museer och andra entreprenörer. Någon skall åka ut; vilket kostar arbetstid (besöka lämningen, skriva en fimisanmälan m m) + färdkostnad (bil, bensin). Varken länsmuseer eller länstryrelser har tyvärr möjlighet att lägga allt för många timmar på denna typ av arbete (vilket man kan önska att de kunde). Det som i regel sker är att man lägger dessa på hög och tar dem i samband med att man skall ut och göra ett arbete av något slag i närområdet, i samband med en utredning, inventering, undersökning, besiktning, föredrag eller en kurs etc. i närheten.

Jag säger inte att detta är bra men att verkligheten tyvärr ser ut just så.

Så vitt jag vet åker RAÄ inte ut och besiktar fornlämningar, åtminstone inte på någon konternuerlig basis, och har inte gjort så sedan fornlämningsinventeringen i deras regi lades ned.
Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Görs det några fynd?
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2009, 20:56 »
jag misstänker också att det är en resursfråga, och enligt Lst så är faktiskt fornlämningar skyddade fastän dom inte är registrerade, men det är ändå oerhört frustrerande, ska jag nu skriva ihop något så måste jag ha ett RAÄ-nummer och jag tänker inte lämna i från mig flintan innan dess...idag mötte jag markägaren och vi grävde fram den ristade stenen, men blev inte klokare, vi tyckte att vi skymta en skeppstäv, men det är väl bara önsketänkande...

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Görs det några fynd?
« Svar #9 skrivet: oktober 14, 2009, 10:59 »
Jag tycker att bemötandet från länsstyrelens sida när man rapporterar nyfynd är väldigt ojämn. Jag har genom åren rapporterat ett antal fynd. I vissa fall har allt gått fort. Lst har tagit emot uppgifterna, tackat för "visat intresse", skickat vidare och någon eller några månader senare har uppgifterna funnits i FMIS. Andra fall har inte lett till någon åtgärd alls, inte ens ett svar på att anmälan är emottagen eller någonting.

Speciellt tyst verkar det vara när fyndplatsen ligger i farozonen för exploatering, vad nu det kan bero på?? Annars verkar det ha viss betydelse vem som handlägger ärendet (eller struntar i att handlägga det).

Utloggad Malin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Görs det några fynd?
« Svar #10 skrivet: oktober 16, 2009, 16:26 »
Nej, idag finns inget berg på Riksantikvarieämbetet av rapporter och anmälningar av lämningar som inte registrerats i FMIS. Det var annorlunda för några år sedan. Vid årsskiftet 2006/2007 fanns det omkring 2300 ärenden som inte var handlagda. Det berodde på att inflödet hade ökat utan att vi kunde lägga mer resurser på registrering. Men så skapades ett projekt på specialmedel tillsammans med länsstyrelsen i Västra Götaland och i somras var vi ikapp! Idag finns omkring 350 ärenden (rapporter och anmälningar) som väntar på registrering. Det beräknade inflödet för 2010 är omkring 2700 ärenden. OBS att ärende inte är samma som lämning. En utredningsrapport där man redovisar 10 nya lämningar är ett ärende.

Samtidigt som vi arbetade med det sk ärendeberget jobbade vi med att göra det enklare att skicka in ny information från utredningar och undersökningar. Vi tog fram olika blanketter som de inventerande/undersökande organisationerna ska använda för att anmäla/rapportera ny information. Förut var vi tvungna att vänta på rapporten och det tar ju ibland tid innan den blir skriven ;). Nu är nästan all ny information inne i FMIS inom ett halvår, det mesta kommer in snabbare än så. Blanketterna kan säkert förbättras och det finns andra idéer om hur vi kan göra processen bättre och effektivare.

Men vi tar inte emot anmälningar från privatpersoner. För att göra kvaliteten på informationen så bra som möjligt måste en ny lämning besikitigas och dokumenteras av arkeologiskt kunnig person på t.ex. en länsstyrelse eller ett länsmuseum. Och där finns idag en brist på resurser. Som Reuterdahl skriver
Så vitt jag vet åker RAÄ inte ut och besiktar fornlämningar, åtminstone inte på någon konternuerlig basis, och har inte gjort så sedan fornlämningsinventeringen i deras regi lades ned.
så besiktigar Riksantikvarieämbetet inte fornlämningar annat än i vissa principiella fall.

Jag förstår att det är frustrerande att inget händer men jag tror inte på idéen om ett inofficiellt "register" för fornlämningar som är under utredning
ibland undrar jag om man inte skulle kunna lägga upp ett inofficiellt "register" för fornlämningar som är under utredning, det skulle man kanske göra här...
. En av anledningarna till att FMIS skapades var att det skulle finnas ett ställe där man hittade fornminnesinformation. Flera register riskerar att skapa förvirring - vilket gäller?

Precis som Gyrk skriver
och enligt Lst så är faktiskt fornlämningar skyddade fastän dom inte är registrerade,
så är fornlämningar skyddade även om de inte är registrerade. FMIS är ett signalsystem, och jag hoppas och tror ett bra sådant, men vi kommer alltid att hitta nya lämningar.

Jan Owe skriver om "månadens nya inläggningar i FMIS". Vi har faktiskt grunnat på att ha ett sådant RSS-flöde - får se vad som går att utveckla framöver.
That´s why we became archaeologists in the first place - because we get to play pretend for months at a time until we have to be serious and write papers. (McCaffrey/Lackey)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Görs det några fynd?
« Svar #11 skrivet: oktober 16, 2009, 16:37 »
Ett parallellt register vars innehåll av fornlämningar gradvis granskas och sedan förs in i FMIS är ju det som finns hos Skogsstyrelsen och där de objekt som hittades under Skog och Historia-projektet finns registrerade.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Görs det några fynd?
« Svar #12 skrivet: oktober 16, 2009, 20:14 »
Nu har jag fått tag på en person som kan granska fornlämningarna, en "bulvan", så det löser sig nog. Hur får man fatt i Skogsvårdstyrelsens register? Och hur är det kvalitetssäkrat? Och vad gäller nya fynd i FMIS så framgår väl inte det vad som är nytt och vad som är gammalt? Det syns väl inte på kartan? Dessutom kan man också ifrågasätta vissa kategoriseringar i FMIS. Somliga fornlämningar har ju inte status som "fornlämning" än, utan ligger bara som "bevakningsobjekt", om sen lagen ändras så blir de plötsligt en "fornlämning" såsom röjningsrösena. Men det är väl där som kompetensen kommer in, jag misstänker också att ett antal bob-lindar skickar in de mest bisarra upptäckter som genast måste uppmärksammas. Och givetvis måste vi bara ha ETT register, men kan man inte ha ett standby-register också? Dom som vill vara med, liksom? En kvalserie? Och efter ha genomgått antikvarisk play-off så får dom vara med.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Görs det några fynd?
« Svar #13 skrivet: oktober 17, 2009, 18:01 »
Det är en intressant tanke men det kostar läskigt mycket pengar att förvalta ett it-system, utöver själva driftkostnaden så tillkommer arbetstid både för verksamhet och it. Utöver det tillkommer eventuella avskrivningar. Nej, då skulle jag heldre se mer resurser till FMIS och/eller Länsstyreslsen/Länsmuseerna/mm för att korta ner handläggningstiden ytterligare.

/Johan
« Senast ändrad: oktober 17, 2009, 19:02 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Görs det några fynd?
« Svar #14 skrivet: oktober 23, 2009, 13:13 »
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Görs det några fynd?
« Svar #15 skrivet: oktober 23, 2009, 14:51 »
I Danmark har en fritidsdetektorist hittat ett medeltida danskt mynt som är av en helt ny typ. Mumma för den numismatiska forskningen.
http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/nymoent.htm
Lex malla, lex nulla

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Görs det några fynd?
« Svar #16 skrivet: oktober 24, 2009, 10:04 »
Hur får man fatt i Skogsvårdstyrelsens register?

sök på "skogens pärlor"
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=12524

Skogens pärlor innehåller tyvärr inga beskrivningar eller detaljuppgifter. För att få tag på sådana kan man ta kontakt med något av skogsstyrelsens kontor och be att få tala med någon arkeolog eller annan tjänsteman som är kunnig i dessa frågor.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Görs det några fynd?
« Svar #17 skrivet: oktober 24, 2009, 17:28 »
Förtydligande:
För de lämningar som även finns i FMIS så finns det länkar dit, men för lämningar som ännu inte blivit införda där så får man vända sig till Skogsstyrelsen för mer detaljerade uppgifter.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Görs det några fynd?
« Svar #18 skrivet: oktober 26, 2009, 12:24 »
På södra delen av Ærø har fritidsdetektorist Steen Agersø lokaliserat en handelsplats från vikingatiden. Extra anmärkningsvärt är han hittat inte mindre än 9 karolingiska mynt, vilket ökat antalet sådana funna i Danmark med 25% (tillika det största samlade fyndet). Utgrävning pågår nu på platsen, som knappast skulle ha upptäckts om det inte hade varit för Steen och hans hobby.

Se alla fynden här (de utökas löpande): http://www.fibula.dk/coppermine/thumbnails/album=320.html

Ett litet smakprov:


(Med tillstånd av fotografen Steen Agersø)

Lex malla, lex nulla

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Görs det några fynd?
« Svar #19 skrivet: december 21, 2009, 18:41 »
Fick han någon hittelön? Fantastiska fynd.