Författare Ämne: Fynd från romersk järnålder?  (läst 5741 gånger)

Utloggad Gottegris

• Novis
  • Antal inlägg: 3
Fynd från romersk järnålder?
« skrivet: december 05, 2009, 11:43 »
Hej, jag håller på med en uppsats och skulle behöva få lite tips på 5 viktiga fynd och fyndplatser i den europeiska arkeologin från romersk järnålder. Om jag kan ska jag kunna sätta dessa i relation till historiska händelser...
Jag har letat men jag har inte hittat några fynd som jag anser vara viktiga inom arkeologin... 

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Fynd från romersk järnålder?
« Svar #1 skrivet: december 05, 2009, 16:44 »
Jag förmodar att man inte avser fyndplatser från den romersk/grekiska kultursfären.

Slagfältet i Teutoburgerskogen är ju romersk järnålder och väl onekligen av viss historisk betydelse? Det finns mycket litteratur om det också.

En del keltiska oppida kan väl också vara aktuella, Traprain Law i Skottland, t ex en mycket känd lokal, bl a p g a ett stort skattfynd. Platsen var troligen Votadinernas huvudfäste, Woden Law, också en skotsk fornborg, som sedermera användes av den romerska armén för att öva belägringar, vilket ju ger en rolig historisk anknytning. Dunadd, ett tredje skotskt "hill-fort" är kanske också intressant eftersom det senare blev Dalriada-skoternas huvudfäste och därmed det historiska Skottlands "vagga".

La Tène är ju onekligen viktigt så det förslår, men är väl litet för tidigt för att kunna räknas som romersk järnålder.

Någon av de danska mossfyndplatserna, Vimose t ex?

Sarmizegetusa, dakiernas huvudstad?

Träskboplatsen i Glastonbury? Dock knappast någon självklar historisk anknytning där.

Den absolut mest fascinerande fyndplatsen från romersk järnålder som jag någonsin besökt, och med historiska associationer så det förslår, ligger tyvärr utanför Europa: Masada.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #2 skrivet: december 07, 2009, 09:23 »
En del keltiska oppida kan väl också vara aktuella, Traprain Law i Skottland, t ex en mycket känd lokal, bl a p g a ett stort skattfynd. Platsen var troligen Votadinernas huvudfäste, Woden Law, också en skotsk fornborg, som sedermera användes av den romerska armén för att öva belägringar, vilket ju ger en rolig historisk anknytning. Dunadd, ett tredje skotskt "hill-fort" är kanske också intressant eftersom det senare blev Dalriada-skoternas huvudfäste och därmed det historiska Skottlands "vagga".

Man kan nämna fornborgen Maiden Castle (i Dorset har jag för mig) också i så fall. Den är väl i sitt ursprung för-romersk men användes väl av kelterna vid försvaret mot romarna, tror den finns  omnämnd i skriftliga källor i samband med erövringen av Britannien.

Kan nämnas också ett försvarstorn i Dover Castle som är från romersk tid.
Annars är väl kontinenten under sagda tidsperiod rätt mycket märkt av just det romerska imperiet och dess rester efter olika försvarsverk m.m. Finns väl t.ex. många romerska vägar som bör kunna kopplas till historiska händelser.

Ska man gå norrut kan väl Skedemosse på Öland nämnas.

/Mats

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #3 skrivet: december 07, 2009, 13:27 »
Väl känd är ju också den berömda krigsofferplatsen vid Illerup Ådal i Danmark där stora mängder vapen och utrustningsdetaljer har hittats. Många av de svärd som man funnit här är tillverkade i romarriket:

http://www.illerup.dk/

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #4 skrivet: december 07, 2009, 13:44 »
Jag har letat men jag har inte hittat några fynd som jag anser vara viktiga inom arkeologin... 

Då blir jag lite nyfiken på vad du menar med viktig....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #5 skrivet: december 07, 2009, 13:54 »
Själva gränsen mellan romarriket och den germanska världen, Limes, var ju mycket viktig och nämns också i historiska källor. Det finns en hel del arkeologiska fynd i samband med den. Här är lite material om den:

http://www.limesprojekt.de/limes1a.htm

Utloggad pentakel

• Medlem
  • Antal inlägg: 63
« Svar #6 skrivet: december 07, 2009, 22:29 »
Hej, jag håller på med en uppsats och skulle behöva få lite tips på 5 viktiga fynd och fyndplatser i den europeiska arkeologin från romersk järnålder. Om jag kan ska jag kunna sätta dessa i relation till historiska händelser...

Det låter mer som en hemtentafråga detta, varför just fem fynd och varför formuleringen "Om jag kan ska jag kunna sätta dessa i relation till historiska händelser... "?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #7 skrivet: december 08, 2009, 07:58 »
Skall man räkna in limes, "gränssnittet" mellan Rom och Barbaricum, så är ju Hadrianusmuren med mängder av fascinerande och delvis välbevarade anläggningar helt given, liksom den antoninska "muren" (dock byggd av jord) litet längre norrut.

Utloggad Gottegris

• Novis
  • Antal inlägg: 3
« Svar #8 skrivet: december 08, 2009, 13:24 »
Tack för all hjälp om fynd och fyndplatser. Det jag håller på med än en av tre instuderingsfrågor inom det historiska perspektivet och gör därför lite research. Det är en väldigt intressant delkurs i arkeologi A som jag läser. Det är mycket läsande och letande efter information. Men just detta med medeltiden finns det mycket om. Får se vilka av era förslag som jag tar med i uppsatsen. Slaget vid Glastonbury och kyrkan där var intressant och roligt att läsa om!