Författare Ämne: Metalldetektering  (läst 12518 gånger)

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
Metalldetektering
« skrivet: november 29, 2009, 08:34 »
Intressanta inlägg i debatten om svårigheterna med tillstånd för att använda metalldetektor, eftersom jag själv har en detektor så kan jag mycket väl förstå den frustration som uppstår när jag inte kan använda den p.g.a. vi har den byråkrati som vi har.
Det är inte utan att jag har en förståelse för lagstiftarens mening om att skydda våra fornlämningar.

Inom sjukvården har man löst ett liknande problem genom att personer efter en viss utbildning också blir legitimerad med rättigheter och skyldigheter som följd, givetvis finns påföljder om det är så att en person går utanför de uppställda ramarna.

En möjlighet kan då vara att en utbildad arkeolog minst (fil.kand) med en viss påbyggnad för metalldetektor blir legitimerad och skulle kunna arbeta friare under eget ansvar givetvis skall denne vara kopplad till ett regionalt museum som har sitt ansvar liksom dom har det idag.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Metalldetektering
« Svar #1 skrivet: december 16, 2009, 13:23 »
Jag upplever det inte som svårt att få tillstånd; systemet fungerar, men jag skulle vilja att det var fritt fram att söka hur man vill på sin egen mark. Något "körkort" för metalldetektor tror jag inte ett dugg på, lika lite som för moped eller kundvagn heller för den delen. ;)

För en arkeolog med egen firma är det för övrigt möjligt att få ett permanent tillstånd.

Är det förresten någon som vet huruvida det går att söka i frusen jord, och om temperarur och densitet påverkar apparaten?

God Jul!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektering
« Svar #2 skrivet: december 16, 2009, 15:20 »
Jag tycker idén med någon form av licenssystem är bra. Eller ett system med obligatoriskt medlemskap i en detektorförening som kopplas till det lokala museet.

http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2008_118.pdf

Det går bra att söka i tjäle (har testat då den var 5 cm djup), men det tjänar inget till eftersom du inte kan gräva upp föremålen. Batteriet håller kortare tid och displayen immar inte sällan igen.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektering
« Svar #3 skrivet: december 17, 2009, 07:42 »
Det går bra att söka i tjäle (har testat då den var 5 cm djup), men det tjänar inget till eftersom du inte kan gräva upp föremålen. Batteriet håller kortare tid och displayen immar inte sällan igen.

Det är väl knappast någon idé att bära med sig ett spett eller en korphacka för att bryta igenom tjälen  ;D
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Metalldetektering
« Svar #4 skrivet: december 17, 2009, 09:06 »
Är det någon som är insatt i forskningen kring metalldetektering?
Om det kommer nya effektivare system eller så.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektering
« Svar #5 skrivet: december 18, 2009, 14:11 »
Det är väl knappast någon idé att bära med sig ett spett eller en korphacka för att bryta igenom tjälen  ;D

Det gick att bända upp tjälen och på så sätt komma åt indikationerna som låg lite djupare (bara skräp för övrigt). Det värsta var de ytligt liggande metaller som var fastfrusna, jag fick tina upp jorden i fickorna. Usch!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Metalldetektering
« Svar #6 skrivet: december 18, 2009, 18:34 »
Kungsunes fråga är värd att upprepas: Någon som har tips om forskning eller andra studier kring effekter av olika tillämpning av metalldetektering?

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektering
« Svar #7 skrivet: december 18, 2009, 19:42 »
 
Någon som har tips om forskning eller andra studier kring effekter av olika tillämpning av metalldetektering?

Hur det ligger till med utvecklingen av nya detektorer har jag inte riktigt koll på, men då det gäller studier kring effekterna av metalldetektering finns det en del danska artiklar som är läsvärda. Symposierapporten "Detektorfund - hvad ska vi med dem ( Mogens Bo Henriksen red) är mycket läsvärd. Margrethe Watt och Lars Jørgensen har skrivit mycket intressant i ämnet. Fast frågan är inte så het i Danmark. Där är det givet att man metalldetekterar mycket och att man gärna tar hjälp av privatpersoner. Den danska detektorproblematiken är lite annorlunda än den svenska: 

http://aktuelarkaeologi.squarespace.com/nyhederne/2004/10/16/museer-drukner-i-fund.html

Sedan kan jag tycka att det verkar som att det brister en del i detektorsystematiken vid danska utgrävningar, vilket säkert är en effekt av att man använder sig av privatpersoner som har vaniga jobb vid sidan av etc. Den äldsta danska artikel jag hittat som diskuterar avbaningsarkeologins negativa konsekvenser för fornsakerna är från 1986 (Sig Jensen) så de ligger en bit före oss. Från svensk område har Jonas Paulsson skrivit två bra artiklar,  i en Uppåkrapublikation respektive LAR. Sedan får jag väl nämna att jag (med kollegor) har en artikel i Aktuella Metodfrågor (2004) och en i Fornvännen 2009:2.



Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Metalldetektering
« Svar #8 skrivet: december 19, 2009, 08:12 »
Tack Håkan!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektering
« Svar #9 skrivet: december 19, 2009, 10:46 »
Två källor/rapporter som bl.a. berör metalldetektering finns tillgängliga på nätet:

http://www.kulturarv.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/arkaeologi/sondage_bornholm.pdf

http://www.kulturarv.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/arkaeologi/konference2000/alle_sider.sep.pdf

I den senare har Lars Jørgensen en mycket intressant artikel om nedslitningen av de överplöjda lokalerna (Watt ägnar sig mycket åt det också). Där har vi ett av de största hoten mot fornsakerna (och fornlämningarna) men det är samtidigt en problematik som ägnas minimal uppmärksamhet i Sverige.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Metalldetektering
« Svar #10 skrivet: januari 05, 2010, 03:24 »
Frikända!

Engelska skattletare frikända
Två personer har blivit frikända från anklagelser om att illegalt ha bortskaffat 3000 år gamla artefakter. Processen har följts med största intresse av skattjägare över hela landet.
   Enligt åtalet har de båda, Paul Hitchens hans son Paul Anthony Hitchens, gått med metalldetektorer på ägor tillhörande Lord Braybrooke i Uttlesford, Essex. De hade inget tillstånd från ägaren att detektera på hans mark. De erkände att de detekterade utan tillstånd från markägaren när de påträffades tidigt på morgonen i regn och mörker av en poliskonstapel som av en händelse fick syn på dem (att söka metallföremål med metalldetektor är inte i sig otillåtet i Storbritannien, däremot måste dessa rapporteras till myndigheterna). Poliskonstapeln undersökte deras bil och fann yxhuvuden, spjutspetsar och en mejsel från bronsåldern, föremål som har värderats till #2000. De båda förnekade att de tänkte stjäla föremålen, utan hävdar att de hade tänkt överlämna dem till myndigheterna.
   Åklagaren, Richard Wood, hävdade att männen hade tagits på bar gärning med att stjäla. Föremålen hade de tänkt behålla. Åklagaren poängterade också problemet med folk som gick ut mitt i natten med metalldetektorer med avsikt att behålla det de hittar. I detta fallet var det ett avlägset område, klockan var halv sex på morgonen, det var mörkt och regnigt. Vidare hade männen inte tillstånd att vara där, de uppgav inte frivilligt vad som fanns i bilen och deras berättlser var motsägelsefulla.
   Den friande domen kommer att ha betydelse för alla som ger sig ut med detektorer på landsbygden. Uppenbart för alla är att domen inte gagnar de som vill förhindra att källmaterial försvinner ur brittisk mark.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektering
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2010, 10:25 »
Märkligt att de frikändes om det som står i artikeln stämmer!

Sedan ser jag fram mot den dag då allmänhet och poliser reagerar på samma sätt då de ser uppdragsarkeologer i färd med att bana av fornlämningar utan att använda metalldetektor. Det borde också vara straffbart.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektering
« Svar #12 skrivet: januari 05, 2010, 11:33 »
Artikeln kan läsas i sin helhet här: LÄNK

Anledningen till frikännandet var att juryn inte var övertygad att detektoristerna hade för avsikt att underlåta att rapportera fynden, vilket skall göras inom 14 dagar. Detekterandet i sig var inte olagligt enligt det lagrum åklagaren baserade sin argumentation på (Theft Act) eftersom platsen inte var skyddad (s.k. scheduled site). Att de inte hade markägarens tillstånd är en separat överträdelse och prövning av det ingick inte i åtalet - det är upp till markägaren att anmäla det.

Lagstiftningen i England är tyvärr ganska tandlös i sådana här fall. Förhoppningsvis har publiciteten och processen i sig en viss avskräckande effekt.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Metalldetektering
« Svar #13 skrivet: januari 05, 2010, 12:13 »
England har överlag snävare lagstiftning och högre straffsatser än Sverige, inte minst för olaga intrång. Därför finner jag det märkligt att markägaren inte tycks ha anmält dem, fast det kommer väl. Annars är det, precis som i alla andra fall, att bevisbördan ligger på åklagarsidan. Kan man inte bortom allt rimligt tvivel påvisa att brottsligt uppsåt har förelegat ska man fria.

Sen tycker jag personligen att lagen i det här fallet är alldeles för rigid i Sverige. Där ligger England och Danmark i framkant. Det finns en obehaglig tendens att detaljstyra människors liv i det här landet som, inte minst parat med den nya tekniken, inte bådar gott för demokratins framtid.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Metalldetektering
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2010, 20:34 »
Hittade en rapport över vad man kan göra på en dag.

http://www.vanermuseet.se/html/links/forskning/Rapport%20metalldetektorundersökning%20Skalunda%202008.pdf

Martin

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Metalldetektering
« Svar #15 skrivet: maj 30, 2010, 20:26 »
Man kan ju tänka sig att länder som tillåter metalldetektorer, kunde lagstifta om att detektorering bara är tillåten t.ex. kl 9-18... Då borde det vara lättare att föra i bevis att den som ertappas under de mörkare timmarna är ute i tvivelaktigt ärende.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Metalldetektering
« Svar #16 skrivet: maj 30, 2010, 20:32 »
Det är en riktigt bra idé!! men antagligen för enkel och kreativ för förbudsivrarna.


Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektering
« Svar #17 skrivet: maj 30, 2010, 21:09 »
Testa hur "enkelt" det är att metalldetektera i mörker, allt tar oändligt mycket längre tid och det är jättesvårt att se vad man egentligen grävt upp.

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Metalldetektering
« Svar #18 skrivet: maj 31, 2010, 11:07 »
Ang detektorer. Numera finns det metalldetekteringsfunktionalitet i vissa smartphones.
Inte jätteskarp funktion direkt men den hittar större järnföremål nån cm ned i marken beroende på förutsättningar. I en husväg hittar den typ spikar vattenledningsrör m.m. ganska enkelt.
Undrar hur lagstiftaren ser på detta rent teoretiskt. Ingen större risk att nån går över en fornlämning med en smartphone liggandes på alla fyra. Men formellt sett är det ju att klassa som en detektor man har på sig.