Författare Ämne: Avsakraliserade kyrkor?  (läst 6888 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Avsakraliserade kyrkor?
« skrivet: april 27, 2005, 16:44 »
Ett exempel på en avsakraliserad kyrka är Skeppsholmskyrkan i Stockholm som avsakraliserades 2002. Min fråga är; behåller kyrkan sitt laga skydd (enligt KML 4 kap) om den avsakraliseras? Lagen säger:

Citera
2 § Kyrkobyggnader och kyrkotomter skall vårdas och underhållas så att deras kulturhistoriska värde inte minskas och deras utseende och karaktär inte förvanskas.
   Kyrkobyggnader enligt denna lag är byggnader som före den 1 januari 2000 har invigts för Svenska kyrkans gudstjänst och den 1 januari 2000 ägdes eller förvaltades av Svenska kyrkan eller någon av dess organisatoriska delar.


Räcker det med att kyrkobyggnaden en gång i tiden använts som gudstjänstrum eller ändras detta om kyrkan avsakraliseras?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Avsakraliserade kyrkor?
« Svar #1 skrivet: april 27, 2005, 17:46 »
Det spelar ingen roll att den är avsakraliserad den är ändå skyddad som kyrka. Dessutom, för att lägga kaka på kaka, så vill jag minnas att Skeppsholsmkyrkan även är statligt byggnadsminne.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Avsakraliserade kyrkor?
« Svar #2 skrivet: april 27, 2005, 17:50 »
Tackar. :) Då finns det således mycket strikta bestämmelser för vad man kan göra med Skeppsholmskyrkan. Rent hypotetiskt; är detta att föredra om det innebär att byggnaden står tom och inte används?

Har det blivit bestämt vad som skall göras med just Skeppsholmskyrkan än?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Avsakraliserade kyrkor?
« Svar #3 skrivet: april 27, 2005, 22:27 »
Citera
Rent hypotetiskt; är detta att föredra om det innebär att byggnaden står tom och inte används?


Enligt min personliga mening, nej. Det är en byggnad inte en skulptur.

Såvitt jag förstår så är det en rad aktörer som uppvaktar Statens Fastighetsverk, som förvaltar byggnaden, för att få bedriva sin verksamhet där.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Avsakraliserade kyrkor?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2005, 00:08 »
Nobelmuseet är tydligen en av dem: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9486850.asp

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :