Författare Ämne: Frösöstenen nersprayad  (läst 4490 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
Frösöstenen nersprayad
« skrivet: november 23, 2009, 13:55 »
Någon som vet mer?
Omfattning av rödfärgssprejandet?
En kompis ringde mig om detta idag för det skall ha stått en notis någonstans om detta.
Dom skulle vara tvungna att ta in den för rengöring, en vanlig firma kunde inte Göta det.
Om detta stämmer hoppas jag den snart kommer tillbaka.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #1 skrivet: november 23, 2009, 13:57 »
Har Googlat i ämnet utan framgång
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #2 skrivet: november 23, 2009, 14:40 »
Hur ofta händer sådant här egentligen? Jag har på sistone tänkt just på hur lätt runstenar kan utsättas för skadegörelse. Det vore ju verkligen tråkigt om alla våra runstenar skulle behöva förvaras inne någonstans. I vilken mån kan man avlägsna färgen utan att stenmaterial följer med eller bortfräts?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #3 skrivet: november 23, 2009, 14:56 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #4 skrivet: november 23, 2009, 15:06 »
Gillade den här kommentaren till artikeln:

Citera
Varför står inte runstenen inne på Jamtliområdet eller till och med inomhus? Den står ju idag ändå inte på ursprungsplatsen. Det är som om USA:s självständighetsförklaring vore upphäftad på godtyckligt träd i nån obevakad park i Washington...


Och den här:

Citera
Jag håller med, är det inte dags att helt enkelt låta Jamtli ta hand om stenen, det är ju närmast ett hån att de inte bara flyttat stenen en gång utan sen också byggt ett av stadens fulaste hus runt den, Landstingsborgen, låt oss ta hand om den på riktigt. Hur många kan tänkas besöka den per år där den står i dagsläget, världens nordligaste runsten? Gör en permanent utställning på Jamtli åt den, dagens placering är ju föga trollbindande.

Kan inte annat än att hålla med.



Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #5 skrivet: december 18, 2009, 18:23 »
Nå? Vad har man gjort med runstenen? Står den kvar där nersprejad fortfarande eller har man tagit om hand om den på något sätt? Någon som vet något?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #6 skrivet: december 21, 2009, 22:55 »
Överlag verkar de stenar jag har sett ha klarat sig rätt bra, den enda jag kommer på så här på rak arm är U 620 i Finnsta (Upplands-Bro) som hade en del kladd på sig när jag var där sommaren 2007:



Utöver den så är det ett par sentida stenar som har sett riktigt tråkiga ut, men det är ju inte riktigt lika "farligt".

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #7 skrivet: januari 03, 2010, 12:23 »
Överlag verkar folk hysa tillbörlig respekt för kulturarvet och det är bra. I Vallentuna, där jag bor (fast jag helst vill vara på Gotland) har jag inte hört talas om ett enda fall av klotter på runstenar och vi är ändå den runstenstätaste kommunen i landet (hela Norden?).

Kommer ihåg att en ung kille (från Stockholm) blev tagen för att ha klottrat på Visby ringmur. Honom fick de transportera till fastlandet snabbt som fan, då man inte kunde garantera hans säkerhet. >:D

Det ska naturligtvis vara betydligt strängare straff för skadegörelse på kulturarvet än på profanbyggnader!

Ragnfast

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • Antal inlägg: 94
    • Bussmicke.se
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2010, 09:32 »
Glädjande nyheter, stenen är ren o fin med färg i runorna som det skall vara.

Jag har precis fotograferat Runstenen för 5 minuter sedan.
//Bussmicke.
Gör gärna ett besök på min hemsida.

Stolt ägare av:
Olympus OM-D samt Pen och Sony RX100

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Frösöstenen nersprayad
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2010, 23:35 »
Jag la upp några bilder på min blogg häromveckan och jag får nog säga att jag tyckte att det fortfarande är rätt tydliga spår efter "målningen" även om man uppenbarligen gjort en insats för att ta bort färgen.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!