Författare Ämne: Vad är detta för mynt?  (läst 3668 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Vad är detta för mynt?
« skrivet: november 20, 2009, 10:49 »
Vid en utgrävning i somras fick jag uppdrag att undersöka närområdet med metalldetektor och hittade 3 mynt. De förmodade äldsta kunde inte arkeologerna datera på plats och jag är nyfiken på vad det kan vara för slags mynt....

Har bara en bild som dessvärre är usel...

Mvh,
/Micke L

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Vad är detta för mynt?
« Svar #1 skrivet: november 20, 2009, 11:39 »
Ingen toppenbild precis, men den är misstänkt lik en "attenpenning", dvs 18 penningar klipping präglad av Christian II i Malmö 1518-1522. Länk här: http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/18pennin.htm

Kan även vara en förfalskning präglad av Gustav Vasa. Blir intressant att höra facit vad det lider.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Vad är detta för mynt?
« Svar #2 skrivet: november 22, 2009, 22:52 »
Kan bara hålla med Tobias, definitivt misstänkt likt en 18 penningar klipping.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad är detta för mynt?
« Svar #3 skrivet: december 21, 2009, 17:56 »
Hur stort är det och är det präglat på båda sidor? Hittade något liknande på Gotland ("våffelmönstrat"), som tydligen var en Knutspenning. Var var grävningen förresten?

God Jul!

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Vad är detta för mynt?
« Svar #4 skrivet: december 29, 2009, 09:53 »
Hur stort är det och är det präglat på båda sidor? Hittade något liknande på Gotland ("våffelmönstrat"), som tydligen var en Knutspenning. Var var grävningen förresten?

God Jul!

Hej!

Präglat på en sida, i det närmaste rektangulärt  ca 15x12 mm. Tobias tips att det är en attenpenning känns sannolikt. Utgrävningen gjordes i Ljusta/sundsvallsområdet. Igentligen lite modernt för min smak =) mestadels 1600-1700 tal, fynd av keramikugnar tolkas som att det på platsen funnits keramikverkstad vilket är ovanligt norr om Gävle. Mynten jag hittade låg på en rak linje mot en bäck, vågar på att tolka detta som en forntida väg till kvarn och keramikverkstad....

Mvh,
/Micke