Någonting stämmer inte i ditt tidsschema, Boreas, i alla fall inte enligt det jag läst (på ett flertal ställen).
Australopithecus-arterna vill jag ha i perioden 4.2 till 3 miljoner år sedan.
Homo habilis 2.5 till 1.8 miljoner år sedan (och H. ergaster), därefter vidtar Homo erectus-perioden.
"Acheulian" med sina typiska handkilar är inte H. habilis-teknologi, den tillhör erectus. Homo habilis-teknologin, som man väl anser vara de första riktiga stenredskapen, kallas väl Olduwai eller Oldowan.
/Mats
Alltid lär man sej något. Tack igen för din ordnande reda. Mina uppgifter (ovan) var ett tiår gamla och i dagens antropologi pipplar nyheterna på som hagelväder i Norge. Svenska wiki är väl uppdaterad, men den engelska är inte sämre - och väsentligt bredare i perspektivet. Efter flera koll fick jag fram följande tidsaxel:
1) 4,5-4,3 mill. Ardipithecus, Etiopia. 4,4 mill. BP finns Ardipithecus ardi – en avancerad skogsapa med bipedal förmåga. Växlande gångart. Presentationen på Discovery är definitivt sevärd:
http://dsc.discovery.com/videos/ardipithecus/Sen kommer löpraden:
2) 4,2 – 3,9 mill. Australopit; Etiopia och Kenya
3) 3,9 – 3,0 mill. Australopiticus Afarensis; Etiopia, Kenya, Tanzania. Anses vara "basicly bipedal" (Nature, 443 2006)
4) 3,5 – 3,0 mill. Austr. Hahrelghazali, Chad
5) 3,3 – 2,3 mill. Austr. Africanus; Syd-Afrika
6) 2,8 -2,3 mill. Austr. Aethopicus, Etiopia, Kenya (100-110 cm)
7) 2,5 mill - ?? Austr. Garhi: Etiopia (120-140 cm)
Här tyckte jag man kunde titta mer noga efter förfedrarna till
Homo Florensis, vars höjd var enbart 100 cm. En liknande bipedal skapning har också rapporteras från Sumatras jungel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orang_PendekJust i detta tidsrum - ikring 2,5 mill. år sen - dateras också skärvorna från Gona, Etiopia och
Oldowan, Tanzania. Då tillhör dom alltså A. Garhi och - möjligen nästa två led, alltså:
8 ) 2,33 – 1,44 mill. Homo habilis; Etiopia, Kenya, Tanzania, Syd-Afrika.
9) 2,1 mill: Homo Georgicus (145-166 cm)
Sen uppstår
10) 1,9-1,4 mill BP Homo Ergaster
och 1,8-1,3 mill. Homo erectus
Til denna period hör fynden av "den första Massai" - Turkana-pojken (1,8 mill) och dom första bearbetade verktyg, kallad
”Acheulian”. Acheulian knyts derför till Homo Erectus eregaster. Dom äldsta fynd är från Indonesien (1,8 mill.) och Etiopien (1,6 mill) båda är stenbilor.
Verktyg från samma period är hittat i Södra Frankrike (2,5 mill.), Israel (1,5 mill.), i Irak (2,3 mill), på Socotra (1,9 mill), i Pakistan (1,8 mill), på Java, (1.8 mill) och i norra Kina (1.66 mill.). Dom påstås alla vara av ”gammel typ” (Oldowai) även om dom knytas till Homo erectus. Kvartsit-bladen från Languedoc är 1,77 mill. år gamla, men klassas fortfarande som "pebble tools", alltså Olduwai. Enligt engelska wiki återfinns Olduwai-typen över hela Afrika, Asia och Europa, intill 250.000 BP.
Homo erectus spreds alltså över hela jorden och är det stadie i vår evolution som varade längst. Man har klassat ett antal olika underarter, så som yuanmouensis, lantianensis,
wushanensis, nankinensis, pekinensis, palaeojavansis och den ensamstående överlevaren från Java - h. erectus soloensis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus H. erectus soloensis fanns kvar på Java för mindre än 30.000 år sen. Alltså var dom samtidiga med Homo Floriensis, Homo Neanderthal, Homo Sapiens och Homo Denisovensis. Sen kan man ju bara undra på isfolket i Österbotten, som fortfarande har arbetstiteln "Homo Karijokis".