Författare Ämne: "Människooffer endast på alltinget"  (läst 3220 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
"Människooffer endast på alltinget"
« skrivet: november 17, 2009, 14:29 »
Enligt Gutasagan fick endast alltinget offra människor, de lokala tingen offrade bara boskap, mat och dryck. De var tydligen män som offrade, eftersom de kallades "mat- eller kokbröder"
http://home.swipnet.se/gutniska/gutasagan%201.htm#Hedendom
Månne detta gällde för alla hedniska germaner?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: "Människooffer endast på alltinget"
« Svar #1 skrivet: november 18, 2009, 18:11 »
 Människooffer var nog ganska ovanligt åtminstone mot slutet av den förkristna tiden. De enda platser där människooffer uttryckligern nämns under vikingatid är såvitt jag minns Uppsala för svearna och Lejre för danerna, i båda fallen vart nionde år.

Möjligen var det vanligare längre tillbaka under järnåldedern, om tolkningen av åtminstone vissa av de danska mossliken som offer är riktiga. Man har ju även tolkat en del fynd från Skedemosse som människooffer, men de är också äldre än vikingatid vad jag minns.
 

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: "Människooffer endast på alltinget"
« Svar #2 skrivet: november 29, 2009, 09:20 »
Oden var ju både handelsmännens och tjuvarnas gud och hängningsstraffet för tjuvnad är kanske i lika mån en symbolhandling som ett straff. Adelsmän fick i senare tider avrättas med svärd istället för handbila, vilket kanske är en reminissens från en koppling till svärdsguden Tyr och krigarkastet. Det kan vara svårt att göra en distinktion mellan offer och avrättning, då man haft rituella föreställningar om själva sättet att dö på. Tänker på sagan om Jomsvikingarna: "En begärde att få bli huggen rakt i ansiktet, och han blinkade inte ens när hugget föll." Samma individuella, ritualiserade synsätt verkar gälla för begravningsskick, då högar, treuddar, båtgravar etc. förekommer samtidigt. Döden var s.a.s. individanpassad. Ja, själva begravningen är väl att betrakta som en offerhandling. Ett mycket intressant ämne, som jag gärna uppehåller mig vid.

Ragnfast