Författare Ämne: De fornnordiska gudarnas träd  (läst 15392 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: De fornnordiska gudarnas träd
« Svar #20 skrivet: november 02, 2012, 15:21 »
Ja, tanken är väl inte helt ny, men här förtydligar han den. Han spekulerar bland annat om att de som begravts i treuddar (och tidigare i triangulära stensättningar) haft någon speciell betydelse, som kan knytas till träd.
Han tar även upp en del andra element såsom träkistor som representationer av riktiga träd eller av världsträd. Även träd knutna till byar och gårdar och deras betydelse tas upp, samt hur man kan spåra sådana träd i ett arkeologiskt material.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: De fornnordiska gudarnas träd
« Svar #21 skrivet: november 02, 2012, 15:23 »
Ja, tanken är väl inte helt ny, men här förtydligar han den. Han spekulerar bland annat om att de som begravts i treuddar (och tidigare i triangulära stensättningar) haft någon speciell betydelse, som kan knytas till träd.
Han tar även upp en del andra element såsom träkistor som representationer av riktiga träd eller av världsträd. Även träd knutna till byar och gårdar och deras betydelse tas upp, samt hur man kan spåra sådana träd i ett arkeologiskt material.

Låter spännande, skall genast läsas  :)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: De fornnordiska gudarnas träd
« Svar #22 skrivet: november 02, 2012, 15:38 »
Har ju den boken inser jag... Detta tyder starkt på att jag måste köpa färre böcker och istället börja läsa de jag har  :D

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: De fornnordiska gudarnas träd
« Svar #23 skrivet: november 03, 2012, 11:45 »
Ja, tanken är väl inte helt ny, men här förtydligar han den. Han spekulerar bland annat om att de som begravts i treuddar (och tidigare i triangulära stensättningar) haft någon speciell betydelse, som kan knytas till träd.
Han tar även upp en del andra element såsom träkistor som representationer av riktiga träd eller av världsträd. Även träd knutna till byar och gårdar och deras betydelse tas upp, samt hur man kan spåra sådana träd i ett arkeologiskt material.

Tidligere indlæg om dette emne -

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5156.msg46178.html#msg46178