Författare Ämne: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?  (läst 117609 gånger)

Utloggad Ájlis

  • Stammis
  • Antal inlägg: 160
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #180 skrivet: september 23, 2011, 12:30 »
Jag tror att Oden är en senare skapelse modellerad på kvinnofigur, en "Mistress of Animals".

Från den artikel jag hänvisar till så är den första bilden (eg Figure 2), s 233 en kvinna som rider på ett kattdjur, från Baktrien ca 1800 fKr.
 
Nästa bild har en liknande figur vingar, från Mitanni ca 1450 - 1360 fKr.

Några bilder senare en relief, Artemis as Mistress of Animals, med två vilda djur och vingar, 550 fKr.

Ytterligare senare har vi en silverphalera med en kvinna med två fåglar en på varje axel, ca 200 eKr, Trakien. Arbetet liknar mycket tekniken på Gundestrupkitteln i Danmark.

Är man intresserad av DNA i arkeologiska utgrävningar så ser man att det finns en väg som människor kan ha burit dessa föreställningar från öst till väst (om man så vill). De Y-DNA alt. mt-DNA som fanns i öst finns numera också i väst.

http://www.csen.org/BAR%20Book/06%20Part%204%20(0.2)Iron.Int.pdf

Artikeln: "Enarees and Women of High Status. Evidence of Ritual at Tillya Tepe (Northern Afgahnistan)" J Davis-Kimball, Center for the Study of Eurasian Nomads. Berkeley, California.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Kvinna i kvinnokläder...
« Svar #181 skrivet: september 09, 2012, 19:01 »
Antikens kanske främsta kvinnliga idoler/dignitärer var en "drottning" bland "gudarna". I regel framställs hon på en tron-stol, eller i hop med andra lärda "jungfrur" (nymfer, mùser, nornor, tärnor). Bland hennes symboler fans bl.a. lejonet , örnen eller björnen - jämte skålen och/eller mån-skäran. I bland bär hon också en skål med guldäpplen eller ett ymingehorn. "Fru For-Tuna" är alltså ett av hennes namn - eller "en av hennes roller".

"Storjungfrun" ansågs vara den främsta bland kvinnliga kunskapsbärare och hade - som Figga, Oden och Tor -  många namn, efter språk och omständighet: Juno, Hera, Maia, Kybele, Arteone, Ostara, Idun/Frigga, etc.  Månen tycks följa henne som symbol och i bland framställs hon som "Måndrottningen" (Maia) eller "Mångudinnan" (Kybele). 

Den symbolmättade figurinen från Lejre törs vara en av dom sista skulpturer som framställts av henne i Europa. Landen norr om Östersjön var - som man vet - dom sista att använda antikens ideal och hedra dom traditionella förebilder, inte minst dom kvinnliga.  Eftersom den fundamentalistiska kristendomen (katolicismen) vann fram blev - som man numer vet - dessa ("hedna") ideal strängt förbjudna, varför dessa konstverk kunde konfiskeras som "hedniska avgudar" och smältas om. Lyckligtvis har endera små anhängen och figuriner överlevt, så som drottningfiguren från Lejre, Boll-Majan från Aska och den flygande Torsfiguren från Uppåkra. Men dessa hör alltså till dom mycket få vittnesbörd vi har från den för-kristna kulturen i Norden.   

Minnet och bilderna av dom gamla idealen höll sej dock kvar till långt in på 1200-talet. Bland dom hantverkare som gjorde dom första kyrkorna i Skandinavien ser man en hel del av dom gamla ideal återanvänt, även om deras ursprungliga mening numer doldes och med tiden glömdes. Portalerna på endera stavkyrkor visar ju tydligt hur dom gamla hoven hade dekorerats - vilket är ett direkt prov på den "hedna" hantverkskonstens nivå och dennes kulturella ideal.
   
Folkminnet efter det högsta av antikens kvinnoideal dog inte bort strax efter kristnandet. Minnet efter Frigga och Freja levde fortfarande kvar i såväl myter som lokala sägen. Men med tiden blev den gamla storjungfrun förklarat som "Jesu moder" - alltså Maria - som vid ett mirakel blev moder, fast hon var "jungfru" - också...

I den berömda stavkyrkan på Urnes står en madonna-figur från 1200-talet. Likheten till den "hedna" drottningen från Lejre är här alldeles tydlig - för den som vill se efter. Högmedelålderns nya makthavare fick bygga på antikens traditioner och symboler när dom gjorde nya, kristna ideal-figurer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Urnesmadonnaen1.jpg
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Kvinnor på kvinnors vis?
« Svar #182 skrivet: september 10, 2012, 00:02 »
Målade tegelflis från nunno-klostret på Hovedøya utanför Oslo (anlagd 1143) kan kanske avslöja något om de kulturella symboler och handlingar knutna till hednatidens 'självständiga' kvinnokultur. Här finns dom återgett som logo på försidan till en lokal web-sida (övra raden):

http://www.hovedoya.no/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #183 skrivet: december 16, 2012, 22:33 »
Gammal orm-gudinna med mantel, från 'Mergard':
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Statuette_Mehrgarh.jpg

Citera


Den paleolitiska människans första grottbilder påminner starkt om de som hittats i Kaukasus och Levanten och har daterats till omkring 9000 f.Kr. Det finns också klippmålningar i Vindhyabergen som daterats till ungefär 8000-5000 f.Kr. som liknar de starkt stiliserade från hällristningarna svensk bronsålder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Indisk_konst



Symboler från europeisk bronsålder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_och_andev%C3%A4rld_i_europeisk_brons%C3%A5lder
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #184 skrivet: februari 23, 2013, 11:33 »
Hvis man ser nöjere på fölgende träskäreri fra Rusland vil man finde samme to fugle:

http://www.hermitagemuseum.org/fcgi-bin/db2www/descrPage.mac/descrPage?selLang=English&indexClass=ARCHEOLOGICAL_EN&PID=2179^222&numView=1&ID_NUM=42&thumbFile=%2Ftmplobs%2FBNYKTHIYVG3ZBBWL6.jpg&embViewVer=last&comeFrom=quick&sorting=no&thumbId=6&numResults=215&tmCond=plaque&searchIndex=TAGFILEN&author=


Visst. Här är dubbelörnen tydligt markerad i botten av figuren - motsatt kaninerna.

Här finns annars en tripod i älgar - och en klarskuren örn:

http://www.hermitagemuseum.org/fcgi-bin/db2www/gallery.mac/gallery?selLang=English&selCateg=archeological&check=false&comeFrom=simil&Query_Exp=WOA_COMPLEX+%3D%3D+%22Tuekta+Barrow+No.+1%28Excavations+by+S.I.+Rudenko%2C+1954%29%22&x=16&y=10

Sambandet till dubbelörnen på tronstolen från Lejre törs bekräfta att örnen som symbol och ideal varit gemensam i olika språkgrupper - från det gamla Skottland till forna Skytien. Om det vittnar både bildstenar på Gotland och förgyllade bronsfigurer från järnåldern...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #185 skrivet: november 02, 2013, 21:11 »
Däremot räddades hon av Loke som förvandlat sig till en Örn. Jätten Tjatse som rövat bort Idun följde efter Loke och Idun genom att förvandla sig till en Örn.

Idun hade sina äpplen, men det verkar vara gudinnan Idun som är det viktiga när hon och äpplena rövas bort av jätten. Asarnas förmåga att leva länge beror alltså mer på Idun än de äpplen hon hade. En del forskare menar att äpplena kan vara ett nyare tillägg från kristen myt, till exempel äpplet i Edens lustgård.

Det hat du rätt i. Idun har faktisk en klar referens till örnen. Hon får även flyga, som en - från Asgård till Utgård. Sen var det väl med Frejas falkham hon kom tillbaks till Asgard.

Styrker alltså argumentet om ett samband mellan Iduns gestalt och örnarna på Lejre-figurinens tronstol.  ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #186 skrivet: november 03, 2013, 00:04 »

Lägg märke till likheten med drottning-figurinen från Lejre - och även dom eldgamla figurerna av 'Kybele'.
http://users.freenet.am/~armanest/images/KybeleSculpture.jpg
http://pinterest.com/pin/506373551822623823/

Här finns Cybele i hop med tärnan Hekate, om för anledningen bär en riktig "Völvestav"(!).
http://inanna.virtualave.net/cybele_hekate_pergamonm1.jpg

Flera forbindelser mellan måndrottningen Artemis/Diana/Kybele och den guld- och silver-dekorerade reginan från Lejre:

1) Här tar hon gemalen med på åktur i katt-spannet - under namnen Kybele, Ar-temis eller Ar-tos:



http://en.wikipedia.org/wiki/Cybele

2) I inre gemaker, med sina tärnor (tjänarinnor, 'systrar'):



http://no.wikipedia.org/wiki/Artemis

2a) Residerande som Kybele (diarinna) - med 2x3 hallsringar ikring sin hals:


Ref.: http://en.wikipedia.org/wiki/Artemis

2b) Gyllene halsringar och gyllene äpplen - en apråpå till Brisningamen, Idun och Siv med guldhåret - Tors konsortia:
http://realhistoryww.com/world_history/ancient/Images_Indus/indus_woman.jpg

Fyndort, kontext:



http://duckmarx.blogspot.no/2012/11/indus-valley-jewelry.html
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #187 skrivet: november 20, 2014, 15:29 »
På den övre bilden (här ovan) ses Attis/Kybele, en frygisk parallell till Jupiter/Hera. I Norden har man två parallella dignitärer inom antikens monarki, beskriven som Tor respektive Friggja.

Observera också att Kybeles värdighetssymbol ('völvastaven') har sin parallell i Attis värdighetssymbol, krok-staven - också kallad kräklan. Kräklan som värdighetssymbol är mao. något man använt länge innan den katolska kulturform såg dagens ljus. På bildstenen från Gotland ser vi Tor med en kortare utgåva av krokstaven, lik en spoling-klubba. 

Problemet med Tor och Friggja som konsortier är att Snorre kallar Tors fru för Siv. Sen beskrivs Brage och Idun som två "känningar" (allegorier) för Tor och Siv. Parallellerna mellan dom respektive figurer är tydlig - Sivs guldhår och Iduns guldäpplen har samma dignitet och likartat symbolvärde. Här är det tydligen vara tal om Brage-skålen som en av Tors fasta plikter/hyggen och Sivs 'guldtrådar' det som nystas till bollar/äpplen, innan dom sju systrar kunde spinna"livets trådar" kunde spinnas.

(Guld är alltså ett symbolisk uttryck i denna sammanhang, knuten till dom ritual som berör livscyklerna, fruktbarhetens och bröllopens naturgivna processer - under antikens och hednatidens lagar, regler och traditioner.  Uttrycket törs syfta på 'livets eld' - parallellt till 'livets vatten' och 'livets frö'.)
 
Sen lär man ha glömt - under Snorres tid - att Idun/Siv är två sidor av samma person - som även bär en tredje och viktigaste funktion, som regina - vid sidan om regenten (Tor). Tyvärr beskrivs vare sej Siv eller Idun som regenter, den rollen ges åt Friggja - som sen beskrivs som Odens fru häller än som hans äldsta dotter.
   
Numer har man alltså Eldar Heide hittat en passus om Tors maka i Bårds saga (Bàrdarsaga) - där hon uttryckligen kallas Friggja.

I den finska mytologin (ursprungsläran) kallas hon Maja - vilket används även i Grekland (Maia Maiestetas). På finska kallas hon även Ilma-tar och beskrivs som "konningatar" - alltså drottning. Hennes manliga konsort heter där Seppo Ilma-rinen, vars titel lär vara "konningas". 

Därmed kom en viktig pusselbit äntligen på plats - varför vi numer kan döpa den berömda drottning-figurinen från Lejre för Friggja - storjungfrun bland nornorna i Asgård, regerande som drottning/konningatar.   

Med tack till Bornholm - for tips och länk:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6492.0.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”