Författare Ämne: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?  (läst 56758 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #161 skrivet: maj 03, 2010, 16:51 »
Martin Rundkvist bloggar återigen om Lejrefigurinen:

Citera
Lejre Excavator Publishes His Views on the Figurine
Tom Christensen, who heads excavations at storied Lejre on Zealand, Denmark, has a paper about the lovely Lejre figurine in ROMU 2009 (full text on-line) and another one in the new issue of Skalk. Here he offers some well-chosen comparative material and presents his arguments for the figurine's gender and identity.
----
My reply to Christensen's arguments are that....

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #162 skrivet: maj 04, 2010, 00:50 »
Deian Idun, Deae Eostara, Deae Artione, Deae Artume, Dea Artemis[/i]

Lejre-drottningens närmaste parallell, en kvinnlig regent på tronstolen, dök upp på 70-talet då ett mini-pantheon från romerska antiken blev funna i Bern. Dessa var också gjort i silver. Drottningen på denna tron - i romersk design - är kallad "Deae Artioni Lignia Sabina".

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Muri_statuette_group_1891_archival_photograph.jpg

Hos Artione är överflödet av pärlor ersatt med ymningehornet. Den s.k. "valkyrian" från Birka har samma horn, medan dennes huvudplagg och sida kjol är parallell med Lejre-drottningen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Valkyrie.jpg

Förövrigt har hon hätta, panband och tiaran just som i Lejre. Halsringen och manteln är tydliga och i bystens mitt hänger en stor barockpärla. Ikring midjan ses förmåneskäran.

Vänster hand erbjuder - från ett fat över skötet - sex styck äpplen och två (fullmogna) ax. Höger hand är mottagande, jmfr. skålen.  I övrigt är också denna klänning heltäckande – ända ner till tårna. Parallellen till Birka-kvinnan och Lejre-drottningen är tydlig, med det undantag att hon denna gång representeras av en bj-örn i stället för en örn.

Av detta skäl har denna staty associerats med den öst- och central-europeiska "björnkulten", vilken var utbredd hos alla de Silvanus' (skogens) folk - från den Vendiska bukten över Pannonien och Noricum - till Östersjöns östra och nord-östra del.
Sockeln under hennes fötter bär inskriften "Deae Artioni, Lignia Sabinae". Lignia referar till lag/legal och "sabinae" till sabinerna och den old-romerska kungadömet, Italiens äldsta lagstadgade konstitution.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sabine

I övrigt har denna sabinska drottning, som alla europeer i fordoms, en ek som idolträd/ättetråd/vårdträd. Eken associeras också med kunskap, vett och visdom - vilket återspeglas av Idun och hennes sex systrar (nornorna) respektive Artione/Artemis och hennes sex najader/nerider (se nedan).

Citera

The Naiades, along with Artemis, were regarded as the divin.e nurses of the young, and the protectors of girls and maidens, overseeing their safe passage into adulthood. Similarly Apollon and the River-Gods were the patron gods of boys and youths.

http://www.theoi.com/Nymphe/Naiades.html


Bland dom övriga statyer kan man faktisk återse två hovtärnor, med var sin skål, varav den ena namnges som "Deae Nereide". Neriederna uppträder som tre eller sex, parallellen till nornorna är tydlig. I Norden uppträder dom sju systrarna, alla jungfrun, varav den äldsta företräder ”alla kvinnor”. Jämför Idunn – med dom sex äpplen - som företrädarinna för sina sex systrar (asynjor). Vid högtida riter blev dom övriga sex kallad hexor (jmfr latin; hexa=sex). I funktioner som kunskapernas vaktare, rådgivare och vägledare, har dom fått många namn - efter vilken språk och kulturgrupp dom tillhört.

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Muri_statuette_group


I Medelhavskulturerna hittar man precis samma typ antal och funktioner – och med tiden fick dessa kära ideal många namn, t.ex. Nornor, Nereider, Naiader, Moirae och Muser.

Citera

The Moirae or Moerae (Μοῖραι – the "apportioners", Roman “fates”), in Greek mythology, were the white-robed personifications of destiny. Roman equivalent: Parcae, euphemistically the "sparing ones", or Fata, equivalent to the Germanic Norns. Their numbers became fixed at three or six. The Greek word moira (μοῖρα) literally means a part or portion, and by extension one's portion in life or destiny. They could influence the metaphorical thread of life of every mortal from birth to death.

http://www.theoi.com/Nymphe/NymphaiAisepides.html

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #163 skrivet: maj 04, 2010, 09:58 »
...vilket återspeglas av Idun och hennes sex systrar (nornorna) ...

Jag trodde det bara fanns 3 nornor. Vilka är de sex?
Qui tacet, consentit

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #164 skrivet: maj 04, 2010, 19:16 »
Jag trodde det bara fanns 3 nornor. Vilka är de sex?

..."sammanfattningsvis kan man säga att uppgifterna om hur många nornorna egentligen var skiftar i olika källtexter. Gränsen mellan dem och de fornnordiska gudinnorna är flytande."
-Britt-Marie Näsström, "Nordiska gudinnor." En mycket trevlig bok som rekommenderas.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #165 skrivet: maj 06, 2010, 23:21 »
Orsaken till att vi inte har klara linjer och ordning på teman är främst att dom nordiska sägner blev mycket "krypterad" i poetiska liknelser efter 1000-talets stora kulturskifte. När antikens fruktbarhetskulturer blev avlöst av ett förtryckande teokrati fick dom  naturalistiska mytologier skrivas om ganska radikalt, för att överhuvudtaget bestå i språken - och därmed  överleva som kulturhistoriska fragment.

I dag är de fornordiska persongallerier, symboler, värden och kosmologiska termer ofta svårtolkade - intill det oförståeliga. Efter 1900-talets rekreation av dom senaste sagor och myter har man på senare decennier fått forskare som Näsström, Steinsland, Holtsmark och andra – som med list och lämpa fått vrida och vända på varenda sten i försöket att få fram en logisk kosmologi och ett tydligt karaktärsgalleri.

Bland dom få saker som står klart är at också den nordiska mytologin har ett världsträd, Yggdrasil, vart det står (åtminstone) tre nornor – för att vakta dets livskraft och överöse det med "aurvatten". Nu uppträder nornorna upp vid andra tillfällen också - bland annat i Favnesmål och i Snorre-eddans poetiska del, där dom omtalas bland ”asynjorna”, alltså Odens döttrar. Saxo kallar dom "Skogsjungfrun". Därmed matchar dom med de "Sju systrarna", vackra jungfrun som spinner kärlekens, kunskapens och livets trådar till mål och mening.  

För att göra jakten på Odens jungfrun något enklare kan man relatera till Medelhavets mytologier, där källmaterialet är betydligt rikare och forskningen väsentligt äldre. Med bas i ursprungsmyterna kan vi ta utgångspunkt i "gudarnas föräldrar". Ikring Östersjön heter dom (på senare tid) "Oden & Frigga" medan man ikring Medelhavet anger "Ouranus och Gaia", "Oceanus pch Thetys", Atlas och Pleione, etc. Båda kulturkretsar, jämte indernas Shiva och Parvati, återspeglar principen om en "Allfader" och en "Allmoder" i det "himmelska hov". Principen återfinns som den primära kärnpunkt i alla större mytologier - med undantag av dom mosaiska traditioner, religionerna.

Ser man på den grekiska kosmologin hittar vi alltså Ouranos som "allfader" och "Gaia" som "allmoder". I Apollodorus "Bibliotecha" - en av dom mer pålitliga grekiska källor - berättas at Ouranos och Ge(ia) fick följande sju döttrar, kallad Titanider.

Titaniderna
"Ouranos fathered (other) sons with Ge (Gaia), namely the Titanes : Okeanos, Koios, Hyperion, Kreios, Iapetos, and Kronos the youngest; also daughters called Titanides:
Tethys, Rhea, Themis, Mnemosyne, Phoibe, Dione, and Theia" .
http://en.allexperts.com/e/b/bi/bibliotheca_(pseudo-apollodorus).htm

Pleiaderna
Pleiaderna är bland dom mer berömda döttrar av gudafamiljens gubbe och gumma. I för-olympisk tid styrde Atlas som äktade  Pleione och fick Pleiaderna; sju systrar varav Maia var äldst och Merope yngst,
Maia, Electra, Taygete, Alcyone, Celaeno, Asterope, Merope
http://en.wikipedia.org/wiki/Pleiades_(Greek_mythology)

Helioniderna
Solgoden Helios och Kleito  hade sju döttrar. Äldsta dottern framstår som drottning, med månen som symbol:
Phoibe, Dioxippe, Aetheria,  Helia, Aigla/Asteria, Lampetia, Merope.
http://www.mythindex.com/greek-mythology/H/Hyades.html

Hyaderna
Efter Atlas och en havnymf kommer hyaderna;
Dione, Eudora, Pedile, Coronis, Polyxo, Phyto och Ambrosia.
Historien om Ambrosia ger specifika detaljer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambrosia

Nymferna
Dionyseos och Afrodite (Amphitrite) fick Athena, jämte nymferna Aithosa, Bentheskyme, Herophile, Kymopoleia, Rhoda, Ourea.
http://www.theoi.com/Cat_Nymphai.html

Hett tips; ”Hyperboreans: myth and history in Celtic-Hellenic contacts”
http://books.google.com/books?id=2Ah9wvSkLxwC&pg=PA146&lpg=PA146&dq=Heliades+in+hyperborea&source=bl&ots=AABUaA2ppq&sig=4IOcNidNoXJcc4g4yENjF8z0gV8&hl=sv&ei=HdvhS8WQDozT-QberuXIDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CCYQ6AEwBA
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #166 skrivet: maj 06, 2010, 23:51 »
Ibland har man tummen mitt i handen. Gårdagens inlägg var tyvärr ett felpostad notat. Lyckligtvis fick jag satt in ovanstående text, som är den korrekta versjon. Hjärtligt tack till moderatorn, för biståndet!   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #167 skrivet: december 26, 2010, 09:39 »
Det danske Nationalmuseum har fornyligt i anledning af Margrethe II's 70 års fødselsdag udgivet bogen, ”Danefæ”, med beskrivelser af 50 af de bedste danske fund gennem tiderne. Der er tale om korte artikler af 31 danske arkæologer.

En af artiklerne er skrevet af Tom Christensen fra Roskilde Museum, som har stået for de senere års Lejre-udgravninger. Han skriver om Odinfiguren, at ansigtets vulst fra kind til kind lige under næsen tolkes som et overskæg og på hovedet bæres en hue/hat eller hjelm med tydelig kant – typisk for mandshoveder fra jernalder og vikingetid. Selv om Lidskjalv lånes ud ved sjældne lejligheder, har man hæftet sig ved tronstolens herskersymbolik og Odins entydige attributter – de to ravne. ”Figurens køn kan ud fra dragten diskuteres, men der er i denne forbindelse lagt vægt på fortolkningen af ansigtet som havende overskæg og hat. Ved en samlet vurdering forekommer det mest sandsynligt, at det er Odin.”

Det er ikke nyt i forhold til, hvad der tidligere er fremført og diskuteret på denne liste, men det er vel det nærmeste man i øjeblikket kan komme en officiel dansk tolkning af fundet efter et års diskussioner.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #168 skrivet: december 26, 2010, 15:06 »
Det danske Nationalmuseum har fornyligt i anledning af Margrethe II's 70 års fødselsdag udgivet bogen, ”Danefæ”, med beskrivelser af 50 af de bedste danske fund gennem tiderne. Der er tale om korte artikler af 31 danske arkæologer.

En af artiklerne er skrevet af Tom Christensen fra Roskilde Museum, som har stået for de senere års Lejre-udgravninger. Han skriver om Odinfiguren,

Artikeln finns som pdf i sin helhet här: LINK
Lex malla, lex nulla

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #169 skrivet: december 26, 2010, 22:07 »
Som då klart visar att vissa har tolkningsföreträde,ern mycket allvarlig vetenskaplig brist....  här kanske genusperspektivisterna skulle kunna skaffa sig ett par poänger!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #170 skrivet: december 28, 2010, 17:30 »
Hårresande dansk tolkning.

Analysen på denna tråd är knappt fullständig, men dom analyser och argument som här har framförts har i alla fall utgått från figurens gestalt och identifierat dom detaljer som framträder i figurens former och symboler. Sen har endera av oss letat efter spår och paralleller i dom europeiska legender och fornsagor.

I den danska "tolkning" har man undvikit en rad detaljer, skärt huvudet av könsfrågan och fastslagit att eftersom Oden hade en tron som het Lidskjalf så visar figuren på tronstolen denna Oden. Sen får tärnor kallas korpar, Laxormen vara Midgårdsorm och feminint "tolkas" som maskulint. Sum ergo absurdum.

Det närmaste denna figur kommer Oden är "Odens fru". Frågan är om man då hamnar hos Friggja eller Jord. Det finns dom som påstår att Friggja är Odens äldsta dotter - och sålunda drottning för hovet i Asgård. I såfall skulle rätt svar vara Friggja.

Det närmaste man annars kommit är den pärlprydda Siv/Siva - med guldhåret, Tors make. En annan kandidat är Brages make, Idun - som i sagorna bär dom 6 äpplen av guld.

I en europeisk kontext hittar man hursomhelst Maja och hennes 6 systrar (tär-nor/gracier/muser). I finsk-ugriska traditionen heter hon Maja Ilmatar, i den grekiska kallas hon Maia Maiestetas. Dom sex gudinnorna uppträder ofta som "tre" (nornor/gratier). I Lejre-figuren ses också denna 'tre-enighet' eftersom Maja här uppassas av två systrar, här återgett symboliskt - som dom två tär-norna.

I Finland är mångodinnan Maja dotter till himmelsgoden 'Väinömöinen', kallad 'Oden' i väster. I den västliga traditionen har Odin endera döttrar - hon på tron-stolen törs vara den äldsta, reflekterande "mån-drottningen".

Maja flera namn ikring Medelhavet. Kybele, Athene och Fru Fortuna är några. Får man omsider redd ut sambanden mellan den forn-nordiska och den grekisk-romerska gudavärld mer noggrant, kan vi kanske hitta dom namn, titlar och funktioner som Odens äldsta dotter blev till del i den forn-nordiska poesin...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #171 skrivet: februari 07, 2011, 18:39 »
I debatten om figurens identitet är fågelmotiven avklarande. Här finns två örnhuvuden, en svan och två mycket tydliga tärnor.

Deras plats i nordisk mytologi är tydligen inte lika känt som "Odens två korpar", vilka vi även känner namnen på. Vad man tycks ha glömt är att också Friggas tärnor har namn - Hnoss och Fulla är två av sådana.

Ett argument mot att tolka fåglarna efter deras faktiska former och fasoner är att "fåglarna är enbart symboler - och konstnären inte kunde skilja mellan korp och tärna."

Då glömmer man att dom olika fåglar var en del av ett offentligt symbolsspråk - ett antal fynd av Oden och hans korpar visar emedlertid att vikingatidens konstnärer väl visste hur Odins korpar skulle se ut - för att identifiera "Odens korpar" från andra korpar.

I den tid Lejre-figurinen gjordes var "Odens korpar" något man högaktede. Odens försvarare, Ragnar Lodbrok och hans ättlingar, bar alla "Korp-banèret" (Ravne-banneret). När Harald Harråde samlar Nordens kvarlevande vikingar till en sista kraftinsats - reden mot England 1066 - samlades dom nordiska fylkingarna under korp-baneret, för sista gång. Man får alltså utgå ifrån att  visste troligen mästarsmederna hur Odens korpar fick - och inte fick - utformas. Speciellt på centrala huvudorter som Lejre och Uppåkra...

En symbolmättad fibula från Uppåkra - i brons och silver - påminner inte om vilken fågel som helst: 
http://www.uppakra.se/backup/foremalen.htm#

Lejre-figuren;
http://www.roskildemuseum.dk/Default.aspx?ID=310

Det finns alltså ingen anledning att spekulera i att forntidens hovsmeder inte skiljde tydligt mellan manligt och kvinnligt - som Friggas tärnor och Odens korpar.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #172 skrivet: februari 07, 2011, 23:57 »
Köper dina argument!  Tyvärr har nog "de som vet" redan bestämt sig och därmed slutat lyssna.  Vi kan bara gissa vad danska skolbarn får lära sig.... och detta i genusperspektivens högålder....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #173 skrivet: februari 08, 2011, 13:11 »
Jovisst - det större antal genier är ju självgestaltade. Men, så länge man vågar försöka lösa pusslet och sätter problemet under debatt vill småningom misuppfattningarna klarna och en bättre, fakta-baserad bild växa fram. I det här fallet är synen delade och debatten tydligen nödvändig.

Eftersom figurinen är ett enastående exempel på en staty fån det forn-nordiska pantheon, vill en troverdig analys av figurens identitet och statyns symbolvärden vara av största intresse. För första gång har man en "staty" ur Nordens mylla som kan jämföras med statyerna och mosaiken från Medelhavets välkända pantheon. Sen vet man att vi faktisk har en hel del figurer ifrån Skandinavisk arkeologi, som profilerar människor och symboler från den forn-nordisk 'kultureliten'. Efter den här fynden kan också dessa priofiler och symboler få ett nytt och högre värde, genom att jämföras med Lejre-figuren. Här har man inte bara några (udda) symboler - men en hel tronstol att fästa dom till, under nesan på en "gudalik" regent i fulla regalier...

Det får givetvis engagera såväl danska som svenska experter. Så länge figurinen utställs och bilderna finns på u-tube, kommer frågan hursomhelst engagera alla andra med intresse för nordens forna kulturhistoria. Såväl fynden som diskussionen om identitet och innebörd har förlängst väckt intresse också i internationella kretsar.  

Kolla kommentarerna...  ;)

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2010/05/lejre_excavator_publishes_his.php
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #174 skrivet: februari 08, 2011, 14:30 »
Jag noterar att Martin Rundkvist skriver att även kvinnor sägs kunna sitta i högsätet, vilket skulle kunna vara ett argument för att figuren kan vara en kvinna. Detta tillsamman med att figuren har en kjol. Jag menar att man avbildar väl ändå det man förknippar med högsätet och det är ju en kung eller Oden.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #175 skrivet: september 15, 2011, 23:52 »
Idun med äpplen hade tydligen också en tron. Nu visar det sej att hon bland romerna i NV-Europa också gick under namnet 'Nehalinna' - eller "Frun av Nehalinna', en parallell till "Fru Fortuna".

Idun är tydligt förknippat med Ostara/Friggja/Fortuna och Siv/Sibylla. Under den romerska hednatiden fanns hon (fortfarande)  som idol och 'regina' - med eller utan spira. Hennes ursprung får ha varit någonstans i den nord-europeiska kulturkrets - jämför spiran från kvinnograven på Öland.

Följande statyer kommer från NV Tyskland och Holland, vid romerrikets yttergrens mot saxer, goter och vender. Förutom spiran - kolla för likheter med den central-europeiska 'Dea Artione', grekiska Artemis, jämte "Idun + 7 guldeplen", hov-motivet och den förgyllda silver-figuren från Lejre (länkar, etc. ovan).
 
http://www.livius.org/ne-nn/nehalennia/nehalennia.html

Figuren nedan är något speciell. Den kommer från Domsburg och kombinerar tydligen majestetisk värdighet med frivola aktiviteter. Är det denna typ hemligheter som Snorre omtalar som 'utiseta', 'seid' och 'disa-blot'?



Högupplösning:
http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:WLANL_-_mystic_mabel_-_Voltarief_van_de_Godin_Nehalennia_150-250_na_Chr..jpg&filetimestamp=20090823
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #176 skrivet: september 16, 2011, 00:39 »
Fast Idun hade väl ingen hund vad jag kan påminna mig?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #177 skrivet: september 22, 2011, 22:58 »
Källornas referenser till Idun är sparsamma. Nu har dom flesta 'asarna' ett symboldjur eller fågel, - men inte Idun. Hennes äpplen av guld är dock en definierande faktor för hennes roll, eftersom sägnen om "hon med guldäpplen" har kända paralleller i grekisk och romersk mytologi. Sen kan man ju altids undra vad hunden har att göra med guld eller guldäpplen. Dom olika versionerna av Nehalinna (länk ovan) tycks framställa en typ 'vinthund'/'gårdshund'.

Det kan värka som dom forn-nordiska källorna glömt nämna att Idun haft en hund. Hundens närvaro i dom frisiska freskerna har ingen betydelse för frågan om Nehalinnas sex äpplen kan jämföras med Iduns.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #178 skrivet: september 23, 2011, 10:16 »
Källornas referenser till Idun är sparsamma. Nu har dom flesta 'asarna' ett symboldjur eller fågel, - men inte Idun.

Däremot räddades hon av Loke som förvandlat sig till en Örn. Jätten Tjatse som rövat bort Idun följde efter Loke och Idun genom att förvandla sig till en Örn.

Idun hade sina äpplen, men det verkar vara gudinnan Idun som är det viktiga när hon och äpplena rövas bort av jätten. Asarnas förmåga att leva länge beror alltså mer på Idun än de äpplen hon hade. En del forskare menar att äpplena kan vara ett nyare tillägg från kristen myt, till exempel äpplet i Edens lustgård.   

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Man, kvinna eller Oden i kvinnokläder?
« Svar #179 skrivet: september 23, 2011, 10:40 »
Fanns det ingen svampgud hos asarna..?

Men vi får också ta del av Gordon Wassons teorier
om den röda flugsvampen i folktron; så kunde
till exempel den indiska urdrogen soma ha
varit den pressade saften av röd flugsvamp och
paradisets förbjudna frukt röd flugsvamp. Och
varför inte! Paradiset med sin förbjudna frukt är
ju en saga så vi kan väl lika gärna tro att frukten
var en röd flugsvamp som ett rött äpple.
Men det räcker inte med det, här omtalas
också hur religionshistorikern John Allegro,
känd som författare till en bok om Dödahavsrullarna, i en lärd bok från 1970 tror sig kunna
visa att den tidigaste kristendomen var en kult
centrerad kring den röda flugsvampen och att
namnet Jesus bara var en täckmantel för röd
flugsvamp. Flugsvampen var inte Gud, men väl
Guds avbild på jorden.


...från boken jag läser just nu ;)