Författare Ämne: En smidig och enkel metod är att använda pekare .  (läst 51413 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #60 skrivet: november 18, 2009, 15:05 »
Den var rolig Sindre!  Men man får inte klippa så där, du måste ta med hela förklaringen då det som är mest relevant står först!  ;D

Skämt å sido.   Med regelbundet menar jag att avståndet mellan proven alltid är detsamma.
Det är för övrigt det man menar med regelbunden inom geometri, vilket väl är relevant vid beskrivning av punkter eller linjer på en yta....     :P
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #61 skrivet: november 19, 2009, 08:58 »
jag har prövat "pekare", nånting visar det men vad, det är frågan, men om jag nu skulle pröva att använda det någorlunda seriöst för att tex hitta mesolitiska gravar, hur skulle jag då bära mig åt?? Hur ska man veta vad den visar??Och hur vet man att det är rätt? Kan inte riktigt begripa hur man kan ställa in sig så att man får det resultat man vill ha.Tycker det verkar osedvanligt dumt att ha en förförståelse och/eller ide om vad man letar efter och sen bara gå ut och bekräfta den. skeptisk....

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #62 skrivet: november 19, 2009, 10:04 »
Har också testat. Till en början känns det väldigt övertygande för man känner verkligen att det är något som drar men sen blev jag skeptisk för det gick inte att få träff på samma plats två gånger om man blundade när man gick. Dessutom funkar de flesta slagrutor med obalanserad tyngdpunkt vilket leder till att minsta omedvetna rörelse i handen kan ge utslag. Med tanke på vad man idag vet om hur vår hjärna lurar oss för att lappa ihop/skapa versioner av verkligheten måste man förhålla sig skeptisk. De slumptester som gjorts på senare år har ju knappast stärkt slagrutans trovärdighet. Ofta skyller man då på att de som utförde testen inte hade "det". Samtidigt måste jag säga att det hade varit jäkligt schysst om det gick att bevisa att det finns någons om verkligen fixar det.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #63 skrivet: november 19, 2009, 10:33 »
"det"?? den funkar ju när jag går, vad saknar jag då?? "Nåt"?.....ännu mera skeptisk...

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #64 skrivet: november 19, 2009, 11:04 »
"Funkar" bör ju definieras. Hittar du det du söker oftare än vad slumpen skulle medge?
I sådana fall är du ju ett ämne att studera för den som orkar.
Såg ett test på tv där man ställde ut plasthinkar fyllda med vatten under ett golv. Sen försökte en person som inte visste om placerinen peka ut platserna. Personen lyckades väl träffa rätt på någon men det var absolut inte tillräckligt många.  Missar man några så skyller man på att det finns en vattenådra under lokalen som stör. Det blir lite som new age profitörerna som alltid har invändningar. Hur ska man konstruera ett vettigt test? och i så fall vad jämför man med?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #65 skrivet: november 19, 2009, 11:17 »
Hittar du det du söker oftare än vad slumpen skulle medge?

Det är här jag menar att metoden fått oförtjänt mycket credit just i samband med vattenletning. Slumpen skulle ge väldigt bra resultat också, i Sverige, på "mjuka" marker. Folk tror att "vattenådran" existerar, men det gör den knappast (se mitt första inlägg på sidan 2).

/Mats

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #66 skrivet: november 19, 2009, 11:26 »
Ja, jag delar din uppfattning Mats. Jag måste bara säga att det är en påtaglig och nästan kuslig känsla man känner när man "får träff" med slagruta och jag förstår att mycket av övertygelsen hos många ligger just i den känslan. Det går utmärkt att förklara fenomenet med människokroppens naturliga egenskaper så det måste till mer om man ska tro att det är något användbart för att hitta saker. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #67 skrivet: november 19, 2009, 11:30 »
Långt ifrån alla av oss bor ju på mjuka marker, och inte heller på dom är det väl så att tillgången på vatten är jämt fördelad?  Men idag minskar väl skillnaden då man ofta djupborrar, det var väl knepigare förr då man grävde sin brunn?

Men helt klart får ju de lyckade tillfällena uppmärksamhet medans ingen reagerar över att man misslyckas, så synen blir nog något snedvriden. Men ändå... jag har sett det fungera en gång och den gubben hade gått med slagruta i många år utan att blivit betraktad som byfåne, så nog måste det ha fungerat relativt många gånger. Detta var som sagt på hård mark där vattnet finns i sprickbildningar!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #68 skrivet: november 19, 2009, 11:42 »
Långt ifrån alla av oss bor ju på mjuka marker, och inte heller på dom är det väl så att tillgången på vatten är jämt fördelad?  

Nej, inte helt jämt fördelad. Men det är alltid större eller mindre horisontella grundvattenytor det är frågan om, aldrig smala strängar (nu pratar vi alltså inte om berg eller svackor i berggrunden). Det som kan skilja sen är ju hur mycket man kan pumpa ut under kort tid när man väl har borrat sin brunn. Det beror på jordartens genomsläpplighet för vatten, bl.a. Ett sandigt eller grusigt material är ofta gynnsammare än en styv lera härvidlag.

/Mats

Utloggad Norre_72

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #69 skrivet: november 19, 2009, 15:13 »
Hej igen se mitt första inlägg i det här forumet
"Stadsbyggnad"/Kyrka/"Unikt fynd" i Tvååker, VArberg, Halland
Eftersom jag bor i Halmstad så körde jag E6:an upp efter jobbet slut .
Var i Tvååker ca Kl 16.45.
Stannade på på den första busshållplatsen närmast E6:an .
Steg ut ur bilen och testad om jag kunde hitta platsen med hjälp av pekarna .
Min första fråga var om platsen där arkeologerna var inom 1km från där jag står .
Fick utslaget att den var inom 1 km från där jag stod.
Min nästa fråga var om platsen låg längre än 500 meter från där jag stod .
Fick ett negativt utslag på den frågan .
Min tredje fråga var om platsen inom 500 meter från där jag stod .
Fick utslaget att den var inom 500 meter från där jag stod.
Min fjerde fråga var om platsen låg längre än 250 meter från där jag stod .
Fick ett negativt utslag på den frågan .
Min femte fråga var om platsen inom 250 meter från där jag stod .
Fick utslaget att den var inom 250 meter från där jag stod.
Min sjätte fråga var om platsen inom 150 meter från där jag stod .
Fick utslaget att den var inom 150 meter från där jag stod.
Tog då ut riktning och satte mig sedan i bilen .
Körde sedan åt de hållet som pekarna visade.
Därfanns en väg , hann köra cirka 40 meter på vägen innan jag såg utgrävingen på höger sida av vägen .
Det började mörkna så jag bara vände bilen och körde hem igen .

Mvh
Norre_72





Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #70 skrivet: november 19, 2009, 16:37 »
Trevlig saga Norre_72. Tyvarr anser jag inte att den for debatten ett enda steg framat. Du bevisar ingenting. Men kul for dig att du hittade en arkeologisk utgravning, ett priviligie jag alltfor sallan sjalv hinner uppleva f t.
cheers

 ;D
Qui tacet, consentit

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #71 skrivet: november 19, 2009, 17:27 »
Till saken hör att Träslöv inte är speciellt stort. Kommer själv från området kring Varberg.

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #72 skrivet: november 19, 2009, 17:36 »
Jo men jag tycker debatten är bra, om inte annat för hur man ser på saker...

T.ex. du Mats måste mena märkliga signaler du eller vi inte kan mäta idag, vilket inte är samma som omätbara, det är ju precis så man såg på elektricitet för nåt hundratal år sedan. Vi måste alltså vara medvetna om att vi inte kan och begriper allt här i världen idag.

Jag säger inte att alla ska använda pekare i sitt arkeologiska arbete, men man kan vara storsint nog att låta andra göra det.  Jag ser inga vetenskapliga problem med att redovisa något där pekare använts för att försöka lokalisera t.ex. husgrunder, på vilket sätt skulle det vara det?

En uppenbar fara i all undersökande verksamhet är att man omedvetat påverkas av förutfattade meningar. En polis som anser sig vara fördomsfri kan ändå behandla en färgad person annorlunda än en vit, en läkare som får in en gravt alkoholiserad patient med magsmärtor kan felaktigt utgå ifrån att patienten lider av något alkoholrelaterat, en undersökning där folk på stan tillfrågas kan ge felaktigt resultat för att undersökaren omedvetet söker sig till personer som förväntas svara ja, o.s.v.

Samma sak om du ska undersöka ett område och redan i förväg har en ritning som visar att "här finns det en långsmal byggnad som kan vara en vikingatida hall, och här borta finns något som kan vara en medeltida lada" o.s.v. Även om ritningen inte medvetet används vid valet av utgrävningsplatser så kan det inte uteslutas att den omedvetet påverkar valet så att du gräver på "sämre" platser än du skulle annars.

Nästa problem är när du gräver på platsen där det påstås finnas en hall, och du hittar mycket riktigt ett par stenrader som du under normala omständigheter skulle bedömt vara väggarna i en hall. Gör du samma bedömning nu när du är medveten om att det kanske bara är din hjärna som spelar dig ett spratt?

Ett tredje problem, vågar du offentliggöra att du har hittat en möjlig hall på samma ställe som ritningen visar? Tänk om en vidare utgrävning visar att det egentligen bara är ett par naturliga stenrader, och så tror hela branschen att du litade blint på ritningen. Vågar du ta den risken?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #73 skrivet: november 19, 2009, 17:55 »
Norre, om jag uppfattar dig rätt så är det alltså så att du ställer en fråga och får olika utslag som visar om svaret är positivt eller negativt?

Är din "förmåga" begränsad till att hitta byggnader/boplatser eller kan du hitta andra saker också, t.ex. en viss person eller ett visst föremål?

Utloggad Norre_72

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #74 skrivet: november 19, 2009, 18:20 »
Svar till Nils Ristare.
Kan till exempel gå och mäta ut gamla gränser mellan olika fastigheter .
Det vill säga hittar enkelt gamla källror .
(spelar ingen roll om är av sten eller metall)
Är själv fastighetsägare , kan t.ex. stå på min mark fråga efter gränsen mellan min och grannens mark .
Sedan är det bara följa pekarna .

Till Sindre
Är Träslöv och Tvååker samma sak, och du som var från Varberg .

Mvh
Norre_72

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #75 skrivet: november 19, 2009, 18:44 »
Haha, var från Varberg ja. Hur som helst är Tvååker inte speciellt stort heller..

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #76 skrivet: november 19, 2009, 18:46 »
Är själv fastighetsägare , kan t.ex. stå på min mark fråga efter gränsen mellan min och grannens mark .
Sedan är det bara följa pekarna .

Vad är det för något fysiskt som din "pekare" ger utslag på i detta fallet?

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #77 skrivet: november 19, 2009, 20:54 »
Ifall någon har känningar i tevebranschen så bjuder jag härmed på följande programidé helt gratis. ;)

Leta reda på en plats där det ska grävas för t.ex. en kommande väg, helst en plats där det inte har grävts förut men ändå kan tänkas finnas intressanta saker. Plocka sedan ihop ett tiotal personer med olika "övernaturliga krafter", t.ex. några slagrutemän, några som känner av curry- och hartmannlinjer, några som kan prata med andar, någon som spår i kaffesump, o.s.v. Låt dem en efter en gå runt i området och rita varsin karta över var eventuella byggnader och annat kan ha funnits. Ta även med en landskapsarkitekt, som får rita var han/hon skulle bygga ett hus idag, och en expert på forntida bosättningar, som får rita var han/hon bedömer att chansen för fynd kan vara störst. Slutligen kan en slumpmässig karta göras genom att någon med förbundna ögon prickar in ett par fyndplatser på måfå.

Sedan låser man in kartorna och låter arkeologerna gräva ostört. När utgrävningen närmar sig sitt slut tar man fram kartorna och kollar om det finns några inritade byggnader där det inte har grävts, i så fall får arkeologerna gräva lite där också (på produktionsbolagets bekostnad). Avslutningsvis jämförs kartorna med de gjorda fynden.

Det här med övernaturlighet ligger i tiden och säljer därför bra, och att det visas lite arkeologi i teve på bästa sändningstid är bara bra.  ;D

Utloggad Norre_72

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #78 skrivet: november 19, 2009, 21:19 »
Hej Nils Ristare och Sindre .
Visste att jag skulle liknade svar när jag skrev mitt förra inlägg .
Järn och sten källror är saker som finns i verkligheten .
Men linjen mellan dom finns bara lantmäterietskartor .
Men får ändå utslag på pekarna ut med hela gränsen .

Och när jag menade fastighetsägare så ligger den 35 ha .

Mvh
Norre_72

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: En smidig och enkel metod är att använda pekare .
« Svar #79 skrivet: november 20, 2009, 08:48 »
Jo Nils Ristare jag håller med dig helt om ditt inlägg angående risken att inte jobba objektivt och utan förutfattade meningar. Beroende på din inställning kan du ju komma att se mer eller mindre än du borde i det du finner, men den risken finns ju alltid. Din mer erfarna kollegas kommentar , dina egna förväntningar,din tolkning av landskapet, andra nyligen gjorda fynd och så vidare kan ge exakt samma risk för fel-, över- eller undertolkning av den stundande grävningen. Det måste man alltså kunna hantera varje gång man gräver.




Tror nog att ditt TV-program skulle få stora tittarsiffror, och jag får nog erkänna at jag av nyfikenhet skulle råka zappa in det ;D  Synd att inte Saida är med oss lämgre, hon kunde fungerat som nån slags expertkomentator...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"