Författare Ämne: Gravar?  (läst 18423 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Gravar?
« skrivet: april 19, 2005, 17:21 »
Jag har länge funderat på en tolkning som kan vara fel med arkeologin. Min tolkning är att man inte bör lägga kvarlevor (skelett) i påsa i magasin. Jag tycker att om man gräver ut gravar bör kvarlevorna läggas tillbaka.

Min filosofi är att jag skulle inte vilka att någon tar mitt skellett och undersöker det i ett labaratorium om 1000 år utan jag vill ligga kvar där jag begravits. :twisted:  :evil:

Vad är det för skillnad mellan en grav från 1000 f.kr och 1800-talet?
Om ni det är OK att gräva ut Tutankamon kan det ju vara lika OK att gräva ut Oscar II`s grav.
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #1 skrivet: april 21, 2005, 16:08 »
Jag har själv haft liknande tankegångar, etik kring undersökande av gravar. Saken är ju den att dessa gravar ofta måste tas bort eftersom man skall bygga på platsen, i annat fall skulle infrastrukturen ha mycket svårt att utvecklas. Jag vill gärna se att man undersöker graven ifråga med lite större vördnad och respekt än om man t ex gräver en huslämning. Dessa människor begravdes ju trots allt på denna plats för att ligga där i evig tid. För att få ut så mycket som möjligt av en undersökning så är ofta analys i laboratorium ett måste. Om man måste ta bort graven så är det väl bra om man försöker få ut så myckte inforamtion som möjligt om individen?

Eftersom de flesta gravfält som grävs är ett resultat av exploatering så finns det ingen möjlighet att lägga tillbaka de hela eller kremerade benen efteråt. Vad skall man göra med dessa? Begrava dem på ett nytt ställe?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Gravar?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2005, 08:53 »
Ja det låter väl bra. Långt inne i Norrlandsskogarna
E

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2005, 19:16 »
Känner ni till NAGPRA? Det är så man normalt sett gör i USA när man gräver i gravar som tillhör indianerna, d v s begraver dem på nytt. Det finns mycket att läsa om problematiken runt detta tillvägagångssätt, särskillt efter Kennewick Man och allt bråk som han orsakade i samband med NAGPRA. Ibland blir det t o m svårt att undersöka skelettdelarna, eftersom C14 t ex innebär att man måste ta en bit av den f d kroppen. Det är inte alla stammar som tillåter det, varför man inte alltid kan fastställa fyndets ålder m m. Problematsikt var man ska dra gränsen!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2005, 22:27 »
Citat från: "Tina"
Känner ni till NAGPRA? Det är så man normalt sett gör i USA när man gräver i gravar som tillhör indianerna, d v s begraver dem på nytt. Det finns mycket att läsa om problematiken runt detta tillvägagångssätt, särskillt efter Kennewick Man och allt bråk som han orsakade i samband med NAGPRA. Ibland blir det t o m svårt att undersöka skelettdelarna, eftersom C14 t ex innebär att man måste ta en bit av den f d kroppen. Det är inte alla stammar som tillåter det, varför man inte alltid kan fastställa fyndets ålder m m. Problematsikt var man ska dra gränsen!


Anser du att detta är något som man bör sätta i praktiken i Sverige?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2005, 01:39 »
Nej. Jag anser helt enkelt att NAGPRA är något som växt fram som ett svar på att indianbefolkningen kände sig/var kränkt i flera av livets olika områden. När deras kultur blev illa behandlad, och deras förfäders skelett behandlade som sopor som låg ivägen för andra folks "framsteg" resulterade detta i NAGPRA. >Indianernas religion var "fånig" och barnslig, och inte kristen, så vad gjorde det om man grävde upp några gamla ben och sedan la dem på en hylla att damma - det var ju i a f inte viktigt att de låg i vigd jord! Nagpra kom som ett svar på friktion mellan två folkgrupper, och fungerar idag ofta som ett politiskt vapen. Jag tycker inte att samma behov finns i Sverige. Det skulle så i så fall röra sig om en samisk befolkning för att motsvarabde behov skulle finnas (med det menar jag att samerna är den enda folkgrupp som är "urbefolkning" som eventuellt skulle ha behandlats illa av de "sydsvenska" arkeologerna), men så vitt jag vet behandlas samiska artefakter o s v - numera - likadant som t ex skånska eller gotländska. Eller?
Hur som helst håller jag personligen med om att det är ett dilemma. Jag har fullständig förståelse för att indianerna vill att deras förfäders kvarlevor ska behandlas med vördnad och dessutom, av religiösa skäl, måste begravas igen. Om ett liknande system skulle implementeras i Sverige vore det vist att se till att lagen inte kunde användas som ett vapen.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2005, 09:43 »
Frågan är vart man skall dra gränsen i sådant fall; det finns ju de som idag bestämt hävdar att "Vikingarna" var deras förfäder. Vem skall bestämma vems förfäder som är värda att respektera?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2005, 23:45 »
Ja, det är det som jag menar med NAGPRA. Den kom till just för att indianernas förfäder inte respekterades av den vita kulturen. ALLA ska respekteras i lika grad, oavsett om deras religion fortafrande existerar, vem deras barnbarnsbarnsbarn kan tänkas vara o s v. Det ska i mitt tycke vara fullständigt ointressant i detta sammanhang vems kvarlevor det är. Samma regler ska gälla för alla. Problemet ligger också lite i, att NAGPRA anger en viss bestämd tid som osteologen har på sig att undersöka resterna. Oftast är denna tid inte tillräckligt lång, så att man inte hinner göra alla undersökningar som man egentligen skulle kunna ha gjort. Därmed har den döde "störts i onödan", osteologen är inte glad, arkeologen är inte glad, och indianerna är inte glada heller!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2005, 10:10 »
Man kanske skulle behandla alla gravar annorlunda än vad man gör idag? Det kanske är något som borde integreras mer i undervisningen, etik och moral.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2005, 23:40 »
Ja, det håller jag fullständigt med om! Bingo!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #10 skrivet: maj 30, 2005, 12:13 »
En följdfråga; är det rätt att ställa ut gravar på museum som t ex Bäckaskogskvinnan på SHM eller Ärvingekninnan på Kista bibliotek?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #11 skrivet: maj 30, 2005, 20:21 »
Ja, det är ett crux. Jag tycker i o f s att om en grav måste grävas upp t ex för att en väg ska läggas just där, så ligger skelettet lika väl på utställning hos SHM som någon annanstans. Där behandlas det i a f med försiktighet. Att ha kvarlevor på bibliotek, eller som mumierna som skjutsats runt hela jordklotet, tycker jag dock inte alltid är så bra.
Jag tror att vi har att göra med känslor som inte nödvändigtvis är allmänmänskliga när vi talar om det här. Jag skulle t ex inte bry mig om min kropp användes till forskning när jag var död, men det finns andra som skulle bli helt vansinniga. det är mycket svårt att säga var man ska dra gränsen. Om man t ex säger som så, att "alla kroppar ska begravas igen, sedan de undersökts" uppstår ju frågan om de ska begravas med allt som fanns med i graven, för annars är ju ritualen bakom begravningen förstörd. Mycket knepigt, med massor av frågeställningar, och jag håller med om att detta behöver poängteras i skolan.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #12 skrivet: maj 30, 2005, 22:58 »
Vad är det för fel att ställa ut på ett bilbiotek istället för på ett musem? Jag har besökt Ärvingekvinnan och hon har det inte sämre än någon annan "utställningsperson"

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #13 skrivet: maj 31, 2005, 02:02 »
Inget fel på lokalen, men ibland är kan det vara knepigt att frakta sköra saker utan att de blir skadade. Det var mest det jag var ute efter. Jag har ingt emot att artefakter och skelett "bor" på ett bibliotek, så länge de får bo där på heltid, och förvaras så att de inte blir skadade. Det är svårt att ge allmänheten tillfälle att se alla de fina saker som finns utställda på museer som man kanske inte alltid kan ta sig till om man tänker så, men jag tycker att man måste försäkra sig om att saker kan fraktas och utställas utan att förstöras. Om jag ville se t ex Mona Lisa, fick jag ta mig till Louvren, för att målningen måste förvaras under rätt förhållanden vad det gäller luftfuktighet, belysning m m. En del av detta gäller nog även ben (jag är inte osteolog, så inte vet jag). Rent känslomässigt tycker jag dessutom att det är lite ovördnadsfullt att skicka omkring folks ben åt höger och vänster, men det är rent känslomässigt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #14 skrivet: maj 31, 2005, 08:19 »
I Ärvingekvinnans fall var dessutom alternativet att ligga nedpackad i en låda på SHM.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #15 skrivet: maj 31, 2005, 16:35 »
Ja, och det är ju fånigt. Då bor hon bättre där hon bor, har det säkert tryggt och säkert där, och behöver varken släpas runt land och rike eller ligga och samla damm någonstans.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Gravar?
« Svar #16 skrivet: maj 31, 2005, 16:38 »
Dessutom ligger biblioteket endast några stenkast ifrån platsen hon påträffades.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #17 skrivet: maj 31, 2005, 16:48 »
Det låter ju ganska idealt!

Utloggad Tina

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Gravar?
« Svar #18 skrivet: augusti 12, 2005, 20:44 »
Johan,
Nu har jag tänkt en del på din fråga om NAGPRA, och om ett sådant system skulle vara bra i Sverige. Jag slog följaktligen upp vad diverse arkeologiska och antropologiska föreningar tycker om ämnet här i Nordamerika, och det verkar som om att även om alla förstår varför lagen finns till och anser att den är nödvändig, så utgör den ett stort hinder för forskarna. Nedanstående citat kommer ifrån ett brev som jag fick av en man som driver ett eget företag, och hans uttalande är ganska typiskt:
In my 18 or so years of archaeological consulting in western CanadaI have only been involved with 2 or 3 actual human skeletons. In fact I avoid working on them and have refused such work on more than one other occasion mainly because of the politics involved and First Nations concerns./CR

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Gravar?
« Svar #19 skrivet: augusti 12, 2005, 20:55 »
Så länge en grav inte är äldre än sisådär 50 år är det väl inga problem. För det är väl så länge man hyr sin gravplats på moderna kyrkogårdar, sedan vräks man om inte ens efterlevande förnyar kontraktet....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/