Författare Ämne: Gravar?  (läst 18426 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gravar?
« Svar #40 skrivet: december 23, 2009, 22:49 »
Varför inte anordna, och underhålla, en speciell kyrkogård per län för våra förfäders ben som vi tvingas flytta på av olika skäl?

Där kan vi bygga de anläggningar vi anser passar, förvara ben så att de inte förfars osv. Vi kan också välja att bygga dösar, gånggrifter osv och göra det hela till en historisk ”levande” kyrkogård, en sorts genetisk kökkenmödding över Sveriges befolkning genom tiderna. Man kan till och med dela in kyrkogården i olika tidsepoker.

De vi gräver upp har redan fått sin ritual efter den religion de tillhörde och efter tidens seder och bruk. Varför upprepa det hela igen? Gräv upp, undersök, ta prover och dokumentera – och lägg ned dem i ”jorden” igen med full respekt för den döde.

”Jorden” kan alltså vara benhus, förvaringslådor/kistor av olika slag, luftkonditionerade eller ej. En gånggrift kan väl byggas på ett sådant sätt att dess klimat är lämpligt för att förvara ben? Stenåldersfolket lyckades ju hyggligt med det – och vi är väl inte sämre rent tekniskt?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Gravar?
« Svar #41 skrivet: januari 12, 2010, 07:52 »
Jag antar att du menar begravningsplats när du skriver kyrkogård. Det är en viss skillnad  ;)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Gravar?
« Svar #42 skrivet: januari 12, 2010, 09:55 »
Ett slags gigantiskt memento mori är kanske precis vad den stressade nutidsmänniskan behöver? Jag kommer osökt att tänka på antikens nekropoler, veritabla städer för det döda.

Men först och främst tror jag inte att människan ytterligare behöver påminnas om sin dödlighet, se bara på nyheterna, utan fastmer kanske om att hon ska leva.

Vi har här i Norden alltid haft ett närapå religiöst förhållande till naturen, så varför inte mala ner alla dessa ben och sprida dem över nationalparkerna, som då också skulle bli nationella minneslundar för de som har gått före?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Gravar?
« Svar #43 skrivet: januari 12, 2010, 23:07 »
Ja, begravningsplats är ett bättre ordval.

Jag tror att en sådan plats skulle bli mycket välbesökt, att entréavgift skulle accepteras av de flesta om den direkt gick till skötsel av anläggningen – och att folk i gemen skulle uppskatta en sådan plats eftersom det faktiskt är deras förfäder som finns där.

Jag kan se det hela som en historisk plats, en sorts ”historieland” och jag kan absolut se en omgivning som beskriver hur de levde och bodde. Inte enbart gravar alltså.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Gravar?
« Svar #44 skrivet: maj 08, 2010, 19:09 »
När Västerås stadshus byggdes vid Munkgatan 1953-54, fick man upp ca 2000 skelett från det medeltida svarbrödraklostrets kyrkogård. De återbegravdes på Hovdestalunds kyrkogård. Då var det förstås västeråsare, som begravde västeråsare, men det viktigaste var den respektfulla hanteringen.

Det gäller de levandes känslor och självrespekt. Jag fasar för tanken, att som spöke sitta och oroa mig i sekel efter sekel för respektlös behandling. Det vägrar jag tro på!