Författare Ämne: Ekornavallen  (läst 3839 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Ekornavallen
« skrivet: april 19, 2005, 17:07 »
Ekornavallen som är 4000 år gammal var en samlingsplats och ett centrum  för den omkringliggande byggden.  Den har även fungerat som en begravningsplatsen. Från stenåldern har man även funnit gånggrifter och hällkistor som var släktgravar. Man fann även en "nyckelsten" med bilder som kanske skulle ha en magisk innebörd. Men det finns olika tolkningar om varför den placerats där den är.

En korkad  :shock:  :lol:  tolkning av Börje Ekbladh menar att det rumsliga placerandet av förhistoriska monument på en global nivå urspungligen är strukturerat utefter kraftlinjernas mönster. Med andra ord är utplaceringen av monumenten en konsekvens av de förhistoriska människornas kunskap om linjerna och deras vilja att använda dem och deras inneboende kraft för speciella ändamål.

Vad tycker ni om denna tolkning? :?:
E

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Ekornavallen
« Svar #1 skrivet: april 19, 2005, 22:13 »
Hum. Du får nog förklara lite mer om "kraftlinjerna". Såvitt jag känner till finns det inga sådana belagda vetenskapligt.

/Henrik

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Ekornavallen
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2005, 08:55 »
Vet vet inget om dem heller. Däför tycker jag det låter helt tokigt
E

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Ekornavallen
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2007, 22:24 »
Har varit med i SSF, Svenska SlagruteFörbundet, och vet att det finns en kartläggning av kraftlinjer en del fornminnen. Varit med och letat efter fornminnen med slagruta, på ganska okänd plats och hittat fornminnen, kontrollerad mot FMIS, däremot inget vetenskapligt hållbart. Jobbar annars med att laga telekablar, och annvänder mig endast av godkända instrument för att hitta dem, ibland när inte det lyckas så brukar grävmaskinisterna trötnna på vårat letande och går och hämtar ett par koppartrådar som dom böjer till och leta själva, och dom brukar ha mer rätt än oss andra.. ::)