Författare Ämne: Båhuslän  (läst 6985 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Båhuslän
« skrivet: november 04, 2009, 09:07 »
Såg att Bohuslän stavas med å (istället för o) på norska. Är det en äldre stavning än den svenska, med tanke på att Bohuslän ju var norskt tidigare? Står "bo" (eller "bå") i Bohus för något annat än verbet "bo"?

/Mats

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Båhuslän
« Svar #1 skrivet: november 04, 2009, 09:21 »
Två teorier nämns på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bohusl%C3%A4n

Landskapet är namngivet efter Bohus fästning, som i sin tur fått sitt namn efter den holme som den är uppförd på, Bágaholmr nuvarande Fästningsholmen. Förleden Bohus- (Baghahus 1319) i sin tur kan härledas till fornvästnordiskans bágr = hindrande, ligger i vägen, vansklig, motstridande, och avsåg nuvarande Fästningsholmen i Nordre älv, där Bohus fästning ligger utanför Kungälv. Ändelsen -hus betyder 'slott, fäste'. En annan framförd teori om förleden Bohus- ursprung, är att namnet kommer av strömmen i Nordre älv, söder om Fästningsholmen som på 1200-talet kallades Bágastraumr. Innebörden är då det fornvästnordiska verbet bágha = flöda, flöda över, strömma.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Båhuslän
« Svar #2 skrivet: november 04, 2009, 17:35 »
Bohuslän var uppdelad i två hälfter, den norra delen hörde till Viken, den södra delen hette Älvsyssel.

Bohus byggdes på Bagrholmir, alltså fästningsholmen (den hindrande holmen) och hette först Bagrhus, senare Baahus, Bahuus, Baahuus, (fler variationer finns) och slutligen Bohus. Baahus blir ju Båhus på Svenska.

Den gamla bron som går över till fästningsholmen från söder är byggd på en bergsklack som sticker upp just här. Flera stenblock ligger på denna bergsklack – och det är just denna bergsklack som heter Bagrstraumr – de hindrande strömmarna – och just denna plats finns omnämnd i flera Isländska sagor på olika sätt, bland annat att Norska kungen inte kunde ta sig förbi denna plats med sitt stora skepp vilket misshagade honom eftersom han ville imponera på Svenska Kungen som han skulle ha ett möte med vid Horsaberg (vid Älvängen).

En borg (som Bohus var i början)) måste ha ett område som försörjer borgen med mat och andra förnödenheter – och det blev Älvsyssel. I samband med detta bytte Älvsyssel namn till Bohuslän, alltså länet som försörjde Bohus och sorterade under Bohus.

Jag har inte hittat några samtida dokument där stavningen Båhuslän finns, däremot finns Bohus, som nämnts ovan, nämnd som Baahus – och det borde jag vara logiskt att under den tid Bohus varBaahus/ Båhus så var även Bohuslän – Båhuslän, Baahuslän, Baahuuslän.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Båhuslän
« Svar #3 skrivet: november 04, 2009, 20:18 »
Tack för den utförliga informationen. Tolkar det som att den norska stavningen alltså ansluter närmare till den äldsta formen, Baahus.

/Mats

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Båhuslän
« Svar #4 skrivet: november 05, 2009, 01:20 »
Jag vet att en karta, ritad över Bohus 1638, använde stavningen Baahuus - men kartan var ritad av en tysk så tysk stavning kan ha varit inblandad.

Hela Bohus arkiv brändes 1658 i samband med överlämnandet av Bohus till Sverige. Där fanns allt som rörde Bohus från 1308 – 1658. Så vad och exakt när de olika namnen på Bohus användes före 1658 är okänt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Båhuslän
« Svar #5 skrivet: februari 22, 2010, 18:43 »
Här kommer en länk utav en man som konsekvent använder å i namnet.

http://www.arkivguiden.net/ba/ba04/ba04018.htm

Utloggad Uha

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Båhuslän
« Svar #6 skrivet: mars 28, 2010, 00:57 »
Norsk Båhus svarer til norrønt bàhus, dva lang a. Morsomt med uttrykk som "fornvästnordiskan", da dere egentlig mener norrønt... Jeg opplevde den samme merkelige unnfallenheten da jeg besøkte et museum i BÅhuslen for et noen år siden - der det virket som om Båhuslen hadde vært svensk siden tidenes morgen.

Båhuslen ble erobret av Sverige fra Norge. Innbyggerne ble tvunget til å bli svenske. Det svenske språket ble påtvunget innbyggerne. De "norske" innbyggerne i Båhuslen burde ha samme rettigheter i forhold til Sverige som de "samiske" har i Nord-Sverige...

 :) 

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Båhuslän
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2010, 13:54 »
Invånarna i Ranrike och Älvsyssel blev erövrade av norrmännen på slutet av vikingatiden. Innan dess var de fria. Studera sagorna och läs om Älvagrimmarna. Tycker inte att nationalistiskt dravel från vare sig norskt eller svenskt håll är speciellt givande. Bohuslän är ett spännande landskap  som förtjänar att få sin historia beskriven på ett bra sätt.

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Båhuslän
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2010, 14:14 »
 Tycker inte att nationalistiskt dravel från vare sig norskt eller svenskt håll är speciellt givande.

Om man tittar på det Samiska nyhetsprogrammets väderlekskarta så ger det ett helt annat perspektiv på Norden än om man tittar på kartor där de nuvarande riksgänserna är inritade. Jag blir i vart fall per automatik hämmad i mitt tänkande kring vad/ vem som hörde till vilket land och hur ex. handel och kulturellt utbyte fördes mellan olika regioner. Kanske påverkas andra som jag!? Är det så att man genom att tänka bort nuvarande gränser kan skilja på nationalism som ändå har en historisk bakgrund och det som arkeologi handlar om d.v.s. förhistorisk tid och den vägen kunna dra slutsatser som mer överensstämmer med dåtiden?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Båhuslän
« Svar #9 skrivet: mars 28, 2010, 16:05 »
Är det så att man genom att tänka bort nuvarande gränser kan skilja på nationalism som ändå har en historisk bakgrund och det som arkeologi handlar om d.v.s. förhistorisk tid och den vägen kunna dra slutsatser som mer överensstämmer med dåtiden?

Absolut! Därför tycker jag det är viktigt att läsa om våra grannländers arkeologi, något som jag bara delvis lyckats genomföra själv (Finland är fortfarande arkeologiskt en vit fläck för mig, för att inte tala om Baltikum). Och blir ibland lite frustrerad av att det ofta är svårt att hitta bra ingångspunkter i grannländerna, åtminstone på ett populärvetenskapligt plan.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Båhuslän
« Svar #10 skrivet: mars 28, 2010, 17:59 »
Instämmer. Jag för en plott på google-earth med platser som relaterar till sånt jag läst med små enkla koder och symboler. Jag har valt att ta bort lagret med gränser och städer för att få en öppnare inställning till ev mönster och då jag faktiskt inte tycker dom är alls relevanta om man ska studera tidig medeltid eller tidigare perioder.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Uha

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Båhuslän
« Svar #11 skrivet: april 02, 2010, 23:57 »
"Tycker inte att nationalistiskt dravel från vare sig norskt eller svenskt håll är speciellt givande."

Jeg er selvfølgelig helt enig.

Mitt innlegg var egentlig ment som en humoristisk påminnelse om at ståsted og synsvinkel påvirker oss når vi forholder oss til fortiden.

Jeg er dessuten glad for å høre at flere bruker grenseløse kart.