Författare Ämne: Vilken bok läser ni just nu?  (läst 81693 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #80 skrivet: april 26, 2010, 22:02 »
Jag tycker faktiskt att böckerna är mycket bättre än filmerna. Min favorit är del två: Tempelriddaren. Anledningen är Jan Guillous mycket detaljerade beskrivning av korstågen och tempelriddarna i det heliga landet.

Mycket är annorlunda i filmerna och jag tycker att man borde följt böckerna lite mer noggrant för att få mer helhet.

Sen är det inte många som vet att det faktiskt är fyra böcker om Arn, inte tre. Den fjärde boken, Arvet efter Arn, beskriver hur Sverige bildas. Denna bok är inte filmatiserad.

/Åsa.

Det kan ju vara roligt att jämföra Jan Guillous böcker med Helmer Linderholms romantetralogi Eldforsen, Berget i brand, S:t Eriks gloria och Skeppet Järnskägg som i viss mån utspelas under samma tid. En del av personerna är också samma, t ex Erik Jedvardsson, Karl Sverkersson och Knut Eriksson. Skillnaden är väl att mycket av handlingen och många av händelserna i Linderholms version utspelas i Bergslagen och Mälardalen. Vissa händelser utspelas dock på samma ställe som i Guillous böcker t ex mordet på Karl Sverkersson på Visingsö.
Linderholms huvudpersoner är bergsmannen Frömund Gislurson och hans vänner och släktingar, de flesta av dem blotare i ett land som till största delen är omvänt till kristendomen. Flera stora dramatiska händelser passerar revy från vendernas attack på Kungahälla 1135 (där Frömund Gislurson råkar befinna sig) till balternas attack på Sigtuna 1187 (där Frömunds ättling Bengt Frösveinson deltar). Mycket spännande och medryckande böcker.
Precis som Arn hamnar också Frömund Gislurson utomlands och kommer efter flera år hem med kunskaper som är ovärderliga i hembygden (t ex masugnsteknik och kunskaper om krigföring).

Utloggad Sodom

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #81 skrivet: maj 07, 2010, 08:23 »
Stora Döden skriven av Dick Harrisson. Än så länge mycket intressant. Någon som kan uttala sig om hur historiskt korrekt den är?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #82 skrivet: maj 08, 2010, 15:37 »
Ska precis börja läsa Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. Har hört att den ska vara riktigt bra. Någon som läst den?

/Åsa.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #83 skrivet: maj 10, 2010, 07:35 »
Ska precis börja läsa Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. Har hört att den ska vara riktigt bra. Någon som läst den?

Som ljudbok. Jag gillade den men eftersom jag inte kan något om området i fråga så hade det lika gärna kunnat vara fantasy vad mig anbelangar.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #84 skrivet: maj 10, 2010, 20:25 »
Ska precis börja läsa Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. Har hört att den ska vara riktigt bra. Någon som läst den?

/Åsa.

Det är en helt underbart bok. Lyckos dig som har den oläst! Jag sträckläste boken och andades och levde med personligheterna.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #85 skrivet: maj 11, 2010, 19:21 »
Läste precis ett litet häfte från en utställning på gamla etnografiska museet i Göteborg. Utställningen (och häftet) handlade om indianskt måleri i Colombianska Amazonas.

Häftet är intressant bl a för att det visar på hur många funktioner bilden och bildkonsten kan ha i ett traditionellt samhälle.

Många av bilderna som nämns i häftet görs på barktyg men det förekommer även andra typer av bilder, bl a hällristningar, med liknande eller samma motiv.

Bilderna används i många sammanhang. Bl a så fungerar de som en sorts heraldik, d v s de visar vilken klan som bor på ett visst ställe (vissa av bilderna på barktyg sätts upp på hyddorna som en sorts namn- eller klanskyltar). De fungerar också som illustration till myter och andra berättelser. I det sammanhanget har de en stor pedagogisk funktion eftersom barnen lär sig myterna och berättelser delvis med hjälp av dessa illustrationer (kombinerat med någon som berättar). Bilderna kan också ha som funktion att visa de mönster och syner som shamaner får under sina transtillstånd. Dessa visioner anses viktiga då de kan berätta om gudars och andars vilja. Bilderna kan även ha en mer direkt pedagogisk funktion, t ex används de för att lära framförallt barnen hur olika djur, fiskar och fåglar ser ut.

Författaren tillägger att en del av bilderna är ganska personliga och att man ibland måste känna upphovsmannen personligen för att förstå vad de betyder.

Etnografiska exempel som dessa visar på spännvidden av hur bilder används och visar också hur svåra de kan vara att tolka om man inte känner till de berättelser, föreställningar och kulturella koder som ligger bakom dem. Detta är ju något som kan vara bra att fundera på när man arbetar med att försöka uttolka bilder från vår forntid.

Floden och skogen - Indianskt måleri från Amazonas. Text av Lars Persson.

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #86 skrivet: maj 11, 2010, 22:25 »
Romanen "Gobelängen" av Kylie Fitzpatrick.
En universitetslärare i medeltidshistoria i Frankrike får möjlighet att översätta en dagbok från Englands sena 1000-tal vilken är skriven av Leofgyth, en brodös som var med och gjorde Baeuxtapeten samtidigt som hela intrigen vid Edvard Bekännarens hov utspelades.

Läser även del två av Sveriges Historia.
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #87 skrivet: maj 12, 2010, 21:27 »
Det är en helt underbart bok. Lyckos dig som har den oläst! Jag sträckläste boken och andades och levde med personligheterna.

Har inte hunnit så långt i den än, men än så länge tycker jag den är väldigt bra. Men den liknar i mångt och mycket Ken Folletts böcker om katedralbygget i England på 1100-talet (är det Svärdet och Spiran den första delen heter?)

/Åsa.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #88 skrivet: maj 13, 2010, 12:11 »
Har inte hunnit så långt i den än, men än så länge tycker jag den är väldigt bra. Men den liknar i mångt och mycket Ken Folletts böcker om katedralbygget i England på 1100-talet (är det Svärdet och Spiran den första delen heter?)

/Åsa.

Den påminner faktiskt om Ken Follets Svärdet och Spiran. Den boken är också en sträckläsare. Katerdralen vid havet beskriver Spanien under 1300-talet, medan Svärdet och Spiran tar upp England på 1100-talet.

Älskar sådana här böcker   ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #89 skrivet: maj 14, 2010, 09:39 »
Läser just nu Djur och natur i fornnordisk mytologi av Lars Magnar Enoksen, en lättläst och trevlig bok.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #90 skrivet: juni 24, 2010, 21:30 »
"The first americans; the pleistocene colonisation of the new world." Finner det möjligt att dra paraller med de första ivånarna i Sverige efter istiden.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #91 skrivet: juni 25, 2010, 16:20 »
"The first americans; the pleistocene colonisation of the new world." Finner det möjligt att dra paraller med de första ivånarna i Sverige efter istiden.

Låter spännande.

Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #92 skrivet: juni 25, 2010, 18:04 »
Crime scene investigation, methods and procedures. Skriven av Ian K. Pepper

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #93 skrivet: juni 26, 2010, 20:59 »
"The first americans; the pleistocene colonisation of the new world." Finner det möjligt att dra paraller med de första ivånarna i Sverige efter istiden.

Tänker du på dom första invånarna i Sverige under, eller efter istiden (pleistocene)?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #94 skrivet: juni 27, 2010, 11:05 »
Tempelriddarens arv av Steve Berry.

En riktigt bra bok, sitter som klistrad och kan knappt släppa den!

/Åsa.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #95 skrivet: juni 28, 2010, 18:37 »
de som kom först och följde isranden

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #96 skrivet: juni 29, 2010, 00:13 »
de som kom först och följde isranden

En parallell med N-Amerikanska fynd vill innebära att man i Skandinavien hittar boplatser innanför isränderna (pluralis) redan under istiden.

I såfall får frågan om varifrån och när dom "första" kunde ha anlänt till Sverige betydligt äldre svar än vad vi hittar i den konventionella "isrands-teorin".

Det finns en gammal teori från entomologin som procederar en lantförbindelse från norra Norge till Spetsbergen, Grönland och N-Amerika under pleistocene, då havsvattnet varit betydligt lägre än i dag. Är det den du åsyftar som "möjlig parallell"...?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #97 skrivet: juni 29, 2010, 18:16 »
vi kanske skulle byta tråd här antar jag, nej det som intresserar är det som de människorna upplevde och hur de hanterade ett nytt outforskat land, oavsett om det låg som en ö innanför istäcket eller strax utanför, "landscape learning" kallar amerikanerna det. jag har också börjat titta på aboriginal songlines lite smått, dvs hur hanterar små grupper människor de stora avstånden och ytorna, vilken metod använder man. Sätter man punkter i lanskapet eller ritar man mentala  2-dimensionella kartor?? Det är sådana frågeställningar jag kollar upp. jag tror att det finns ett allmänmänskligt beteende i hur man hanterar stora obebodda ytor, med liten befolkning, visste man att det var tomt, hur många kan man vara etc etc....men som sagt tråden hör hemma på ett annat ställe, men det får Gorm bestämma, just nu tänker jag inte göra det. MEN tar tacksam emot tips angående andra kända kulturgruppers metoder tex nentser? Nån som vet?

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #98 skrivet: juni 29, 2010, 20:16 »
Det har skrivits en del om landscape learning, bl a den här volymen:

The Colonization of Unfamiliar Landscapes
The Archaeology of Adaptation

Edited by Marcy Rockman, James Steele

Citera
This innovative and important volume presents the archaeological and anthropological foundations of the landscape learning process. Contributions apply the related fields of ethnography, cognitive psychology, and historical archaeology to the issues of individual exploration, development of trail systems, folk knowledge, social identity, and the role of the frontier in the growth of the modern world.

A series of case studies examines the archaeological evidence for and interpretations of landscape learning from the movement of the first pre-modern humans into Europe, peoplings of the Old and New World at the end of the Ice Age, and colonization of the Pacific, to the English colonists at Jamestown.

The final chapters summarize the implications of the landscape learning idea for our understanding of human history and set out a framework for future research.

http://www.routledge.com/books/details/9780415256070/

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #99 skrivet: juni 30, 2010, 20:58 »
ja, typ, jag kommer nog till den så småningom, tack för tipset.