Har precis läst klart: Gisle och Geir, Ödesväv av Ragnar Hambraeus. En roman som utspelar sig i Vendeltid. Boken börjar med att bröderna kommer hem efter en jakttur och finner hemmet skövlat, därefter kommer en hel del olika levnadsöden fram, dels brödernas egna vikingafärd med oanade följder, dels deras systrars och en hel del andra personers öden. En hel del olika trådar som ändå förs samman i slutet. Romanen är fängslande på många sätt och jag rekomenderar den till alla som vill läsa en god berättelse om en historisk tid. Mer info finns här:
www.gisleochgeir.seBoken har en del fotnoter, som är bra om man är "ny" inom "tidseran" och språket, kan vara en nackdel om man är som mig som alltid måste avbryta mitt i en rad för att läsa fotnoten..
I slutet av boken så finns en sammanställning av alla personer som är med i boken, upptäckte den själv när jag läst klart allt tyvärr, kan vara bra att kolla på i början innan alla namn kommit på plats.
Det finns även en BRA källförteckning som författaren har studerat inför sin roman.
Helt klart en läsvärd roman!!
Jag har lagt den som inköpsförslag till Biblioteken runt om..
Hoppas att det kommer en fortsättning!