Vi ska ta varandra i hand bocka och niga och vara artiga och trevliga, en dag kanske vi behöver varandra?
Jag läser en jättespännande bok, började idag så jag har bara hunnit till sidan 37. Men den är verkligen intressant för arkeologi och historieintresserade. Kanske särskilt för osteologinriktade?
Vad säger ni om dessa saker:
"Den genomsnittlige jägaren jagade 17 timmar, sedan vilade han och sysslade med mycket annat. Kreativa funderingar, andliga...
Lantbrukaren sliter från morgon till kväll, liksom vi fortfarande gör när vi arbetar, förutom lagar mat, uppfostrar barn, städar... "
Dret finns arkeologer som anser att det inte var överbefolkning som drev fram befolkningstillväxt som skulle ha möjliggjort jordbruket, utan tvärtom jordbruket som drev fram befolkningstillväxten efter den blivit införd.
Varför?
För att man hittar skelett från jägare före jordbruket ser man att de är mycket starkare och friskare än folk senare från jordbrukskulturer. "Befolkningstrycket förefaller inte ha haft någon speciell betydelse i domesticeringens början,..."
Men naturligtvis måste det ha varit något som gjorde att människorna frivilligt försämrade sina livsvillkor. Och då räknar författaren upp följande: "Arkeologerna behöver prata med farmakologerna....Tjockhornsfår tuggar ner sina tänder till tandköttet när de äter psykoaktiv lav från berget...Fåglar blir höga på cannabisfrön och jaguarer äter på ayahuaskan så tills de hallucinerar..." Många fler exempel räknas upp. "Det finns farmakologiska substanser i ettåriga domesticerade växter som kallas exorfiner. De är opioider som påverkar människans hjärna på samma sätt som opium. Och de är också beroendeframkallande." Boken heter:
"Vegomyten", Lierre Keith, 2009.
Jag tänker att det är det som ligger bakom "fettmaepidemin", vårt beroende av kolhydrater.
I alla fall så har jag även läst att man använde sig av narkotiska substanser tex, när man hade ritualer vid grottmålningarna på stenåldern. Det finns fler exempel från olika kulturer i texten: "
Consciouisness alteration practices in the west from Prehistory to late Antiquity." Yulia Ustinova, 2011.