Författare Ämne: Vilken bok läser ni just nu?  (läst 83027 gånger)

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #100 skrivet: juni 30, 2010, 22:18 »
En tämligen slätsruken och förutsägbar romantrilogi om 800-talets england av Bernard Cornwell. Hade aldrig valt den själv, men nu fick jag den stucken i handen av svärfar så jag får väl traggla mig igenom den.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #101 skrivet: juli 01, 2010, 00:30 »
Fischerman, Johan. En resa från Stockholm genom Mälaren år 1782.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #102 skrivet: juli 03, 2010, 17:13 »
En tämligen slätsruken och förutsägbar romantrilogi om 800-talets england av Bernard Cornwell. Hade aldrig valt den själv, men nu fick jag den stucken i handen av svärfar så jag får väl traggla mig igenom den.

Slätstruken är bara förnamnet...läste första delen, det räckte för min del!

/Åsa.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #103 skrivet: augusti 10, 2010, 21:13 »
Diana Janse: En del av mitt hjärta lämnar jag kvar (i Afganistan)
Torgny Hinnemo: Berättelser fråm ett land som inte finns (Sovjetunionen)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #104 skrivet: augusti 10, 2010, 22:31 »
En bok om Dan Andersson, Waldemar Bernhard

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #105 skrivet: augusti 11, 2010, 00:52 »
Kung Magnus och hans smädesnamn Smek. Historien om en faktoid, dess ursprung, akademiska lansering och spridning av Olle Ferm (2010).

Trevlig, intressant och läsvärd!

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #106 skrivet: augusti 11, 2010, 11:39 »
Bures !
"Lapps and Labyrinths" av Noel Broadbent. (Smithsonian Institution 2010).
Mycket läsvärd bok, trots Broadbents inledande påståenden om att Germaner, Finnar och Samer levde mest i "fredligt och symbiotiskt" samarbete. Han motsäger sig själv på flera
ställen i boken. Hans kunskaper om och i samiskt språk är bristfälliga, liksom kunskaperna om samisk noaiddástallan, samisk mytologi och samiska traditioner. Men det finns ändå
mycket läsvärt att hämta här. 

Det mest intressanta i boken är Broadbents utförliga redovisning av sina egna arkeologiska
utgrävningar av s.k. "tomtningar" (lämningar efter säljägare och fiskare) utefter Norrlands-kusten, daterade till järnålder. Dessa är lämningar efter samiska säljägare och fiskare.

Broadbents diskussioner om ortnamn är mycket intressanta. (Här har han gjort mig uppmärksam på Birger Steckzén.) Det finns 1 147 registrerade ortnamn på "Lapp-" i
Sverige. De är koncentrerade till den Bottniska kusten ända ner till Mälardalen. De finns
också i inlandet och spridda i södra Sverige. 

Bör absolut läsas !

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #107 skrivet: augusti 13, 2010, 09:12 »
Jeg støtter Návdi i anbefalingen av denne boken. Her er det mye interessant om samisk tilstedeværelse i kystlandskapet, inkludert faktisk samisk språkstoff i tilsynelatende svenske stedsnavn ved kysten!

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #108 skrivet: september 04, 2010, 20:59 »
Just nu läser jag en bok som heter "Sista evangeliet" av David Gibbins. Den handlar om marinarkeologen Jack Howard, som med sitt forskarteam gör ett sensationellt fynd när de letar efter aposteln Paulus skeppsvrak. Gibbins är själv marinarkeolog och har lett ett antal undervattensexpeditioner i Medelhavet. Man tänker onekligen lite på "Da Vinci koden", men den här killen håller betydligt högre klass rent litterärt. Spännande och tänkvärt!

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #109 skrivet: september 05, 2010, 21:07 »
Medicinsk kurslitteratur...

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #110 skrivet: september 06, 2010, 00:59 »
Detta ämne är intressant,  man kan ju komma in här med ojämna mellanrum   :)    och skriva.  Idag har jag varit på loppis och köpt några böcker
Snapphaneblod,  Cederborg
Pojkarnas Fotbollsbok,   Gunnar Gren
Revolution, Herman Lindqvist
Byahornet (tidskrift)

Har läst ut fotbollsboken och håller på med franska revolutionen,  (skulle gärna vilja veta mer vad som hände utanför Paris,  tex i Normandie)
 


Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #111 skrivet: oktober 20, 2010, 10:45 »
Försökte ge mig på Dick Harrison senaste skönlitterära bok "Niding"...räckte med att läsa några sidor, sen var det bara att konstatera att den är minst lika dålig som hans förra, "Ofärd".

Läser just nu "Arkeologiska upptäcker i Sverige" av Anna Lihammer. Har inte hunnit så långt, men än så länge är den bra.

På vänt har jag en romansvit i fyra delar av Rune Pär Olofsson, en bokserie som följer släkterna Brahe och Sparre i 1500-talets Sverige.
Jag ska även ge mig i kast med "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #112 skrivet: oktober 21, 2010, 01:15 »
Läser 1800-tals skräck i form av The King in Yellow and other horror stories by Robert W. Chambers

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #113 skrivet: oktober 21, 2010, 20:20 »
en arkeodeckare som utspelar sig på shettlandsöarna: rött stoff.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #114 skrivet: januari 24, 2011, 13:20 »
Läser just nu en liten bok som heter Ödetorpet av naturboks- och romanförfattaren Sven Rosendahl. Boken handlar om hur ett litet torp i skogen överges av människorna och hur naturen gradvis återtar torpet, och om hur olika djur flyttar in och rör sig i närheten av det.
Boken tillkom efter det att Sven Rosendahl och författarkollegan Georg Dahl hade kamperat ihop ett tag i det lilla torpet Frisktorpet i Värmland under tidigt 1930-tal. Där hade de levt på jakt och fiske samt skrivit böcker och berättelser. Ibland hade de även fått besök av andra författare, som t ex Nils Ferlin.

Sven Rosendahl kom sedan att bli en av Sveriges bästa naturboksförfattare. Han skrev även romaner som t ex Den femtonde hövdingen, om kolonialmakten Sveriges förtryck av samerna på 1600-talet.

Georg Dahl blev också en stor naturskildrare samt författare av historiska romaner. Han kom att bo i Colombia under många år och skrev flera reseberättelser och naturskildringar därifrån. Han skrev även historiska romaner om Colombias urbefolkning under 1400- och 1500-talen. Här hemma i Sverige skrev han även historiska romaner om vikingar samt natur- och reseskildringar och filosofiska funderingar.

Idag återstår det endast en ruin av Frisktorpet. Dock finns en del av det virke det var byggt av inkorporerat i en annan nyare stuga.

Mer om Frisktorpet:

Naturskildrarna vid Frisktorpet
http://www.nwt.se/mera/helg/article742996.ece

Frisktorpet finns kvar- på annan plats
http://www.nwt.se/filipstad/article745578.ece

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Yoko Tawada
« Svar #115 skrivet: januari 31, 2011, 17:17 »
52 år gamla Yoko Tawada har en rikt sammansatt utbildning i litteraturvetenskap. Numer föreleser hon i Zurich och författar böcker på tyska och japanska. Som författare har hon ett unikt skarpsyn för Europas karaktärsdrag, - inte minst inom akademi och filosofi.

Hennes sista bok "Talisman - Förvandlingar" fick en klar recension i SvD:  


”Talisman. Förvandlingar” är helt enkelt en häpnadsväckande bok i sin förmåga att vända på invanda synsätt. Förunderligt lekfullt förenar Tawada det självbiografiska med reflektioner över språk, poesi, olika skriftformer, vardagsliv i Tokyo och Hamburg, en resa till Lofoten.

Hon konstaterar att europén till skillnad från japanen hela tiden söker en blick för att få bekräftelse. Hon upplever det som en aggression och skriver ”Jag vill helst inte behöva varsebli varje människa optiskt”.

Och hon förundras över att européer ständigt är kritiska: ”För Europa framstår det som oärligt, förljuget och snudd på omoraliskt att inte kritisera sig självt och andra. / … / Inte för att det vill göra alla dåliga utan för att kritiken är den grundläggande formen för dess tänkande.

http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/sidoblick-pa-europa_4747849.svd
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #116 skrivet: februari 09, 2011, 13:52 »
Jan Lindblads klassiska Guyana. Ett tropiskt vildmarksrike. Han gjorde också en TV-serie på samma tema en gång i tiden. Jag minns att jag brukade sitta som klistrad vid teven när den sändes.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #117 skrivet: juni 08, 2011, 13:12 »
Läser nu igenom 10-bandsverket Bra Böckers encyclopedi om människans historia (med Göran Burenhult som redaktör) från 1990-talet. Ger en hyfsad sammanfattning även om en hel del ny kunskap har tillkommit sedan böckerna gavs ut.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #118 skrivet: juni 08, 2011, 21:02 »
omläsning av "Ofredsår" av Peter Englund.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vilken bok läser ni just nu?
« Svar #119 skrivet: juni 09, 2011, 08:53 »
Läser nu igenom 10-bandsverket Bra Böckers encyclopedi om människans historia (med Göran Burenhult som redaktör) från 1990-talet. Ger en hyfsad sammanfattning även om en hel del ny kunskap har tillkommit sedan böckerna gavs ut.

Gör jag också faktiskt, har hunnit till band 5.
"Hyfsad sammanfattning" är lite av ett understatement tycker jag nog, dock. Men kanske stämmer om man redan är något av en expert på allt från megaliter, Indus-dalen och till Clovis-pilspetsar och amerikansk majs-utveckling. Skulle bli förvånad om inte t.o.m. rätt erfarna svenska arkeologer faktiskt har något att hämta ur det bokverket, åtminstone vad gäller fjärran länders historia. Och för amatörarkeologer är det förstås mycket matnyttigt. Det man kan hoppa över är väl i så fall sådant om Norden och nord-Europa som står utförligare i andra böcker.

Jag undrar om det kommer att göras något mer bokverk av det här slaget överhuvudtaget? Det vore en rätt ambitiös uppgift idag, i konkurrens med wikipedia och annat.

/Mats