Författare Ämne: Plundring på Gotland..  (läst 63957 gånger)

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #140 skrivet: maj 24, 2011, 10:28 »
Nja, markägaren har skyldighet att erbjuda staten att lösa in fyndet, men som jag förstår har de ingen skyldighet att göra det. Det är skillnad på fri förfoganderätt och äganderätt och även om jag inte får göra som jag vill med sakerna tillhör de i alla fall mig om de ligger på min mark, konstigt vore det väl annars. Sen har vi diskussionen om lagligt kontra rätt, som nödvändigtvis inte är samma sak, men det kan vi ta någon annanstans.....

Det stämmer att staten inte har någon skyldighet att lösa in fornfynd.

Vad gäller äganderätten till saker som ligger på din mark kan jag inte uttala mig generellt men det gäller åtminstone inte sådant som enligt lagen definieras som fornfynd eftersom äganderätten till sådanan är reglerat separat i specifika lagrum.

Hur är det, om jag hittar ett lösfynd på annans mark, vem tillfaller det då, och vem erbjuds inlösen om det är av ädelmetall?

Mats har helt rätt. Enligt 4 § har ingen annan än upphittaren rätt till inlösen eller hittelön.

4 § Sådant fornfynd som avses i 3 § 2 tillfaller upphittaren. Han är dock skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)

Förutom inlösen kan fornfynd även resultera i hittelön. Sannolikt finns detta främst för att uppmuntra till inlämning av fynd som faller under 3 § 1 eftersom sådana inte berättigar upphittaren till inlösen. Ett exempel är myntskatten från Norra Nöbbelöv.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #141 skrivet: maj 24, 2011, 11:16 »
Hur är det, om jag hittar ett lösfynd på annans mark, vem tillfaller det då, och vem erbjuds inlösen om det är av ädelmetall?

Upphittaren. Mannen som hittade vitteneguldet fick X00.000 kr, trots att den hittades på grannens mark. Detta var INNAN marken blev klassad som fornlämning. Samma fynd på en fornlämning hade gett 0 kr i inlösen.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #142 skrivet: maj 24, 2011, 11:19 »
Nja, markägaren har skyldighet att erbjuda staten att lösa in fyndet, men som jag förstår har de ingen skyldighet att göra det. Det är skillnad på fri förfoganderätt och äganderätt och även om jag inte får göra som jag vill med sakerna tillhör de i alla fall mig om de ligger på min mark, konstigt vore det väl annars. Sen har vi diskussionen om lagligt kontra rätt, som nödvändigtvis inte är samma sak, men det kan vi ta någon annanstans.....

Nix, det är glasklart. Fynd gjorda på fast fornlämning tillfaller staten. Är det inte fast fornlämning så skall staten erbjudas inlösen, se paragraferna som Mats citerade.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #143 skrivet: maj 24, 2011, 11:30 »
Jag tänkte inte på en fast fornlämning, typ grav eller husgrund, det är klart man inte får gräva i den oavsett om det är på ens egen mark eller inte.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #144 skrivet: maj 24, 2011, 12:23 »
Som jag trodde, om man är markägare eller inte har ingen betydelse och sakerna tillhör inte de som råkar äga marken.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #145 skrivet: maj 31, 2011, 11:29 »
Nu har dommen fallit...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=4532863

men den lär nog överklagas

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #146 skrivet: maj 31, 2011, 12:32 »
"Tingsrätten motiverar fängelsestraffen med att brotten riktats mot oskyddad kulturellt och historiskt värdefull egendom som är en del av vårt arv från det förgångna."

Och då återkommer jag, med en dåres envishet, till det faktum att samma arv plogas och harvas sönder och samman år ut och år in, samtidigt som det sura regnet äter upp resterna. Om detta nu verkligen är en tillgång så är den uruselt skött!
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #147 skrivet: maj 31, 2011, 13:29 »
Det är en annan, förvisso viktig fråga, men den löses inte av att vissa individer som - får det antas - borde veta bättre skor sig på att medvetet förstöra detta arv.

Men jag tror nog -efter att ha sett och hört de nu fällda - liksom Anders att nästa stopp blir Hovrätten.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #148 skrivet: maj 31, 2011, 13:44 »
Håller med Adils

Kan man inte åtala antikvariska myndigheter som hindrar seriösa amatörer från att rädda lämningar?

MVH/Marty

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #149 skrivet: maj 31, 2011, 15:51 »
Nu är det lite svårt att kalla dessa tre för seriösa amatörer då de har plundrat lokaler mitt i natten för egen vinning. Det befintliga regelverket kring metalldetektorer är en sak som man kan ha åsikter om, men att plundra och stjäla är knappast ett resultat av lagen. 

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #150 skrivet: maj 31, 2011, 19:54 »
Plundrare skall naturligtvis sättas dit. Denna fråga ärdock så mycket större än så. Hoppas nu det kommer ett seriöst förslag över ny lagstifning inom kort.

MVH/Marty

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #151 skrivet: maj 31, 2011, 21:55 »
Plundring kan aldrig försvaras -sedan må vår nuvarande lagstiftning vara hur dum som helst!

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #152 skrivet: juni 01, 2011, 08:10 »

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #153 skrivet: februari 01, 2012, 14:11 »
Det är nu cirka nio månader sen domen föll och det meddelades att alla (?) tänkte överklaga, så min fråga är varför det inte händer något? Är det någon som vet hur ärendet utvecklar sig?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #154 skrivet: februari 01, 2012, 16:45 »
Fallet kanske handläggs av samma personer som utreder ansökningar om tillstånd för detektorundersökningar? Då kan det ta hur lång tid som helst.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #155 skrivet: februari 01, 2012, 21:25 »
Om det med det är Länsstyrelsen som avses så näpp - så vitt jag vet så sköter de inte ärenden hos Hovrätten... Sist jag hörde något så skulle förhandlingarna i Svea hovrätt inledas runt den 10/5.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #156 skrivet: februari 01, 2012, 22:24 »
Nu är det lite svårt att kalla dessa tre för seriösa amatörer då de har plundrat lokaler mitt i natten för egen vinning. Det befintliga regelverket kring metalldetektorer är en sak som man kan ha åsikter om, men att plundra och stjäla är knappast ett resultat av lagen.

Frågan är väl hur man gör en lag som fungerar bäst möjligt - mot såväl plundring som förvittring. "Flera seriösa amatörer" skulle kanske vara en lösning - som lagmakarna kan inrikta sej mot?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #157 skrivet: februari 01, 2012, 22:51 »
För den intresserade finns f.ö. Länsstyrelsen på Gotlands rapport från projektet "Ett plundrat kulturarv" att ladda hem som PDF HÄR

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #158 skrivet: februari 01, 2012, 23:21 »
Jag var ironisk... Tror dock att bristen på amatörer i fält som räddar föremål ur ploglagret är ett större problem än plundring.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Plundring på Gotland..
« Svar #159 skrivet: februari 02, 2012, 00:57 »
Tror jag med.

Men en därtill ägnad lagändring kan ju ge ett signal om att seriösa detektorklubbar uppmärksammas positivt. Sen får man stadga hur dom och deras medlemmar skal registreras, specifika tillstånd uppnås, etc. Då öppnar man ju för att det almena intresset kan utvecklas - och sen kan ju arkeologiska miljöer ta initiativ inom sina regioner till kurser, etc.

Som det går i Norge är det INGEN tvekan om att det fungerar positivt. Ingen håller bättre koll på ett område än en detektor-förening som ställts i utsikt att få undersöka det. Kombineras detta med flygfoton/LIDAR kan man få mycket effektiva "inventeringar" av större ytor - till låga kostnader. Dom seriösa klubbarna i Norge har ständigt uppdrag för Riksantikvaren och andra arkeologiska institutioner. Resultatet är att där knappt finns en enda oseriös äventyrare i hela landet...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”