Författare Ämne: Regehaugene i Sola  (läst 3612 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Regehaugene i Sola
« skrivet: november 02, 2009, 16:43 »
Känns som man vet skamligt lite om norsk arkeologi. Här är i alla fall en länk till vad som verkar vara Norges märkligaste bronsåldersgravar, i Rege nära Stavanger, ganska häftigt:
http://lokhistorie.sola.kommune.no/Sola%20Historielag/Regehaugen.htm

Kan som parentes nämna att jag inte hittade någon arkeologi-hylla i någon av de till synes välsorterade bokhandlare i varken Bergen eller Trondheim i somras. En del vikingatida "saga-material" på historiehyllan, men det var allt. Hur står det till med bokutgivningen egentligen i detta ämne i vårt västra grannland? När jag kom hem lyckades jag på antikvariat komma över ett tummat exemplar av "Norges oldtid". (Det var där jag såg "Regehaugene").

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Regehaugene i Sola
« Svar #1 skrivet: november 03, 2009, 02:00 »
Det har publicerats ganska friskt från Arkeologisk Museum i Stavanger, jag bor själv ovanpå ett förråd med publicerat material. Är det något speciellt så kan jag fråga.
Jag ska ut i fält i morgon, men kan fråga om publikationer om Regehaugen på onsdag.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Regehaugene i Sola
« Svar #2 skrivet: november 03, 2009, 08:22 »
Nja, håller på att läsa ovannämnda bok för att försöka lära mig lite vad Norge har ifråga om fornlämningar, känns aktuellt eftersom jag var där i somras och insåg hur lite man vet, åtminstone vad gäller tiden före vikingatid. Danmark figurerar ju mera, kanske ganska naturligt som "kulturimportör" söderifrån.
Högarna i Rege var något jag studsade lite på i boken, fick nästan lite Kivik-känsla med tanke på ornamentering på gravhällarna, rika gravfynd m.m. Så hittar du något om Rege som är hyfsat lättillgängligt så är det ju intressant.

Min anmärkning ovan om bokutgivningen gällde mer allmänt. Finns det någon bra, modern standardbok om norsk forntid (annat än Hagen (1977): "Norges oldtid")?

Skulle också behöva en lathund till den grova regionindelningen i Norge, som är lite svår att hitta på mina kartor. Typ Rogaland, Östvold osv. Man refererar ju till det i böckerna. Har du någon bra länk så vore jag glad.

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Regehaugene i Sola
« Svar #3 skrivet: november 03, 2009, 16:59 »

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Regehaugene i Sola
« Svar #4 skrivet: november 03, 2009, 20:51 »
Ja, det är nog det. Fick för mig att det kanske fanns någon grövre indelning typ Svealand, Götaland, det lät ju stort med Rogaland och det var ett namn som jag inte hört talas om förut. Vilket bara visar hur dålig man är på grannländernas geografi också.

Så tack för länken, klockren karta!

/Mats

Utloggad Uha

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Regehaugene i Sola
« Svar #5 skrivet: november 04, 2009, 02:35 »
Bokhandler på nett er en mulighet, men for å finne akademisk faglitteratur i Norge, er det nok best å oppsøke universitetsbokhandlene - f.eks. Akademika ved universitetet i Oslo. Evt. Universitetsbibliotekene.

En konkret anbefaling om "fornalder" i Norge - selv om den ikke berører bronsealderen - kan være "Jernalderen i Norge", av Bergjot Solberg (Cappelen forlag, ISBN 82-02-23178-7).

Ellers er det vanlig å bruke begreper som Sørlandet (Agderfylkene), Østlandet (nord for sørlandet og øst for fjellene, sør for trøndelag), Vestlandet (nord for sørlandet og vest for fjellene), Midt-Norge/Trøndelag, og Nord-Norge (nord for trøndelag).

 :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Regehaugene i Sola
« Svar #6 skrivet: november 04, 2009, 08:51 »
Tack för boktipset och info om Sörlandet etc. Jag har lite problem med "öster om fjällen" - tycker det är fjäll överallt i Norge - men jag förstår vad du menar.  :)

Och det där med universtitetsbokhandlare - ja, jag blev hänvisad dit av personalen i  bokhandeln i Bergen, men det var i juli, så universitetsbokhandeln i staden var stängd... Är ändå lite fundersam över avsaknaden av (populär) arkeologilitteratur i en stor bokhandel i Norges näst största stad, inte så befrämjande för arkeologiintresset.

/Mats