Författare Ämne: Stenålderns Pompeji hittat  (läst 5011 gånger)

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Stenålderns Pompeji hittat
« skrivet: april 15, 2005, 20:16 »
Citera
Svenska arkeologer har gjort sensationella fynd under det romerska Pompeji i Italien. Två meter under den antika golvnivån har de hittat ett ännu äldre Pompeji - en stenåldersstad...
- SVT och DN

Ett pressmeddelande från Stockholms universitet skapar en ny arkeologisk "sensation" när det presenteras i media. Hur sensationellt är det egentligen att man hittat stenålderslager där, stenåldersboplatser är väl rätt vanliga även i Italien och inte är det frågan om en "stenåldersstad" när man hittat kulturlager med keramik i botten av en brunn :!:

Är det rätt av arkeologer att skapa sån här hype och medverka till att göra allt till sensationer eller är man tvungen att fläska på för att nå ut i mediabruset  :?:

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Stenålderns Pompeji hittat
« Svar #1 skrivet: april 16, 2005, 09:33 »
Man skall nog vara försiktig att använda stora ord (som "sensation") allt för ofta men det är trots allt ett sätt att locka till sig allmänhetens intresse (att t ex skriva "nytt arkeologiskt fynd i pompeji" drar nog inte till sig särskillt mycket uppmärksamhet).

Detta är ju första gången som det hittats stenålder under Pompeji vilket är mycket intressant och det kan nog vara på sin plats att använda dylika ord i detta fall.

Eftersom arkeologi dessutom är ett av SU:s profilämnen så kan jag gissa att de brer på lite extra.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Stenålderns Pompeji hittat
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2005, 20:33 »
Ja, journalister brer på ganska bra ibland. Är väl så att redan pressmeddelandena de får i handen är lite sensationsbetonade, och så lägger man på 100% sensationsfaktor innan det hamnar i tryck.

Det är som med frasen "Nu måste historien skrivas om...". Jag är så dödligt trött på den formuleringen. Är väl nåt man får lära sig på journalisthögskolans grundkurser antar jag. Bara för man hittar något ovanligt fynd i någon ovanlig miljö så måste hela Nordens äldsta historia skrivas om, typ. Har det under de senaste 50 åren överhuvudtaget hittats något enskilt fynd som gjort att man måste revidera en hel historieskrivning? Inte vad jag vet. Alla upptäckter inom detta område - vardagliga som sensationella - bidrar ju långsiktigt till att fila på den befintliga bilden av vår förhistoria. Det enda jag kommer på nu som snabbt förändrade mycket inom arkeologin var väl upptäckten att C14-skalan var tvungen att kalibreras, vilket gjorde att alla dateringar från stenålder, speciellt paleolitikum/mesolitikum, blev betydligt äldre. Men det var ju inte ens där frågan om att skriva om förhistorien - bara att justera tidsskalorna en del.

Man kan ju tycka att journalisterna i det allmänna mediebruset måste ta i ganska ordentligt ibland. Men jag vet inte - de som verkligen är lite intresserade av arkeologi skulle nog med intresse läsa en artikel utan den där sensations-grädden. Och de som inte är intresserade tror jag knappast läser en artikel om Pompeji hur som helst.
/Mats