Författare Ämne: Vad har jag hittat  (läst 8909 gånger)

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
Vad har jag hittat
« skrivet: oktober 27, 2009, 11:31 »
Hej hej, är helt ny här och absolut ingen arkeolog men väldigt intresserad. MEN kan inte nått mer än att jag tycker det är spännande. OCH vi bor mitt ibland en massa flinta stenar som verkar spännande. Så nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med VAD det är jag hittat.
Stenen (om nu bilden kom med ;) är skålformad och stor som en mans knytnäve, har "borrmärken" i botten i skålen och ett på utsidan. Är det nått för att göra upp eld med?
Är det någon "vanlig" pryl jag hittat?
Hoppa på hjälp.

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vad har jag hittat
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2009, 18:24 »
Många som tittat på bilden ser jag men inga kommentarer ....
Hade varit kul om någon tyckt nått iaf eller är jag helt ute och reser??
Man kanske inte får vara med här om man inte är arkeolog eller något liknande?
Ha en fin kväll,
Kitty

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Vad har jag hittat
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2009, 19:20 »
Hej!

Det är jättesvårt att se vad det skulle kunna vara utifrån bilden. Man behöver i regel hålla i ett föremål för att bedöma det. Jag kan heller inte riktigt föreställa mig vad det kan ha använts till om det är en mänsklig lämning. Har du lite mer om fyndkontexten? Var hittade du stenen? Fanns det andra fynd runtomkring? Hur stor är stenen, hur mycket väger den? Verkar den bearbetad av människor, eller bara slumpvis knackad?

//Henrik

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Vad har jag hittat
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2009, 19:31 »
Du får nog lugna dig lite helt enkelt. Inte säkert någon har bra svar så direkt, ditt inlägg har ju inte varit framme mer än i dag heller. Hur som helst vad gäller hål och att göra eld så är det en metod trä mot trä men inte med flinta. För att få gnistor med flinta så används det tillsammans med stål som har hög andel kol i sig. Man har sedan fnöske som tar eld av gnistorna. Man gjorde redskap av flinta såsom skärverktyg för att tex skrapa hudar, eller man kunde tex göra pilspetsar, yxor, knivar etc. För att få fram verktygen slår man flintan med hjälp av annan sten och sedan kan man "förfina" eggen med tex tryck av horn eller liknande. Stenen på bilden säger i alla fall inte mig någonting men samtidigt är inte heller jag expert eller arkeolog utan "bara intresserad". Jag har haft perioder där jag samlat mycket flinta, en del likt det du har men jag har inte sett att något av det jag hittat skulle haft någon funktion tidigare. Har mest försökt få fram egna forntida verktyg av rent intresse.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vad har jag hittat
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2009, 22:25 »
Ovetande som jag är, så tror jag att du har hittat... en sten. Jo, det är lite avslag på den, men det kan säkert ha naturliga orsaker. Stenen har en massa krita kvar på sig, jag kan inte tänka mig nåt i verktygsväg där man har nytta av kritan. Den är relativt sett mjuk. Likaså borrhålet, det är väldigt svårt att se på bilden. Men jag skulle tro att även borrhålet har naturliga orsaker, speciellt som det ser ut att vara i kritdelen av flintan. Går det att få ett närfoto på själva borrhålet? Vore kul att se om det finns märken efter det som orsakat det.
cheers
Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vad har jag hittat
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2009, 06:10 »
Tack för svaren. Ska se om jag kan ta något bättre foto. Där jag hittade den ligger det ett lager flinta över en ganska stor bit åker. Alltså ovanpå. Nästan som om någon skulle strött ut det ;) Ytan just där är väl ca 20 - 30 kvm men åkern bredvid är nästan hela fältet sånt. Folk säger här att det har gått "floder" i sänkorna här och flintan ligger väl ungefär där man kan tänka sig att "stranden" skulle vara.
Stenen är stor som en mans knytnäve ungefär. Kollade och det verkar som om "håligheterna" finns i själva flintan och att kritan sedan bildats utanpå.
Låter häftigt det där med att försöka göra egna stenåldersverktyg ;)
Hittade ju även en annan "kul" sten på samma ställe. Egentligen hittade jag en massa stenar men vet ju inte, tycker bara själv att de ser ut som om det inte bara är naturen som varit inblandad.

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vad har jag hittat
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2009, 07:27 »
Hej på er igen, nu har jag försökt ta lite tydligare bilder. Men det syns ändå inte hur tydligt, runt och skarpt avgränsat det är. Kan alltså inte va från vatten droppar eller ngt sånt. Den ena bilden är inuti (men det är svårt att få fram på bilden att det är en "skål", ser platt ut hur jag än gör ;) Och den andra bilden är "baksidan" av skålen med det lilla hålet som är där.
Hade varit spännande om ngn kom på vad det är för det är absolut ngn som gjort hålen. Sen när det är gjort vet man ju inte ....  ;)

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vad har jag hittat
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2009, 07:28 »
Och den andra bilden ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad har jag hittat
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2009, 09:00 »
Kan det vara rester efter gruv-verksamhet i en flintgruva/flintbrott? Flinta ligger ju  inbäddat som noduler ("klumpar") inbäddade i krita, i stråk. Kanske är hålen märken efter redskapet vid brytningen?
Hittade en informativ länk om flintgruvor i Skåne:
http://www.infoartefact.se/fastaknappar/artiklar/artiklar37.html

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Vad har jag hittat
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2009, 10:00 »
Jag är ganska övertygad om att det är fråga om naturliga bildningar. Dessa typer av hål eller gropar är ofta resultat av avtryck av andra mineral eller fossil som sedermera fallit bort.
Vad det gäller ditt andra fynd ser det onekligen ut som ett redskap, det vore dock bra om du kunde fotografera det med bättre skärpa och från fler håll för att man skall kunna avgöra det. Det ser ut som om det har retusch men jag våga inte svara säkert.

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Vad har jag hittat
« Svar #10 skrivet: oktober 29, 2009, 18:02 »
Hålen är vanliga! Flera av flintastenarna jag samlat ute i förrådet har hål in i kalken och jag tror det är helt naturliga orsaker. Tror också att om man kan hitta flera fynd liknande det andra som du visar upp inom ett begränsat område skulle det kanske kunna vara en "avslagningsplats" där man kanske någon gång tillverkade verktyg? Men faktiskt skulle ju även ditt andra fynd kunna vara "tillverkat av naturen".

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vad har jag hittat
« Svar #11 skrivet: november 03, 2009, 18:27 »
Tack snälla för alla svar ;) Nu blir jag ju bara ännu mer sugen på att lära mig mer om det här. Finns det böcker eller nått om stenåldern för en novis? Ska kolla på biblioteket vad som finns där.
Har fått veta nu att vi bor mitt i en fornlämning där det hittats "dösen" flintyxor mm och det finns en hel del boställen runt om från stenåldern där det hittats olika föremål. Så det kanske inte är så konstigt att man hittar lokala slänter fulla med flinta. Eller kanske det är så att de bosatte sig där det fanns gott om flinta? Vår trädgård ligger ner mot en flodådra för länge sedan ut torkad. Men det lär ha gått mindre skepp här förbi.
Det var vår stadsarkeolog som lotsade mig in på Riksantikvarieämbetets hemsida som ju är rena guldgruvan när man vill se vad som finns runt om där man bor.
Tack igen och hoppas jag får fråga mer om jag hittar fler saker jag undrar över.

Utloggad Arne

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
  • Arkeolog med fokus på stenålder
SV: Vad har jag hittat
« Svar #12 skrivet: november 05, 2009, 10:48 »
Hej Kitty! Kul att du intresserar dig för flinta. Läs gärna boken: Flint fra Danmarks Oldtid av Peter Vang Petersen (ISBN-13 978-87-14-29524-0 Hardback - 1999, 2. udgave). Den är mycket bra med många bilder och foton. Han skriver bla om vad han kallar för "falske redskaber", dvs flinta som formats av naturliga processer. Dessa kan vara förvillande lika riktiga redskap och det krävs nästan en expert för att se det, speciellt om de är lite rundade (svallade). Jag är nästan säker på att de flintor du funnit och visat bilder på har formats av naturen. Bli inte ledsen för det. Du verkar ha ett brinnande intresse och jag är övertygad om att om du söker så kommer du att finna riktiga flintredskap. De finns där ute överallt om man söker på rätt ställen. Förmodar att du bor i Skåne och där finns naturlig flinta i vissa delar i landskapet. Man lär sig dock snart vad som är naturligt och vad som skapat av människan. Prova att knacka lite flinta själv och se hur det ser ut i jämförelse med det du hittar. För att lära dig mer om flinthuggning så kan du se lite på min sida på sida på Youtube: http://www.youtube.com/user/stenalderdotse. Där kan du se lite flintfilmer mm. Gå till mina abbonemang på sidan så finner du fler profiler som har filmer om redskapstillverkning. Lycka till med knackandet och sökandet!

Utloggad Kitty

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vad har jag hittat
« Svar #13 skrivet: november 06, 2009, 11:05 »
Tack för hjälpen ;)  Mot biblioteket ...................
Och jo helt rätt, Skåne är min landsända och tittar man åkrarna här omkring så dominerar helt klart flinta. Så det finns ju gott om material att provknacka på.
//Kitty

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad har jag hittat
« Svar #14 skrivet: december 22, 2009, 12:51 »
Hålen i kalken torde indikera järnfällningar som rostat bort, men för övrigt tycker jag nästan att det ser ut som en slagbula, alltså en ytterbit man kastat när man fått fram ämnet till det verktyg man tänkte tillverka. Fast jag är inte heller någon expert på flinta. Johan Norderäng på Högskolan på Gotland är en fena på ämnet ifråga.

God Jul!

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Vad har jag hittat
« Svar #15 skrivet: januari 05, 2011, 23:29 »
Kjel Knutsson i Uppsala och Jan Apel kan svara rätt snabbt på detta...