Författare Ämne: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark  (läst 7457 gånger)


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2009, 12:57 »
Spännande!
Fattar dock inte vad de menar med "mud house", vad är det som är mud? Är det lerklinade väggar man menar? Eller är det en platå av lera under huset (brukar ju vara stenpackning i sådana här platåer)?

/Mats

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2009, 13:37 »
Jag har varit detekterare (ideell sådan) på utgrävningen i Gammel Lejre under sommaren och hösten och tror att reportern varit lite förvirrad. Leran avser nog att det varit lerklinade väggar, men genom att kalla det "mud house" så framgår inte hur stort fyndet verkligen är. Man har hittat tre hallbyggnader byggda på samma plats efter varandra (med viss förskjutning för att återanvända stolphål) på en konstgjord platå som har varit packad med jord. Den största byggnaden har varit 60 x 11 meter, dvs 10 meter längre än hallen som grävdes ut 1986 och de största stolphålen är ca. 1.5 meter breda och 2 meter djupa. Till detta kommer ett flertal andra anläggningar, en palissad, mm. Här ett stolphål:



Tack vare detekteringen (vi har avsökt såväl grävytan som dumphögarna) så har det framkommit en hel del spännande saker. En del kan ses på NDF (http://www.detekt.dk/sdf/funddatabase/thumbnails.php?album=search&search=lejre) men några riktiga godbitar kommer offentliggöras först en bit in i november  ;D
Lex malla, lex nulla

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2009, 13:53 »
Tack för förklaringen.
Nu snackar vi stolphål, alltså  :o Var nog ett av de saftigaste jag sett!
Tyckte också att 7 meter verkade väl smalt för en så lång byggnad, 11 meter som du rapporterar låter mer i stil med andra hallbyggnader (i alla fall i Sverige).

Hur hög var den konstgjorda platån, ungefär?

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2009, 14:33 »
Shit. Det där var ett rejält stolphål. Olika artiklar angav olika djup, varför jag utelämnade det, men var de verkligen 2m djupa?

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2009, 15:32 »
Jodå, drygt 2 meter djupa. Tyvärr har jag inte riktigt koll på hur hög platån var ursprungligen men jag tror 0.5-1 meter. Ska se om jag kan luska ut det. Här är i alla fall en bild från utgrävningen:

http://www.kulturplakaten.dk/fondsst%c3%b8tte-muligg%c3%b8r-udgravninger-i-sagnkongernes-lejre/

Och en till på ett av stolphålen med arkeolog Tom Christiansen (ursäkta bildkvaliteten):

Gjorde om den inlagda bilden till en länk till artikeln. /Johan - Admin
« Senast ändrad: oktober 23, 2009, 07:57 av Gorm »
Lex malla, lex nulla

Utloggad Dick

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #6 skrivet: oktober 22, 2009, 16:51 »
Jag ber om ursäkt att jag som histriker inte riktigt kan placera in var i byggnaden stolphålet sitter.  Finns det någon enkel plan över huset där stolphålen finns markerade?  Eller är det så kraftiga stolphål hela vägen utmed väggarna?  Finns det möjligen spår någonstans efter en rektangel markerad av fyra kraftiga stolphål centralt i huset?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2009, 19:48 »
Nästan alla sådana här byggnader under järnålder är treskeppiga hus, alltså med två glesa invändiga rader av kraftiga stolpar som delar av huset (i längsled) i tre delar. Dessa stolpar bär upp taket. En sådan stolpe är alltså placerad ungefär mitt emellan mittaxeln på huset och väggen, det bör vara en sådan stolpe som bilden ovan visar.
Utefter väggen kan det också finnas stolpar, men dessa brukar vara klenare, de kan då ha stagat upp flätverk som tätats med lera (lerklining). I något fall har det dessutom funnits en rad med (mindre) stolpar på utsidan av väggen som i länken här:
http://wadbring.com/historia/undersidor/roskilde.htm

/Mats

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2009, 19:58 »
Hmmm, ja, det är få saker som får mig att gå igång... Lerjre är ju en klassiker just avseende hallar, monument m.m. Tom Christensen på Roskilde Museum har skrivet en del om platsen. Tack för tipset!!

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2009, 01:24 »
Undrar hur stor vedåtgången var i en sådan hall?  :D

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2009, 08:54 »
Här är en länk till en ganska bra sammanfattning av utgrävningen.

http://www.dk4.dk/?p=plug-side-item;id=272

Det finns även en webcast på en timme som är riktigt bra, men tyvärr måste man köpa en prenumeration för att se den.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Dick

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2009, 16:39 »
Ok.  Tack för det svaret.  Troligt hov alltså, men egentligen inga tecken som särskilt tyder på det.  Intressant dock med harget ute i det fria.  Vad man möjligen kan fråga sig är varför man skulle haft både harg och hov på samma ställe.

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #12 skrivet: oktober 26, 2009, 11:27 »
Jag ber om ursäkt att jag som histriker inte riktigt kan placera in var i byggnaden stolphålet sitter.  Finns det någon enkel plan över huset där stolphålen finns markerade?  Eller är det så kraftiga stolphål hela vägen utmed väggarna?  Finns det möjligen spår någonstans efter en rektangel markerad av fyra kraftiga stolphål centralt i huset?
----
Ok.  Tack för det svaret.  Troligt hov alltså, men egentligen inga tecken som särskilt tyder på det.  Intressant dock med harget ute i det fria.  Vad man möjligen kan fråga sig är varför man skulle haft både harg och hov på samma ställe.

Den ældste hal fra 500-tallet, som ligger 500 meter nord for de nyfundne haller, havde en nærliggende mindre bygning mod nordvest med 4 store stolper - og en stendynge i lavningen mod sydvest. Terrassen nordvest for de de nyudgravne haller er ikke udgravet, men man graver pt. i lavningen syd for hallerne (nord for den yngste man fandt i 90'erne). Ved Tissø i anlæggene fra samme periode ligger den lille 4-stolpe-bygning i indhegningen sydvest for hallen som ved Järrestad. Tissø-hallerne var ikke fast beboede og ses nu som en af en omrejsende Lejre-konges kongsgård. Lars Jørgensen har beskrevet, at rituelle aktiviteter i 600-tallet her synes at flytte fra den lille bygning ind i den store hal, som var opdelt i en privat bolig og et fællesområde for rituelle måltider, mens den lille bygning (med højt fosfatindhold) kun synes brugt til ofring. Måske er det også det, vi nu ser i Lejre, hvor der i øvrigt er diskussion om, hvorvidt de store stendynger (der var også mindre dynger ved Tissø og Järrestad) havde tilknytning til ofring eller brygning.

Hvad jeg er spændt på at høre mere om ved de nye udgravninger, er de tre grave (uden gravgods) tæt under overfladen i hallen (fælles for de udgravne haller) – se også Tobias’ link. Hvis de passer tidsmæssigt med byggeriet, kan tanken i fantasien ledes hen på Rimberts senere omtale af Svea-kongen Erik, som man ville ophøje til gud – så kongecentrets mjødhal tillige kan ses i en sådan sammenhæng. En guddommeliggørelse af kongeslægten ville jo være forventelig på den tid.

Men mange fantasifulde tolkninger er jo mulige på dette stadie :).




Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #13 skrivet: oktober 26, 2009, 12:05 »
Hvad jeg er spændt på at høre mere om ved de nye udgravninger, er de tre grave (uden gravgods) tæt under overfladen i hallen (fælles for de udgravne haller) – se også Tobias’ link. Hvis de passer tidsmæssigt med byggeriet, kan tanken i fantasien ledes hen på Rimberts senere omtale af Svea-kongen Erik, som man ville ophøje til gud – så kongecentrets mjødhal tillige kan ses i en sådan sammenhæng. En guddommeliggørelse af kongeslægten ville jo være forventelig på den tid.

Det var endast en grav inne i hallen. Gravgåvor inkluderade en hel dirhem, en kniv med silverbeslag på skaftet, och en liten guldtråd som varit invävd i personens dräkt. I vilket skede begravingen skett och hur den relaterar till hallens användande tidsmässigt vet jag tyvärr inte.

Övriga gravar (2-3 st) låg alldeles söder om hallen.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #14 skrivet: oktober 26, 2009, 12:18 »
Det var endast en grav inne i hallen. Gravgåvor inkluderade en hel dirhem, en kniv med silverbeslag på skaftet, och en liten guldtråd som varit invävd i personens dräkt.
Övriga gravar (2-3 st) låg alldeles söder om hallen.

Tak - det fjerner faktisk nogle af de betænkeligheder, jeg havde ved mit hypotetiske forslag.

Utloggad Dick

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Imponerande lerbyggnad funnen i Lejre, Danmark
« Svar #15 skrivet: oktober 26, 2009, 18:12 »
Denna mindre byggnad nära den äldsta hallen uppvisar däremot tydligen mönster som överensstämmer både med Lilla Ullevi och Uppåkra (och Sparlösastenens byggnad, där de fyra stolparna är markerade tillsammans med härdplatsen), de isländska källorna för hov (eller harg), med ”högsätesstolparna” som skulle finnas där, samt stenstallet i ”koret”.  Det förefaller mig som ett högst sannolikt gudahov, liksom det som Troels beskriver vid Tissø och Järrestad.  Vad gäller hallen i Lejre ser vi fram mot mera kunskaper att komma.

Tanken på sveakungen Eriks upphöjelse till gud är intressant, om dock vågad.  Något särskilt kan det nog ha varit som gjorde att dessa gravlades där de gjordes, eftersom de heliga platserna (vi) uppenbarligen inte användes på samma sätt som kyrkogårdarna (och om nu detta var en helig plats).  Det vill säga för gravläggning.  Eftersom vi vet så lite om hovens utformning så kan vi inte avfärda tanken att en bostadsdel kunde vara kopplad till ett rituellt hov för sjudnjutare och andra, men personligen föredrar jag att avvakta fler liknande fynd.

Om någon är intresserad finns mitt ”rättshaveristiska” artikelutkast kring ett hov i Eke och hednisk kult här:  http://www.medeltidsgotland.se/forskning/pdf/hednatempel.pdf .