Författare Ämne: Amatör arkologiska föreningar?  (läst 13891 gånger)

Utloggad antikguru

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
    • http://www.spyshop.se
Amatör arkologiska föreningar?
« skrivet: april 15, 2005, 16:23 »
Hej,
 
Vi är 2 st personer som intresserat oss för ämnet samt gjort en hel del fynd. Vi är belägna i skåne "norra" och har upptäckt mycket runt våra trakter, bla en skålgrop som ej finns med som "R" samt en ev skrift på sten, tid? då nästan ingen passar in på kända runstensskrifter. Denna plats jag talar om har alltid hafe ett myllrande liv vilket man kan skönja om man tar bort dagens struktur.
Vi har även trillat på en grav, förmodligen någon bonde som grävt efter grus och ovetande öppnat denna, vid en lätt undersökning fann jag både ben och en del småting. Tänker göra en mer ingående undersökning innan denna upptäcks av plundrare. Plus på ett annat ställe en hel åker nästan fylld med flintaskärv. Dessa platser jag nämner har ingen undersökt nämnvärt och vi har satt ett par små enkla mål som start.
 
Vi/jag är ute alltid och tyder natur, analyserar och fastställer. Nu har jag fastställt så pass mycke så hela sommaren går åt att undersöka. Månne på något ställe finns det en megalit grav? Här finns så mycket runt omkring att man häpnar imellanåt.
 
På en radie av max 600m finns det 3 skålgtopsstenar varav en har ca 30st gropar. Ändå har jag bara unersökt 1/3 del av platsen.
 
Det jag söker är: Medlemskap samt råd, diskussioner och tips i och från en amatör arkeologisk förening.?.
 
Det som gjorde att jag börja intressera mej för forntid var att jag "studerar" shamanism och letade efter andliga platser att meditera ifrån, och dessa människor från dessa tider kunde sådant. Nu har jag hittat mer än jag nästan kan hantera pga det oerhörda intresse jag fått för detta.
 
Har ni länktips angående amatör arkeologi och föreningar maila cyberase@telia.com  
 
MVH...Mikael

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #1 skrivet: april 18, 2005, 18:59 »
Med risk för att låta lite tråkig, men...

Ni bör nog ta det lite lugnt med era arkeologiska "undersökningar". För att göra en sådan krävs tillstånd från Länsstyrelsen. Detta gäller även i de fall man är utbildad arkeolog. Om man inte har något tillstånd räknas denna handling som brottslig och straffet, om brottet döms som grovt, kan uppgå till fyra års fängelse.

Du/ni pratade även om några platser med skålgropar som du/ni "undersöker". Även i detta fall får man inte ta fram mer av lämningen än vad som redan syns. Så, även denna handling är brottslig.

Ytinventeringar går dock bra, men ändra eller påverka inget på, i eller runt lämningen. För vem vill åka in i fängelse bara för att man stillat sin nyfikenhet...? Och tänk på att om man inte riktigt vet vad man gör, förstör man mer än vad man tror.  :?

Om ni vill läsa mer om detta, kolla in lagen om kulturminnen mm (1988:950) eller ta kontakt med Riksantikvarieämbetet, Länsstyrelsens kulturmiljöenhet eller något länsmuseum i er närhet.

Vänliga hälsningar från en gnällfia...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #2 skrivet: april 18, 2005, 19:08 »
Jag tvivlar på att man skulle åka i fängelse för att man avtäckt en skålgropssten, men dryga böter är inte så trevligt det heller.

Kulturminneslagen finns f ö att läsa här för den som är nyfiken.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad antikguru

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
    • http://www.spyshop.se
Tack!
« Svar #3 skrivet: april 19, 2005, 15:45 »
För länken till lagen, ska lusläsa denna.

Säg mej då miandmo hur skall man göra med en bonde som grävt upp en grav helt ovetande och spritt ben plus rester i omgivningen?
(Anmäla detta säger du säkert) Men jag menar med bonden? Då får han minst 30 år och kommer ut efter 8 för gott uppförande. Samt får gå på tabletter resten av sitt liv.

Jag anser att lite upplösning av vissa regler är nödvändiga från statens sida. Eller ge behörig personal certifikat till vissa handlingar, å statens vägnar. Tex måste vara medlem här och där samt full persondata plus lite ev erfarenhet, pang ett certifikat.

Hur som, hypoteser. Denna grav jag talar om är inte det, den ligger och solar sin buk med ben och annat, ska jag som vill bevara bara stå och titta på? Detta är en formell rådgivning jag är ute efter, innan bonden har knusat allt helt. Graven är redan skändad. Och om den har alla ting i sin närhet har jag ingen uppgift om.

Ev tar jag risken att få 4års fängelse än att se bonden gräva mer där.

Utloggad lea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #4 skrivet: april 19, 2005, 16:44 »
Som du föreslog är det nog bäst att anmäla en förstörd fornlämning till Länsstyrelsen (adresser till den i Skåne finns här). Dessa personer har vana och kunskap att diskutera med markägare som medvetet eller omedvetet skadat fornlämningar.

Apropå lagen så gäller det ju att inte bara läsa texten bokstavligt utan det krävs ju också en viss tolkning (förarbeten, rättspraxis etc). Ingen har blivit dömd till fängelse för brott mot KML, möjligen har några enstaka fått böter, är dock osäker på det.

Skogsvårdstyrelserna har också olika projekt där de anställer folk utan utbildning för att leta efter fornlämningar.

Utloggad antikguru

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
    • http://www.spyshop.se
Bra.
« Svar #5 skrivet: april 19, 2005, 17:02 »
Tackar.

Jag mailar någon ansvarig dock med hänsyn till ev byråkratiska handläggnings tider. Detta pga att bonden gräver där nu och gör han detta medvetet så spiller man tid. Han kanske tar till handling med att utplåna alla spår.

I vilket fall åker jag ut ni i em-kväll och tar foto på hela platsen samt dokumenterar tider. Och tar kontakt med dessa geologer efteråt.

Han måste ha sett vad han orsakta, han kan ju köra grävaren så helt blind är han ej.

Sen är det väl aldrig fel att fråga andarna vad dom anser...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #6 skrivet: april 20, 2005, 11:05 »
En markägare är faktist skyldig att känna till vilka fasta fornlämningar som är finns på hans ägor. Detta förutsätter dock att de är synliga ovan mark och/eller inventerade. Det är svårt att känna till fornlämningar som ingen vet om de existerar. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #7 skrivet: april 23, 2005, 10:24 »
Hej igen!

Som jag skrev är det bara då brottet anses som grovt som ett fängelsestraff upp tillfyra år kan dömas. Och precis som lea skrev, är det sällan som detta döms ut. Men om man kan påvisa att, i detta fallet, bonden hade uppsåt till brott (= att han kände till graven...) kan han bli ersättningsskyldig för en skadedokumentation av lämningen, och detta kan uppgå till rejäla summor.   :(

Att prata med någon på Länsstyrelsen tycker jag verkar vara en god idé. För visst ska man inte bara stå och titta på då något förstörs!

Lycka till!  :wink:

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #8 skrivet: april 24, 2005, 22:42 »
Jag är inte helt säker på hur länsstyrelsen agerar...men om en grav ligger öppen och håller på att bli förstörd, borde inte då antingen en utgrävning eller en igengrävning ske?

Fast kanske markägaren i så fall måste stå för utgrävningen? Jag känner som sagt inte till praxis vid sådan tillfällen.

Hursomhelst så borde det inte vara något problem att vara med och titta vid en utgräving...folk med kunskap om platsen som dessutom dokumenterat med bilder brukar väl inte avisas av arkeologer vid mindre utgrävningar vad jag vet?

Arkeologernas arbete ska delvis vara publikt och vid större utgrävningar där allmänheten annars är utstängd så kan platsen vara öppen för besökare någon dag i veckan åtminstone.

Har du kontakt med hembygdsföreningen på orten? De brukar ofta ha inventeringar av fornlämningar och torp på orten och samlas för att disskutera just detta. Detta är ett hett tips, nu när arkeologer inte ofta får jobb som inventerare kommer många uppgifter om ny och gamla fornlämningar från hembygdsföreningar.

/Sanna

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #9 skrivet: december 15, 2007, 00:21 »
Hur gick det sen???

Utloggad lena.p.ä

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #10 skrivet: januari 14, 2008, 16:17 »
 :)Nu är jag lite velig i huvudet..Men om det inte är registrerat så kan man rota runt..Det är registerade områden som man inte får gjöra något med..Är skälv ute o letar Hadde en arkeolog med .har ett stenbrot som inte är regesterat Vi fick rota där. Men inte när det är regesterat.Så jag för står inte hur ni tänker.Det är väldigt svårt att få ut en arkiolog för att tita på saker.Det gjörs nästan bara utgrävningar när något skall byggas..Så pratet om fängelse är nog förlegat..Det här är min åsikt.Det är väl bra att folk är ute och ser sig om kring.ELLER.LENA.P

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #11 skrivet: januari 14, 2008, 17:14 »
Lena: Det spelar ingen roll om en fornlämning är registrerad eller ej, det är ändå inte tillåtet att rota omkring i den.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad lena.p.ä

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2008, 14:56 »
Lena här! då gav den arkiologen från skogs bollaget oss fel information.Men en tanke om skogsägare, skall veta vad dom har i sin skog, funkar nog inte så bra. I dag äger en skogsbonde väldigt mycke för att det skall vara ekonomi i det hela.Gudrön !!var det mycke gästarbetare här, som inte är så himmla intreserade av fornlämningar   :oVar ute för en stund sedan i skogen, på ett ställe som det var länge sedan jag var på. Det var helt förstört av en skogsmasin som hadde härgat där.Kört sönder odlingsrös det är inte så himmla rolig att se..TYCKER JAG :oSumma su marum är: vi hobbynissar förstör nog mycke mindre än: skogsägan.. Vi plundrar inte vi konstaterar bara att här är något.. :o

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2008, 16:08 »
Ja, trist när skogsmaskiner förstör på det viset.
Man kanske bör förtydliga när det gäller vad "hobbynissar" får göra (är själv en av dem): Det är alltid tillåtet att titta, mäta, inventera, fotografera, rapportera osv. Och det räcker oftast för att konstatera att det är en fornlämning. Med markägarens tillåtelse är det också tillåtet att röja bort sly på fornlämningar, vare sig de är registrerade eller inte. Men det är alltså inte tilllåtet att verkligen "rota" dvs. skada en fornlämning. Man bör också observera att vissa fornlämningar, t.ex. gravfält, är utsträckta över ett helt område. Så även om man inte rotar i en synlig grav där så får man inte t.ex. gräva eller ta bort stenar inom området.

Skulle man ha rotat någonstans utan rimlig möjlighet att veta att det är en fornlämning (dvs. den är varken registrerad eller synlig) är det inget lagbrott, förutsatt att man stoppar omedelbart om man råkar på något som ser ut att kunna vara fornlämningsliknande. Markägaren kan dock alltid ha synpunkter på sådant "rotande", förstås.

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2008, 20:21 »
Tack för förtydligandet Mats, jag uttryckte mig lite kort. Att skogsbruket förstör många fornlämingar uppmärksammades av både RAÄ och Skogsstyrelsen för inte så länge sen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #15 skrivet: januari 17, 2008, 09:23 »
Tack för förtydligandet Mats, jag uttryckte mig lite kort. Att skogsbruket förstör många fornlämingar uppmärksammades av både RAÄ och Skogsstyrelsen för inte så länge sen.

Don´t talk about it, har suttit i långa polisförhör med en miljöutredare på ekobrottsenheten på länspolisen i Jönköping i ett par fall med markberedda fornlämningar. Får se om det blir ytterligare förhör och ev åtal....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #16 skrivet: mars 04, 2008, 14:57 »
Får se om det blir ytterligare förhör och ev åtal....

Det blev nya förhör. Men denna gång för andra objekt. Polisen ville att jag skulle delta i brottsplatsundersökning också. Spännande. Får plocka fram min the Forensic casebook och läsa in mig först. Utredaren flaggade för att jag nog kunde tänkas bli indragen  i ytterligare en utrednign. We´ll see.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad njudung

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2008, 17:59 »
vill bara säga att kommunerna borde ta över tillstånden, "mer koll på sin egen kultur" och att alla kommuner borde minst anställa en Arkeolog, "mer jobb" + eller  att Arkeologer indelas i grader
tex
underArkeolog= gymnasieprogram
Arkeolog = som idag
överArkeolog = få själv ta beslut om utgrävningar, själv gräva/undersöka utan tillstånd?

Eller?
datingsidan.se - lamadjuret.se

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #18 skrivet: juni 09, 2008, 07:55 »
vill bara säga att kommunerna borde ta över tillstånden, "mer koll på sin egen kultur" och att alla kommuner borde minst anställa en Arkeolog, "mer jobb" + eller  att Arkeologer indelas i grader

Kommunerna skall nog inte ha med tillstånden att göra, det är tillräckligt godtyckligt idag med lika många olika tillämpningar av lagen som det finns länsstyrelser. Kommunernas undantag från strandskydd vid bygglovsgivning är väl ett typexempel på att kommuner oftast prioriterar exploatering framför allmänna intressen t.ex. natur, rekreation och kulturmiljö.

Däremot så tror jag att kommunerna skulle tjäna på att anställa egna arkeologer för att genomföra förstudier och utredningar på eget initiativ vilka kan användas som underlag när tillståndsansökan skickas till länsstyrelsen. Det finns närliggande kommuner som mycket väl kan gå samman om en gemensam arkeolog, Svenljunga/Tranemo är ett typexempel, de jobbar redan på att slå samman delar av sin förvaltning.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Amatör arkologiska föreningar?
« Svar #19 skrivet: juni 09, 2008, 09:02 »

Däremot så tror jag att kommunerna skulle tjäna på att anställa egna arkeologer för att genomföra förstudier och utredningar...

Och inte minst för att övervaka och initiera fornlämningsvård. Där tycker jag närhetsperspektivet borde vara viktigt. Tycker inte att det verkar fungera något vidare det där med att länsmuseerna ska ha ansvaret, det verkar helt enkelt inte finnas resurser. Om kommunerna tog över den biten kanske man fick in det där med turistperspektivet lite mer. Har flera exempel runt Stockholm då man helt missat turistaspekten av fornlämningsvården (t.ex. Almare-Stäket tidigare, vet inte hur det är där nu). Kanske man också kunde få in lite mer av vanligt "parkförvaltningstänkande", dvs. kan man avdela folk att stå och småputsa i parkanläggningar så kanske det inte vore så långsökt att samma folk (eller organisation) röjer lite på gravfältet i utkanten också.

/Mats


/Mats