Författare Ämne: Kända historiska händelser men okända platser  (läst 8920 gånger)

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
Kända historiska händelser men okända platser
« skrivet: januari 17, 2008, 08:42 »
Finns det någon som vet någon bra sida där kända Svenska historiska händelser som inte är lokaliserade exakt. Utan man tror sej veta var det är men är inte säker.

Med vänliga hälsningar
SAGA

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2008, 13:27 »
Har inget bra tips på site men är man road av slagfältsarkeologi
så kan man ju börja med vilket medeltida slag som helst. Det är väl
som regel okända platser?

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2008, 13:44 »
Tack Kungsune för svaret men det är igentligen inte bara slagfältsarkeologi som jag är ute efter. Det kan vara försvunna kloster, andra profana kända byggnader, Borgar eller kanske medeltida stadsvallar eller stadskärnor mm mm.

M.V.H
SAGA

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2008, 19:13 »
Försvunna städer och kloster är det nog dåligt med, men borgar finns det ett antal som nämns i källorna som inte är säkert lokaliserade, Konungsberga i Östergötland t ex.


Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2008, 20:40 »
Hej tty okända kloster ska det finnas en hel del av enligt en kontakt på RAÄ.
För innan vi fått upp kvaliteten, kunskapen och medvetenheten inom arkeologin så tillskrevs många forlämningar på 1800-1900 tal, till okända kloster för att förklara det man hittade i marken.
Men vad det gäller okända borgar i östergötland har du någon referenslitteratur att rekomendera så är jag direkt intresserad.
Jag glömde att tillägga alla dessa stormannagårdar inom Sveriges idag nuvarande gränser som ska ha funnits tidigare även med gårdskyrkor innan de blev hela byns tillgång.

M.V.H
SAGA
 

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2008, 23:00 »
En förvunnen och , såvitt jag vet,  outgrävd stad är Kungahälla (Kongahälla), lite väster om nuvarande Kungälv. Staden var ett tag Norges huvudstad!, är numera jordbruksmark, ligger vid Ormo eller Ulvesund, i Kungälvs kommun.

Utloggad anders

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
    • http://www.gidenstam.org
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2008, 23:16 »
En förvunnen och , såvitt jag vet,  outgrävd stad är Kungahälla (Kongahälla), lite väster om nuvarande Kungälv. Staden var ett tag Norges huvudstad!, är numera jordbruksmark, ligger vid Ormo eller Ulvesund, i Kungälvs kommun.

Kungahälla ligger/låg på åkrarna mellan Kastellegårdens gård, Klosterkullen och Nordre Älv. Mig veterligen gjordes det utgrävningar där på 50-talet, 80-talet och 90-talet. De senare har resulterat i en trevlig bok: "Kungahälla : Problem Och Forskning Kring Stadens Äldsta Historia" Andersson, H, Almqvist & Wiksell international, Sverige, 2002. ISBN: 9789122019312.

Mvh,

Anders

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2008, 23:34 »
Känner igen boken, ska åka tillbiblioteket och låna den igen i morgon (om inte stormen ställer till problem). Vill ändå minnas att det är mindre utgrävningar som gjorts ffa pga jordbruksmarken??, men jag kanske har fel...?

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2008, 16:35 »
Tack för svaren, det var intressant detta med Kungahälla. Halmstad är väl också flyttad om jag inte är felunderrättad finns det fler medeltida städer som är flyttade inte byar det skulle bli för mycket, vi har sådana här hemma i masriket också.

M.v.h

SAGA 

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2008, 17:10 »
Flyttade eller försvunna medeltida städer:

Varberg (från Gamla Varberg)
Västervik (från Gamleby)
Vä (ersattes av Kristianstad)
Tommarp
Lödöse
Hästholmen
Birka

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #10 skrivet: januari 22, 2008, 19:01 »
Tty, nu blev jag förbryllad/nyfiken, Lödöse är väl varken försvunnen eller flyttad??  Samhället finns kvar och dessutom med ett relativt nybyggd, och trevligt, arkeologiskt museum. Vet att det flyttade ut ett antal människor i slutet av 1400-talet som grundade Nya Lödelse, någonstans i nuvarand Göteborg. Men dagens Lödöse, ligger väl på samma plats som det gjorde på 1100-talet??
Hästholmen var ett nytt namn för mig, var ligger/låg det??

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2008, 23:42 »
Hästholmen ligger strax söder om alvastra, på Vätterns östra strand (mycket vackert)  Var tänkt att bli den första huvudstaden enligt vissa.

Dessutom finns ju ;
Luntertun som övergavs när Engelholm  grundades.  Är numera stadsdel i Ängelholm.  Fler exempel finns i boken "Skånelands försvunna städer" (tror författaren var Jan Moe???)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #12 skrivet: februari 03, 2008, 12:09 »
Flyttade eller försvunna medeltida städer:

Varberg (från Gamla Varberg)
Västervik (från Gamleby)
Vä (ersattes av Kristianstad)
Tommarp
Lödöse
Hästholmen
Birka


Folktingsstad i Uppland är försvunnen. Blev med tiden såpass stor på att den hotade utarma det närliggande Sigtuna och blev därmed av med stadsprivilegierna.

Trosa flyttades på 1600-talet från närheten av nuvarande Vagnhärad.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #13 skrivet: februari 04, 2008, 11:09 »
Det äldsta Falkenberg är en sådan där plats.
Antas ha legat i Faurås strax uppströms. De
blygsamma arkeologiska utredningar som gjorts har
tyvärr inte kunnat visa på någon betydande bosättning
i området men vem vet? Faurås(Farthuse 1231) ingick
i danska kungalevet men exakt var denna kungsgård låg
vet man inte.

Utloggad njudung

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2008, 18:06 »
Sundholms slott är också helt borta, och inte lite heller :lol: eftersom man fladdrar mellan platser flera mil från varandra!
datingsidan.se - lamadjuret.se

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Kända historiska händelser men okända platser
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2008, 18:38 »
Annars är väl de mest icke-lokaliserade platserna de medeltida slagfälten, där exempelvis placeringen av Gestilren pendlat mellan Uppland och Västergötland.