Författare Ämne: Varför så mycket bråk på muséerna?  (läst 10262 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Varför så mycket bråk på muséerna?
« skrivet: oktober 20, 2009, 16:48 »
Har ibland undrat över alla de konflikter som till och från tycks ha härjat i museivärlden. Som ett par exempel kan ju tas det gamla arkeologiska museet i Göteborg och den stora kataklysmen där för många år sedan då chefen Sören Nancke-Krogh fick avgå.

Långt senare hade vi ju stridigheterna på Statens historiska museum och Kristian Bergs avgång. Sedan var det bråk på myndigheten Statens museer för världskultur i Göteborg,  varvid dess chef avgick. På Östasiatiska museet i Stockholm kom inte heller personal och chef överens och chefen Magnus fiskesjö slutade.

Senast hade vi ett liknande bråk på Stadsmuseet i Göteborg där Ingrid Lomfors fick avgå efter vissa tvistigheter. Även andra museer har drabbats av detta.

Man undrar hur det kommer sig att så mycken turbulens och oenighet har drabbat våra muséer? Visserligen förekommer liknade fenomen också på många andra typer av arbetsplatser men jag tycker det verkar vara särskilt påtagligt i museivärlden. Är det de snålt tilltagna resurserna som bidrar till misshälligheterna, eller beror det på att det ofta är ganska egensinniga och viljestarka människor som jobbar på museerna?

Själv har jag också gjort några sejourer inom museivärlden och upptäckt att det ofta rått en något spänd stämning på de museer jag haft kontakt med.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2009, 20:28 »
Tydligen är museivärlden en dramatisk värld. Denna länk http://ramona-fransson.blogspot.com/2009/06/vuxenmobbing-av-museichef-ingrid.html visar en trist historia som tyvärr inte är allför ovanlig på arbetsplatser runt om i Sverige. Vuxenmobbing kommer inte ens museerna ifrån, trots att det inom dessa väggar borde finnas mer acceptans och tolerans inför andra människor då man borde ha en vidare blick på världen och historien i och med sitt arbete.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2009, 21:04 »
Jag tror att det som hänt på museerna de senaste åren är en upprensning efter ett ganska händelselöst 70- och 80-tal. En stor del av de museianställda blev anställda av en annan typ av organisation för decennier sedan, och har inte riktigt hängt med. När "nya chefen" vill ändra eller göra något på något nytt sätt blir det problem med personalen. "Jag har ju jobbat här i hela mitt liv, skulle inte jag veta hur man ska göra det här på ett bra sätt?" Och så är tvisten igång.

Personligen tror jag att det är ett problem när folk jobbar "hela sitt liv" på samma arbetsplats. Dels för att det är svårt att utvecklas, dels för att de cementerar sin roll på arbetsplatsen. De får också allt svårare att flytta på sig eftersom lagarna kring anställningsskydd gör att de kommer att få gå först från sin nya arbetsplats, om de byter.

Sen tror jag att teorikonflikter, där anställda med nyare utbildning inte kommer överens med anställda med äldre utbildning, är ganska vanliga. Så upplevde jag de många sparknings- och omorganisationsomgångarna på Historiska museet mella n 1998 och 2005. Där var det dock knappast så att Kristian Berg fick "avgå". Hans förordnande på sex år tog slut, och han fick inte förlängt.

//Henrik

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2009, 14:16 »

Personligen tror jag att det är ett problem när folk jobbar "hela sitt liv" på samma arbetsplats. Dels för att det är svårt att utvecklas, dels för att de cementerar sin roll på arbetsplatsen. De får också allt svårare att flytta på sig eftersom lagarna kring anställningsskydd gör att de kommer att få gå först från sin nya arbetsplats, om de byter.
//Henrik

Där håller jag med. Ser man på landets kommuner så är det inte ovanligt att tjänstemän och kvinnor sitter både 20 och 30 år på samma arbete. Men nu för tiden brukar ju personal bli skickade på "uppdateringskurser" hit och dit för att kunna hänga med i utvecklingen på arbetsplatser. Kanske museerna borde skicka iväg sin personal (cheferna inberäknade) på lite charmkurser, konfliktkurser eller kurser som håller dem "up to date" med vad de nu har ansvar för inom sin genre.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2009, 21:35 »
Denna länk http://ramona-fransson.blogspot.com/2009/06/vuxenmobbing-av-museichef-ingrid.html visar en trist historia som tyvärr inte är allför ovanlig på arbetsplatser runt om i Sverige. 
Menar du att länken visar en bloggpost som berättar vad som hände på Gbgs stadsmuseum? Att chefen blev mobbad för att chefen inte var nazist?
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2009, 11:38 »
Inom museibranschen är det nog ganska svårt att vara chef. Väldigt många som jobbar på museer är extremt engagerade och kan gå rätt långt för att få sin vilja igenom. Dessa människor är nog rätt svåra att leda (oavsett organisationsstruktur). Skall museichefen vara:
1/ en utpräglad ledartyp?
2/ en fackman?

En annan fråga är vilken lön som är rimlig för en chef i museisektorn och vad man kan kräva av en chef.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2009, 12:33 »
Idealet vore två chefer, en för det historiska och en för det praktiska.
Sistnämnde chef skulle ansvara för exempelvis ekonomi,hyra, underhåll och nybygge av fastighetet,
inköp av förbrukningsmaterial, anställning av icke-arkeologer, och annat där han inte behöver fackkunskaper.
Fackchefen skulle ansvara för den historiska utställningen, anställning av historiker/arkeologer, historiska föredrag,mm.
Om museet är en privat stiftelse, är lönen ofta inte hög i jämförelse med andra chefsyrken.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2009, 12:39 »
Idealet vore två chefer, en för det historiska och en för det praktiska.
Sistnämnde chef skulle ansvara för exempelvis ekonomi,hyra, underhåll och nybygge av fastighetet,
inköp av förbrukningsmaterial, anställning av icke-arkeologer, och annat där han inte behöver fackkunskaper.
Fackchefen skulle ansvara för den historiska utställningen, anställning av historiker/arkeologer, historiska föredrag,mm.
Om museet är en privat stiftelse, är lönen ofta inte hög i jämförelse med andra chefsyrken.

Jag tror att det kan bli lite småknepigt att få ihop en ansvarsdelning som ovan, utan att den ene automatiskt hamnar hierarkiskt över den andra. Hur bestämmer man t ex hur många arkeologer/historiker man ska anställa, och till vilken lön, utan att ha ansvar för ekonomin? Hur mycket får den historiska utställningen kosta, relaterat till nybygge av fastigheten?

I själva verket har många museer redan en liknande konstruktion, där en ledningsgrupp fattar alla beslut, och där det finns förespråkare för dels det historiska och dels det mer praktiska. Chefen är slutgiltigt ansvarig, lyssnar och lär, men har sista ordet. Jag har svårt att se hur det ska gå till på annat sätt.

I statlig förvaltning har man ungefär samma löner på de som är chefer beroende på hur många anställda de har och hur stort ansvaret är. Det skulle bli lite konstigt om man börjar separera ut vissa myndighetschefer från andra för att det handlar om museer. Jag tror att det är viktigt att museerna håller jämna steg med resten av samhället för att inte tappa i anseende, eller förlora prestige och kompetens.

//Henrik

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #8 skrivet: oktober 23, 2009, 13:08 »
Idealet vore två chefer, en för det historiska och en för det praktiska.

Skrev inte DIK-forum om ett liknande exempel i somras? Var det kanske en teater? Jag minns inte. Cheferna själva var i alla fall väldigt nöjda med konstruktionen.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2009, 13:41 »
Idealet vore två chefer, en för det historiska och en för det praktiska.

Skrev inte DIK-forum om ett liknande exempel i somras? Var det kanske en teater? Jag minns inte. Cheferna själva var i alla fall väldigt nöjda med konstruktionen.

Kanske är det denna artikel du menar:

http://www.dik.se/filer/dikforum/2009/DIKforum0907/DelatLedarskap.pdf

Men om man läser ser man att de delar ansvaret för ekonomin och det konstnärliga. Så det är inte riktigt ett ledarskap av den typ som avses ovan.

//Henrik

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2009, 14:36 »
hsu skrev idag:
Citera
Jag tror att det kan bli lite småknepigt att få ihop en ansvarsdelning som ovan, utan att den ene automatiskt hamnar hierarkiskt över den andra. Hur bestämmer man t ex hur många arkeologer/historiker man ska anställa, och till vilken lön, utan att ha ansvar för ekonomin? Hur mycket får den historiska utställningen kosta, relaterat till nybygge av fastigheten?
Självklart behövs det samarbete och enighet mellan cheferna. Jag vet inte om hsu arbetat på museum.
I exempelt ovan ger historiske chefen önskemål om antalet historiker han vill anställa, och hut mycket som skall satsas på utställningen, men i slutändan är det ekonomichefen som bestämmer detta.
Däremot kan den historiske chefen bestämma önskvärd kompetens hos de anställda, utställningens inriktning med mera.
Nu tror jag inte det är ett så stort problem. Om vi tar från min egen erfarenhet: Museibutiken på Foteviken: Jag kan rekommendera inköp eller frånråda ifråga om litteratur, kopior på vikingafynd med mera , men jag bestämmer inte antal eller försäljningspris.
På alla museer är det naturligtvis ett problem, vem bestämmer vad?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #11 skrivet: oktober 23, 2009, 16:47 »
Denna länk http://ramona-fransson.blogspot.com/2009/06/vuxenmobbing-av-museichef-ingrid.html visar en trist historia som tyvärr inte är allför ovanlig på arbetsplatser runt om i Sverige. 
Menar du att länken visar en bloggpost som berättar vad som hände på Gbgs stadsmuseum? Att chefen blev mobbad för att chefen inte var nazist?

Nej. Så uppfattade jag inte alls bloggen. Noterade bara att Ramona Fransson skrivit om händelsen utifrån sina funderingar. Googlade lite allmänt om vad som hade hänt på Gbgs stadsmuseum och hennes blogg var en av de som ploppade upp. Onekligen röjde det som hände på Gbgs stadsmusem upp en del känslor som hamnade i denna blogg. Vad som egentligen gjorde att chefen fick gå är ju osäkert, och det vet nog bara de inblandade.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad cypern

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #12 skrivet: november 01, 2009, 17:29 »
Vilken spännande diskussion!
Och tyvärr alltför aktuell. Jag har läst de tänkvärda inläggen och det finns väl inte plats att svara på allt här.
Jag hade arbetat i 30 år på ett statligt museum när det beryktade Statens Museer för Världskultur bildades för snart 10 år sedan. Då vidtog en fullkomlig mardröm för mig och de flesta av mina kollegor. I stället för ett fungerande museum med tusentals unika föremål så skulle nu verksamheten inriktas på att göra museet till ett affärsdrivande företag. Museimännen och föremålen betraktades som ett nödvändigt ont. I stället prioriterades IT, marknadsföring och administration. Själv hade jag en mängd projekt på gång - utställning, ny bok, föreläsningar, artiklar mm - men allt sågades av den nya ledningen som ansåg att allt som uträttats tidigare var oprofessionellt. Jag var enfaldig nog att tro på en viss yttrandefrihet och vågade kommentera den nya världsordningen. Alla var förfärade över att föremålen inte betraktades som viktiga, utan i stället en professionell glänsande yta utan innehåll. Så småningom åkte inte bara jag ut, men även alla konservatorer och samlingsansvariga.
Denna historia är 10 år lång och innehåller många exempel på missbruk av makt, skattemedel och det sk humankapitalet som vi anställda kallades av de konsultfirmor som kallades in för att lösa kriserna.
Jag är nu glad att ha hunnit arbeta under så många år innan Katastrofen kom, och under sansade chefer som var angelägna om att tillvarata kompetens och arbetslust i st f att känna sig hotade.
Jag är inte galen om nu någon tror det, det finns massor av bevis i form av konsultrapporter, artiklar i media mm. Tyvärr vågar de anställda inte yttra sig offentligt eller ens tala med de Ansvariga. De enda som vågade var konservatorerna eftersom de visste att de ändå skulle få sparken.
Jag hade visserligen arbetat länge på detta museum, men det behöver inte betyda att man ryggar för nya idéer, tvärtom. Jag hade ofta radikala idéer om utställningar mm, vilket fick äldre konservativa kollegor att förfasa sig. Men med bra chefer kan man alltid genomföra idéer ändå.
Jag var under 30 år ansvarig även för klimat och magasin och lärde mig mycket av konservatorer på Historiska Museet. Jag lärde mig om klimat, RF och konservering och hur viktigt det är med klimatiserade magasin och montrar. Därför är det förfärligt att behöva se på när allt detta plötsligt saknar betydelse. Föremålen blir leksaker att stå till ledningens förfogande. Ingen har insyn i vad som nu pågår och samlingarna är utelämnade åt en myndighet som endast är intresserad av effekter och besökarantal.

Det finns säkert många andra orsaker till konflikter på museerna. I det fall jag här redovisar handlar det dock enbart om Makt och vad som händer när byråkrater utan någon som helst kunskap om ovärderliga föremål tillåts härja fritt. Med våra skattepengar.
Detta problem är så viktig eftersom det oxå är en demokratifråga.

Hoppas vi kan fortsätta diskussionen!


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #13 skrivet: november 01, 2009, 18:28 »
Jag var enfaldig nog att tro på en viss yttrandefrihet och vågade kommentera den nya världsordningen. Alla var förfärade över att föremålen inte betraktades som viktiga, utan i stället en professionell glänsande yta utan innehåll. Så småningom åkte inte bara jag ut, men även alla konservatorer och samlingsansvariga.

Får man göra så i Sverige? Sparka personal som har en annan åsikt? Vart fanns facket?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad cypern

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #14 skrivet: november 01, 2009, 19:52 »
Nja, det heter ju inte så. Man kallar det arbetsbrist. De sparkade en massa folk och nyanställde sk lojala medarbetare. Facket stödjer aldrig mobbningsfall. De ställer sig bakom majoriteten, som ju inte sa så mkt. I fallet SMVK så fanns inga fackföreningar då jag lämnade stället. De motarbetades så perhört att det inte gick. Samtidigt som Högste Ledaren vidhöll att det ansåg fackligt arbete vara sååååå bra.
Men det är ju ett klassiskt mönster i alla diktaturer. Om inte alla teg......

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #15 skrivet: november 02, 2009, 09:08 »
Har de ens packat upp alla föremål sedan flytten än? Vad jag har förstått, så var det en högprioritetsfråga, men sedan de sparkade i princip alla konservatorer, så har de väl gått över tiden med flera år?

Utloggad cypern

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #16 skrivet: november 02, 2009, 17:42 »
Vilket museum tänker du på?
Jag har ingen koll på G-borg. Det stora problemet är att Makt här även stavas Makt över föremålen som ju tillhör staten = oss. Det ekonomiska slöseriet är ju en sak, men föremålen är ju oersättliga. Plus värdefullt arkivmaterial.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #17 skrivet: november 02, 2009, 21:50 »
Jag var under 30 år ansvarig även för klimat och magasin och lärde mig mycket av konservatorer på Historiska Museet. Jag lärde mig om klimat, RF och konservering och hur viktigt det är med klimatiserade magasin och montrar. Därför är det förfärligt att behöva se på när allt detta plötsligt saknar betydelse. Föremålen blir leksaker att stå till ledningens förfogande. Ingen har insyn i vad som nu pågår och samlingarna är utelämnade åt en myndighet som endast är intresserad av effekter och besökarantal.

Hur ser framtiden ut för museerna egentligen? Är sådana här företeelser vanliga? Vart är respekten för vår historia och de föremål som så vördsamt vårdats för kommande generationer? Måste allting ha ekonomisk vinning? Nämn ett bra organiserat museum så jag får hoppet tillbaka.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #18 skrivet: november 03, 2009, 07:41 »
Hur ser framtiden ut för museerna egentligen?

Bolagisering. Det är en process som pågår på en mängd museer just nu. Stiftelsernas tid verkar av allt att dömma vara förbi.

Måste allting ha ekonomisk vinning?

Det verkar inte bättre.

Nämn ett bra organiserat museum så jag får hoppet tillbaka.

Bra fråga.... Kommer bara på en massa museer med bra verksamhet....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #19 skrivet: november 03, 2009, 08:02 »
Hur ser framtiden ut för museerna egentligen? Är sådana här företeelser vanliga? Vart är respekten för vår historia och de föremål som så vördsamt vårdats för kommande generationer? Måste allting ha ekonomisk vinning? Nämn ett bra organiserat museum så jag får hoppet tillbaka.

Jag tror tyvärr att stora delar av problemet här kan förklaras av LAS. De som fick anställningar när museerna växte i början av 70-talet har (heller hade inte i början av 00-talet) inte släppt sina anställningar, och lever kvar i organisationerna som levande lik, oförmögna att producera något, och ointresserade av att ta till sig nya rön. De kostar dock pengar. Det är lite som att försöka sköta ett skepp med en besättning av pensionärer. Lösningen har blivit att man måste skära med storkniven vilket resulterar i att många som är duktiga stryker med, eller att man måste göra det enda motgrepp man har mot allt för starka fackförbund: omorganisation. Fackets syn på personal är ju att alla är likvärdiga (och därmed bedömer man arkeologer och historiker och andra akademiker utifrån samma kriterier som folk som står vid ett löpande band). Med den personal som fanns var det i många fall bara en tidsfråga innan hela samlingarna hade gått åt skogen - en jävla oreda, egna små "projekt", hemlån av föremål utan registrering etc. En inställning om att "min forskning går före allt". Det fanns varken goda förvaltare eller goda förmedlare.

Jag tror att den stora omställningen för många museer har varit ett nödvändigt ont. Det är inte särskilt bra som det är i nuläget, och det verkar ju vara riktigt illa på museet som nämns ovan. Jag tycker att det vore helt åt fanders om man inte snabbt tar itu med problem där föremål går åt pipan. Jag tror inte heller på bolagisering, men däremot så tror jag att många museer kommer att resa sig ur askan och vara riktigt bra. Det handlar ju inte bara om att museerna är dåliga, utan om att folk inte är intresserade också.

//Henrik