Författare Ämne: Varför så mycket bråk på muséerna?  (läst 10258 gånger)

Utloggad cypern

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #20 skrivet: november 03, 2009, 10:04 »
Det ligger nog en del i detta oxå, även om det, som sagt, inte stämmer i mitt fall. Har sett ex på rabiata forskare med intresse endast för "sitt".
I mitt fall handlar det dock om ett fungerande museum vars verksamhet helt slås sönder. Flera samlingsansvariga och konservatorer sparkas. Tyvärr förstår inte "Ledningen" att besökarna nog kan lockas till museet av glättiga broschyrer, men de kommer inte tillbax eftersom museet saknar innehåll. Jag har hittat utskrivna mail från arga besökare, men de beaktas ej.
Jag har alltid varit positiv till nya grepp, men kan inte acceptera att föremålen försummas. Min dröm är nu en diskussionsgrupp som törs greppa dessa frågor. Tyvärr är det svårt. De som jobbar kvar törs inte. De som är pensionerade är gamla och trötta. Ni yngre har nog inte sett vad som pågår o måste desutom tänka på er egen framtid. Så vad gör man? Jag har försökt skicka artiklar till media, men ingen är intresserad.
Idé någon?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #21 skrivet: november 03, 2009, 18:01 »
Jag har alltid varit positiv till nya grepp, men kan inte acceptera att föremålen försummas. Min dröm är nu en diskussionsgrupp som törs greppa dessa frågor. Tyvärr är det svårt. De som jobbar kvar törs inte. De som är pensionerade är gamla och trötta. Ni yngre har nog inte sett vad som pågår o måste desutom tänka på er egen framtid. Så vad gör man? Jag har försökt skicka artiklar till media, men ingen är intresserad.
Idé någon?

Hur ser det ut utomlands? Kan vi lära oss något av andra länders museiverksamhet?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad cypern

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #22 skrivet: november 03, 2009, 18:06 »
Det spelar väl ingen roll om de inte vill lära och se!
Jo, jag har erfarenhet av medelhavsländerna, men där har de andra problem. Där är å andra sidan mygel och korruption legio.
Nej, det är här och nu vi måste förändra!
Som sagt - en demokratifråga

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #23 skrivet: november 03, 2009, 19:00 »
Det spelar väl ingen roll om de inte vill lära och se!
Jo, jag har erfarenhet av medelhavsländerna, men där har de andra problem. Där är å andra sidan mygel och korruption legio.
Nej, det är här och nu vi måste förändra!
Som sagt - en demokratifråga

Vad har du för förslag för förändring? Hur får man bukt på de problem som finns idag? Kan man "lobba" för dem politiskt? Kanske ska du visa dina artiklar för de styrande i kulturdepartementet, eller visa upp dem här så kanske fler blir intresserade att göra något åt problemet. Jag blir ju lite nyfiken på vad du skrivit.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #24 skrivet: december 08, 2009, 18:50 »
Idealet vore två chefer, en för det historiska och en för det praktiska.
Sistnämnde chef skulle ansvara för exempelvis ekonomi,hyra, underhåll och nybygge av fastighetet,
inköp av förbrukningsmaterial, anställning av icke-arkeologer, och annat där han inte behöver fackkunskaper.
Fackchefen skulle ansvara för den historiska utställningen, anställning av historiker/arkeologer, historiska föredrag,mm.
Om museet är en privat stiftelse, är lönen ofta inte hög i jämförelse med andra chefsyrken.
Min erfarenhet är att det aldrig fungerar att dela upp chefsskapet på det sättet. För att t ex ges mandat av de anställda att bedöma prestation och sätta lön måste man ha fackkunskaper.
Likaså att välja investeringsinriktning, det är ju det centrala styrmedlet för verksamheten.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför så mycket bråk på muséerna?
« Svar #25 skrivet: december 10, 2009, 15:06 »
Cypern skrev:
Citera
Jag har alltid varit positiv till nya grepp, men kan inte acceptera att föremålen försummas. Min dröm är nu en diskussionsgrupp som törs greppa dessa frågor
Varför skulle vi inte försöka bilda en sådan diskussionsgrupp. Jag har många kolleger som känner sig frustrerade och överkörda när det gäller kultur (musei) politik