Författare Ämne: Spådomskonst - bluff eller faktum.  (läst 3179 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Spådomskonst - bluff eller faktum.
« skrivet: november 17, 2009, 16:25 »
Vi har haft en tråd om jordens undergång 2012 http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?action=profile;u=944
Men är inte spådomskonst i sig en självmotsägelse. Man kan göra en prognos från kända fakta, men "äkta" spådomskonst? 
För att en prognos skall slå in krävs ju ceteris paribus att allt annat förblir oförändrat. Jag tänker exempelvis på den danska filmen med Dirch Passer där en hund kunde förutspå den rätta tipsraden, men eftersom den uppträdde i TV blev det ingen utdelning och spådommen fullkomligt meningslös.

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Spådomskonst - bluff eller faktum.
« Svar #1 skrivet: december 08, 2009, 18:54 »
Haha, intressant tanke. Har faktiskt aldrig tänkt på den motsägelsen, men du har ju helt rätt.

Vad jag kan se av böcker och filmer, så har de "troende" något slags deterministiskt sätt att ta sig runt detta problem. Typ att även om man utför en handling som skall omintetgöra det som komma skall, så kommer andra saker att ske som gör att det händer i alla fall.
Typ som i filmen "Sliding doors".
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Spådomskonst - bluff eller faktum.
« Svar #2 skrivet: december 08, 2009, 21:49 »
Om man lutar sig till bibelns budskap så drev Jesus ut en spådomsande. Spådom tillhör alltså synden.

Om vi lutar oss på bibeln igen så är det bara Herren själv som vet när slutet kommer och inte ens Jesus vet, om jag nu minns rätt.