Författare Ämne: Karl XII. Självmord ?  (läst 4765 gånger)

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Karl XII. Självmord ?
« skrivet: oktober 14, 2009, 05:53 »
Ibland funderar man över Karl den 12s död.

Fredrikshalds fästning kunde knappast nå till kungens löpgrav med sina skott. Kungen var inte hämmad att blotta huvudet ovan löpgraven. Den vanliga konspirationsteorin verkar mystisk då någon ska skjuta så perfekt att kulan går så rakt genom tinningen på kungen.
Sicre sprang senare fram till sitt fönster, då han var dödssjuk, och ropade ut att han sköt kungen. Sicre tillfrisknade och tog tillbaks sin bekännelse. Något annat befäl påstod att han sköt kungen men befann sig bevisligen i England vid kungens död.
Det blev bråttom att forsla bort kungen vid hans död. Döden skulle också hemlighållas en tid.
Den kända kulknappen tros komma från Turkiet eller Polen.
Det var på den tiden stor skam att begå självmord och det var begravning i ovigd jord utanför kyrkogården som gällde för "självspillingar".
Efter kungens död åkte man (svenskar) till Strömstad för att fånga Görtz som var en inflytelserik man jämte kungen, Han blev dödsdömd.
Kungen dog framåtlutad i löpgraven men hade börjat dra sin värja, eller till stor del satt tillbaks den i slidan.
Enligt ballistikforskning och kranieforskning så skulle kulan ha haft väldigt stor genomslagskraft, vilket ska vara besynnerligt och man tror på att någon i kungens led sköt honom från relativt nära håll eller som jag funderar över: att kungen kanske desperat sköt sig själv med tanke på att tinnings-skottet är så perfekt. Varför då hålla i kvartsdragen värja ?

Det jag skriver säger inget och vi får ingen sanning veta.

Någon vid kungen tog med sig kulan som damp ned i leran. Han bodde innanför Varberg och fick samvetsbetänkligheter och fick rådet att kasta kulan i ett visst kärr. Så gjorde han och det florerade gamla skrönor på orten att detta skett tills man på nittonhundratalet hittade kulan där kärret en gång legat. En knapp i mässing i två halvor som lötts ihop med bly. Enligt DNA så har knappen med kungen att göra.
Enligt skrock på den tiden så skulle kungen vara immun mot kulor, men om man sköt honom med en av hans ägodelar så skulle skottet kunna döda. Man sköt också, vid ammunitionsbrist, med vad skrot som helst.

Vi vet inget om hur kungen dog och det jag skrivit är hämtat ur mitt minne och kan innehålla vissa fel.

Självmordsteorin bygger på att Sverige var utarmat och Sveriges stormaktstid var med Karl den 12 förbi (nja, inte helt). Kungen lyckades ytterst lite i det långa kriget och Sverige och armén var krigströtta. kungen hade inte mycket att komma tillbaks till.

Som sagt så har jag i inlägget inte sagt ett vettigt ord utan bara tagit mig friheten att dilla.

Ni får mycket gärna lägga er i.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Karl XII. Självmord ?
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2010, 10:54 »
Det var intressant, även om jag inte kan tänka mig att kungen tog sitt eget liv; Det skulle vara som att ta livet av hela landet. Då tror jag mer på att det kan ha varit en bisarr olyckshändelse. Att skjuta någon på nära håll, med ett vapen av den typ man antar har använts, tror jag inte skulle ge ett så "rent" in- och utgångshål, fastmer skulle nog hela skallen spricka som ett ägg. Men jag vet inte så mycket, har bara skjutit svartkrut ett part gånger.

Jag funderar mer på vad som hade hänt om kungen inte hade blivit skjuten. Hade vi varit en stormakt idag? Hade vi alla talat ryska?

Utloggad Flizzaff

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Karl XII. Självmord ?
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2010, 11:31 »
Svårt att säga. Om inte mannen (vem det nu var) som samlade barn och låg och trummade vid Baggenstäket då ryssen var på väg mot Sthlm så kanske vi skulle pratat ryska. Det var 1719 och några låg och låtsades vara en hel armé vid Baggenstäket. Det sägs ha skrämt ryssen till att inte våga sig närmare Sthlm. Ryssen skövlade och brände i skärgården och det sägs vara därför inga typ herrgårdar & slott (?) finns kvar därute. I dag då man seglar utåt från Vaxholm så tunnar bebyggelsen ut märkbart ett par tre sjömil från Vaxholm. Jag vet ej vilka större byggnader som fanns längre ut innan 1719 men de kanske inte var så märkvärdiga och det var säkert ännu obekvämare på den tiden att vistas långt ut t.ex från Vaxholm.

Det kanske skulle finnas krutrester på kraniet om kungen själv riktat döden emot sig.
Jag har läst att man för längesedan karvat bort lite i skotthålen så moderna undersökningar har nog äventyrats.
Jag kanske missminner mig: Sägs kulan ha gått in där det stora hålet i tinningen finns ? Är inte det konstigt ? Det borde väl vara ett litet hål där kulan går in och bli ett större där kulan inne i kraniet sätter fart på massor av material ?
Kul hålen befinner sig en bra bit bakom tinningen. Se bilder.


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Karl XII. Självmord ?
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2010, 13:01 »
Off topic-inlägg raderat med hänvisning till detta inlägg.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Karl XII. Självmord ?
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2010, 14:28 »
Fler inlägg som inte berör diskussionen har raderats.  :-\ Den som vill diskutera annat än Karl XIIs död får gärna starta ett nytt ämne. Kommentarer kring denna moderering tas gärna via PM.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Karl XII. Självmord ?
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2010, 16:38 »