Författare Ämne: Uttal fornnordiska?  (läst 9341 gånger)

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
Uttal fornnordiska?
« skrivet: oktober 07, 2009, 16:55 »
Lite luddig fråga kanske men jag undrar över uttal på hur en del fornnordiska ord skrivs. Tex "seidmandr"... En del ord verkar avslutas med r efter tex en bokstav som d? Vet man verkligen hur det mest troligt uttalades förr? En del menar att isländska av idag är det språk som närmast liknar fornnordiska men hur vet man det?

Utloggad Gaut

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
  • Tidigare "myospinae"
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2009, 19:20 »
Det var nog kanske seidmadr som jag såg som stavning och inte seidmandr? Man uttalar kanske inte alls n i ordet? Själva ordet ska ju vara "sejdman". R på slutet har jag sett flera: "sejdr", "galdr". Nu råkade detta bli ord med innebörd i sejd/nordisk mytologi men jag tror även det stavas liknande med mer "jordnära saker"? En bokstav ("d") skrivs på ett lite speciellt sätt i flera texter (hittar inte hur jag kan få fram det på tangentbordet). Någon som vet om denna bokstaven.. är det motsvarande "d" och hur uttalas det?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2009, 23:53 »
Den bokstav du syftar på är "đ". Det är ett tonande läspljud, liknande det inledande ljudet i engelska "those". Fornnordiskan hade också ett tonlöst läspljud "þ", som i engelska "the". Båda ljuden finns kvar i isländskan men har försvunnit i övriga nordiska språk (oftast har de övergått till d resp. t). Hoppas att tecknen ovan blir rätt nu.

Slut "r":et du nämnar var i fornsvenskan ännu ett speciellt ljud skilt från vanligt "r" och vanligen skrivet "R" vid transkription av t ex runinskrifter. Det uttalades troligen ungefär som det inledande ljudet i franska Jean. Det användes nästan enbart som nominativändelse och härstammar faktiskt ursprungligen från den indoeuropeiska nominativändelsen -os (som lever kvar i grekiskan). Utvecklingen är:

*-os > *-as > -az > -aR > -R > -er > - (inget)

En asterisk markerar en rekonstruerad form som inte finns bevarad. Formerna från om med -az är alltså belagda i skrift.

 

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2009, 09:08 »
Den bokstav du syftar på är "đ". Det är ett tonande läspljud, liknande det inledande ljudet i engelska "those". Fornnordiskan hade också ett tonlöst läspljud "þ", som i engelska "the". Båda ljuden finns kvar i isländskan men har försvunnit i övriga nordiska språk (oftast har de övergått till d resp. t). Hoppas att tecknen ovan blir rätt nu.

Næstan, det ska vara ð før "those" och "the", samt þ før "thing" och "thesis".

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2009, 19:48 »
*-os > *-as > -az > -aR > -R > -er > - (inget)
Ett exempel där -er finns kvar är ordet vinter. På fornisländska hette det vetr, vilket senare blivit vetur. Islänningarna har behållit slut-r, men lagt till ett u framför. Ett känt exempel är þungur hnifur (tung kniv), fast många här säger nog "tungur knifur" när de tänker på filmen Korpen flyger.
/Jan

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2009, 20:01 »
Man kan kanske tillägga att detta ändelse-R är stavelsebärande trots att det inte föregås av vokal. Det är därför det har överlevt och till och med utökats med ett u i isländskans och fårömålets fall, a i gotländskan och e för oss andra. När vi använder former som hund och häst, beror på att det är ackusativformen som har överlevt till idag. Nominativformen var (ett tvåstavigt) hundr repektive hestr och skulle ha blivit hunder respektive häster.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #6 skrivet: oktober 09, 2009, 21:00 »
Myospinae (muskelrygg???)     Är det   Thorn-tecknet du söker?   

Finns i ascii-systemet

DEC    OCT    HEX    BIN          Symbol   HTML nummer    HTML namn    Beskrivning

222   336   DE   11011110       Þ         Þ            Þ   Isländska THORN-tecknet


Själv är jag lat, när jag ser ett sådant tecken som jag inte kan skriva så kopierar jag det och klistrar in det i mitt dokument.  Det ska gå att skriva men jag vet inte hur.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #7 skrivet: oktober 10, 2009, 00:06 »
I Word kan man använda "Infoga Symbol" och leta fram respektive tecken, men jag brukar ofta göra det enkelt för mig och använda dh och th för tonande och tonlöst läspljud.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #8 skrivet: oktober 10, 2009, 12:15 »
Eller så kan man installera isländskt tangentbord.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #9 skrivet: oktober 10, 2009, 15:20 »
Efter 20 års PC-användande så har jag i ryggmärgen hur jag skriver þ och ð. För de mer ovanliga versalerna Þ och speciellt Ð får jag prova mig fram eller leta i t.ex. en "ASCII-tabell".
För þ, tryck ALT + 0254
ð, tryck ALT + 0240
Þ, tryck ALT + 0222
Ð, tryck ALT + 0208
Siffrorna knappar man in på det numeriska tangentbordet medan man fortfarande håller ALT-tangenten intryckt.
/Jan

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Uttal fornnordiska?
« Svar #10 skrivet: oktober 10, 2009, 16:16 »
Hehe, jag brukade komma ihåg det där Jan Owe, men det var när jag använde ms-dos, och det var ett tag sen..