Författare Ämne: Slaget vid Svolder  (läst 10721 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #20 skrivet: september 08, 2009, 13:51 »
Vi är nog dåliga sjöpirater och båda platserna lämpar sig väl för bakhåll men Troels förslag att man tvunget ändå måste passera danska öarna tycker jag är talande. Varför chansa och ta en kostsam och jobbig resa till venden när man kan vänta vid Öresund? Eftersom man inte hade radiokommunikation på den tiden verkar det lite opålitligt att segla till en fjärran kustvik på ett par dygns gammal hörsägen när man istället kan utnyttja vetskapen åt att planera och förbereda en fälla. Men som sagt veta säkert kan man ju aldrig! 
I min hjärna väger det lite (obs bara lite) tyngre för Öresund främst eftersom Adams uppgift är nära i tid.

Helt sant, på sätt och vis. Men Bälten då? Hur kunde man veta att dom inte tog den vägen? Det är inte avsevärt längre och har säker använts som alternativ väg då vindarna varit fördelaktiga. Det är alltså inte alls så att man måste passera Öresund. Man kan förstås chansa men resonemanget blir inte lika logiskt självklart.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #21 skrivet: september 08, 2009, 14:59 »
Ja, fast ligger man på lur bakom Ven upp mot Helsingör hinner man genskjuta
norrmännen som måste runt Lolland och utsätta sig i diverse sund på vägen. Man skulle rent utav kunna ta dem från två håll. Det här blir väldigt spekulativt. Vi kan väl enas om att det finns två huvudomnråden som är av intresse. Skulle några Polska fiskare dra upp en förgylld stäv i sina nät så lär du ha rätt ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #22 skrivet: september 08, 2009, 16:32 »
Det är lika långt till Samsö som är sista hållpunkt innan stort öppet hav vare sg man tar vägen via Bälten eller via Öresund, så man måste fatta ett snabbt beslut och man måste ha tur med vindarna om det ska lyckas. Det finns alltså inget logiskt starkt argument för Öresund, Adam av Bremens ord står alltså allena utan stöd i detta. Man kan spekulera men....


Om polska fiskare finner detta utanför Rügen förblir det nog okännt eftersom de då tjuvfiskar  på tyskt vatten  ;D

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #23 skrivet: september 08, 2009, 17:24 »
Om man tror på Rügen ja men då tror man inte på Snorre heller ;).
Polack eller tysk kan göra det samma i det specifika sammanhanget.
Rügen var väl Ohlmarks idé. Snorre pratar ju om viken ned mot Jomsborg.
Det vill säga gränsen mellan Tyskland och Polen vid Stettin
Större delen av viken ligger i Polen.
Jag har desutom svårt att tro att Norrmännen skulle kunna segla in i sundet
vid Rödby utan att bli upptäckta. Nu kommer vi inte längre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #24 skrivet: september 08, 2009, 23:01 »
"Varför chansa och ta en kostsam och jobbig resa till venden när man kan vänta vid Öresund?"

Kanske för att vara säker på att inte Olov Tryggvason tog vägen genom Stora Bält medan man låg och väntade i Öresund?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #25 skrivet: september 08, 2009, 23:22 »
Ja du har helt rätt där Kungsune, det är ju precis på den gräns som farit fram och tillbaka några gånger. Jag hade iofs västra Rügen i tankarna men det är nog våghalsigt att vara så detaljerad... men helt klart har det ju varit slaviska områden långt västerut så nog kan han ha mött venderna där med....

Tillbaka till ordet svol och dess möjliga ursprung.  Om jag gissar vidare så tror jag inte det har med flottsamlingsplats att göra utan en tingsplats och/eller ett maktcentrum. Det passar ju rätt bra med historien att de åkt till vendernas land för att ställa krav på egendom som lovats men uteblivit. En tingsplats är ju en plats att framföra sådan talan.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #26 skrivet: september 09, 2009, 11:29 »
Ja, Skulle man kunna påvisa att Venderna ville bli kvitt Tryggvason så blir ju det sydöstliga
Svolder allt mer intressant. Svinoucjie(eller hur man nu stavar det) ligger ju mycket säreget.
Det vore ett mycket känsligt sund att passera och för den skull ligga på lur vid. Valde norrmännen att segla inomskärs Rügen så är ju även det lämpligt.
Tråkigt nog lär man aldrig få veta var slaget stod men det gäller ju iofs många slag. Många anser att slagfältsforskning är fånigt men jag vill hävda att en säker dokumentation av en slagplats alltid får återverkningar på hur man betraktar/tolkar andra historiska källor. Man får nya perspektiv på ffa dåtida maktförhållanden men även historieskrivning då som nu.
Ha det!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #27 skrivet: september 09, 2009, 12:04 »
Håller med dig Kungsune!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Slaget vid Svolder
« Svar #28 skrivet: september 30, 2009, 13:33 »
Kungsune skrev:
Citera
Tråkigt nog lär man aldrig få veta var slaget stod men det gäller ju iofs många slag
Teoretisk skulle det väl vara möjligt att hitta vraket av skeppet Ormen Långe. Det var ju enligt Snorri ovanligt stort och skulle möjligen kunna identifieras