Författare Ämne: Sökning med metalldetektor  (läst 30182 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #20 skrivet: oktober 05, 2009, 22:01 »
"Vi kan ju inte veta vad de kommer att ha før undersøkningsmetoder i framtiden. Om hundra år kanske man kan scanna ett føremål och få ut tio gånger mer information ur det æn idag. Om vi plockar upp det kan den informationen gå førlorad."

Enligt det argumentet borde ju alla utgrävningar utom rena exploateringsgrävningar vara totalförbjudna.

Visst, men det är ju inte det enda argumentet heller.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #21 skrivet: oktober 05, 2009, 22:14 »
Men troligtivis tar de bara in "experter" men vi får se, jag har ju ändå hittat ett antal minor i mina dagar så helt lekman är jag ju inte ändå ;)

Nja, var inte så säker på att de ens tar in experter om de inte är arkeologer. Vad jag vet har de inte tagit in några fritidsdetektorister förutom på de detektorhelger de har emellanåt. Möjligen blir det en sådan nästa vår igen (efter några års uppehåll).

Angående minor så skulle du varit med när vi detekterade fram resterna av en de Havilland Mosquito från andra världskriget på norra Själland förra året. Det blev en ordentlig smäll når polisens minpatrull sprängde all 20 mm ammunition som vi lokaliserade. Ett litet urval nedan:
Lex malla, lex nulla

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #22 skrivet: oktober 05, 2009, 22:24 »
Men troligtivis tar de bara in "experter" men vi får se, jag har ju ändå hittat ett antal minor i mina dagar så helt lekman är jag ju inte ändå ;)

Nja, var inte så säker på att de ens tar in experter om de inte är arkeologer. Vad jag vet har de inte tagit in några fritidsdetektorister förutom på de detektorhelger de har emellanåt. Möjligen blir det en sådan nästa vår igen (efter några års uppehåll).

Angående minor så skulle du varit med när vi detekterade fram resterna av en de Havilland Mosquito från andra världskriget på norra Själland förra året. Det blev en ordentlig smäll når polisens minpatrull sprängde all 20 mm ammunition som vi lokaliserade. Ett litet urval nedan:

Samma bransch fast olika väg dig alltså ;)
Jag ska i alla fall försöka få dem att fatta att extrahjälp och kommunikation är bra för oss och för de som vill ha ut mer. Jag menar området är 40 hektar och inte kan det vara avsökt så kvickt? Framförallt inte om det finns flera kulturlager som det tydligen ska finnas.

Nu är det nannedax så Over and Out!


/Henke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #23 skrivet: oktober 06, 2009, 00:59 »
Lycka till, det är helt rätt inställning. :)

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #24 skrivet: oktober 06, 2009, 15:06 »
I början av förra veckan var jag på ett intressant ( - och dyrt, det blir tyvärr ofta så när svenskar skall göra något i danska kronor...) seminarium i Randers på Jylland. Fokus låg i stort sett till 100% på fyndlokaler som detekterats fram och på vad man skall ta sig till med dessa.

Den danska lagstiftningen skiljer sig som ovan sagt västäntligt från den svenska och bara på Jylland verkar mängden nyupptäckta järnåldersboplatser vara smått hissnande.

Nu kommer Sverige aldrig att införa en lagstiftning av dansk modell - man må hurra eller beklaga det, men det bör vara ett faktum. Däremot så finns det sedan några år en ny lagstiftning i den tyska delstaten Schleswig-Holstein (delstaterna är ytterst självständiga när det gäller kulturarvslagstiftning, det är upp till de individuella delstaterna att ordna det som de vill ha det). Sedan 3 år tillbaka har man där liberaliserat lagstiftningen runt metalldetektering. Nu har man på intet sätt släppt den fri ala England, man började trots allt med lagar som i stora stycken var mycket lika de svenska. Däremot är den inledande parallellen med lagstiftningen runt handeldvapen inte helt dum (- Ja, jag förstår att den inte togs upp av den anledningen...) - tydligen får man söka licens och kravet är en utbildning i grunderna för lagstiftning och synsätt samt föremålskunskap. Detekterandet organiseras av klubbar och alla fynd lämnas in till berörda museer - utan ersättning. Jag väntar fortfarande på att få tillsänt mig hela lagstiftningen ifråga, så detta är vad jag fick veta vid diskussioner med ansvariga arkeologer vid Archäologisches Landesamt Schleswig-Holstein. Helt bra är det säkert inte ur svensk synvinkel, men det låter intressant. Det jag aldrig fick klarhet i är vem som bekostar den ökade administration som följer vid museerna samt konserveringen av de nya föremålen - något som ofta glöms bort i debatten här i Sverige men som är avgörande för om en reform av det slaget skall kunna fungera i praktiken.

Jag får återkomma när jag verkligen läst lagstiftningen själv - eller så kanske någon annan här har insikter i ämnet(?)

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #25 skrivet: oktober 07, 2009, 11:36 »
Det riktigt beklagliga i det här sammanhanget är den totala bristen på konstruktivt intresse från våra högre antikvariska myndigheter i dessa frågor. Det pågår en tyst arkeologisk katastrof i ploglagren landet runt. Tusentals överplöjda lokaler bearbetas på ett sätt som bryter ned matjordsmetallen (dvs i princip alla föremål på överplöjda lokaler) utan reaktion från RAÄ centralt. Sedan blir det arkeologisk undersökning och då läggs allting på dumphögen direkt i samband med matjordsavbaningen. Jag har berört detta åtskilliga gånger, men jag kan inte sluta förundras över hur dumt detta är.

Det är naturligtvis RAÄs ansvar att ta fram en plan för att rädda matjordsmetallen! Det som pågår på de överplöjda lokalerna skulle bäst illustreras om man körde en tung jordbrukstraktor med plog rakt in i Historiska museets samlingar och plöjde runt. Då kanske någon i Stockholm skulle reagera.




Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #26 skrivet: oktober 08, 2009, 20:00 »
I Maletofta har det nyligen varit publik grävning med amatörer, både betalande (för att vara med en vecka) och icke-betalande (för att vara med ett par timmar). När området för ett par år sedan undersöktes med detektor (tror det var ca. 4 mandagar på 300x600 meter) kom det fram synnerligen intressanta fynd från folkvandringstid till vikingatid. I samband med den publika grävningen erbjöd föreningen jag är med i (Holbo Herredes Amatörarkeologiske Gruppe i Gilleleje på norra Själland) detektorsupport men det avböjdes på diverse grunder. Själva grävningen producerade tydligen ett rikt material på keramik, ben och slagg, men inte mycket metaller. Vid igentäckningen dök det dock upp ett trevligt fynd när det spontandetekterades lite. Undrar vad resultatet hade blivit med lite systematisk avsökning...

http://www.ystadsallehanda.se/article/20091003/SIMRISHAMN/710039985/1365/&/Basta-fynden-i-elfte-timmen
Lex malla, lex nulla

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #27 skrivet: oktober 08, 2009, 21:38 »
Om ytan var 300x600 meter så blir det 180000 kvadratmeter. Det blir cirka 45000 kvadratmeter per dag. Det är ungefär 43000 - 44000 kvadratmeter mer än vad jag brukar hinna detektera på en dag. Någon måste ha missuppfattat någonting, antingen jag, du Tobias eller någon helt annan...


Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #28 skrivet: oktober 11, 2009, 21:07 »
" vi arbetar just nu hårt för en strängare lagstiftning"

Hur ska det gå till? Genom att förbjuda allmänhhetens innehav av spade?

Uppåkraprojektet hade aldrig varit vad det är idag utan hjälp från skickliga danska amatörarkeologer. Man kan ju tycka att det är märkligt att den typen av signaler kommer därifrån. Samarbetet mellan metalldetekterande amatörarkeologer och danska museer räddar varje år tusentals föremål från att förstöras av plogen eller försvinna i samband med arkeologiska undersökningar. De flesta danska arkeologer är oerhört positivt inställda till hobbyn. Om detta finns det mycket skrivet i dansk arkeologisk litteratur.

Jag skulle vilja att förbudsivrarna någon gång informerade om hur de menar att ploglagermetallen ska räddas undan plog och schaktmaskin.

Det bör nämnas att det finns en del svenska arkeologer som vill liberalisera lagstiftningen.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #29 skrivet: oktober 12, 2009, 20:01 »
Någon måste ha missuppfattat någonting, antingen jag, du Tobias eller någon helt annan...

Helt klart har någon missuppfattat något väsentligt...

Citera
"vi arbetar just nu hårt för en strängare lagstiftning"

Uppåkra hade inte varit den framgångssaga det är om det inte hade varit för fritidsdetektorister. Att därefter verka för hårdare lagstiftning tyder närmast på bristande förnuft.

Tack och lov för de arkeologer runt om i landet som ser möjligheter istället för problem.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #30 skrivet: oktober 12, 2009, 20:10 »
"vi arbetar just nu hårt för en strängare lagstiftning"

Uppåkra hade inte varit den framgångssaga det är om det inte hade varit för fritidsdetektorister. Att därefter verka för hårdare lagstiftning tyder närmast på bristande förnuft.

Tack och lov för de arkeologer runt om i landet som ser möjligheter istället för problem.

Håller med helt och hållet. Det är sorgligt att se att de paranoida vinner den här kampen..

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #31 skrivet: oktober 13, 2009, 06:03 »
Vi provar igen

Citera
Hej!
 
Får jag lov att publicera ditt svar eller ska det anses som ett privat svar enbart för mig?
 
 
Med vänliga hälsningar
 
Henrik Holmberg

Citera
Hej!
 
Det har jag inget emot om det är i rätt sammanhang. Hur hade du tänkt dig?
 
Mvh
 
Jerry Rosengren
LUHM

Citera
Hej!

Det pågår visningar två veckor till ute i Uppåkra. Jag skickar länken med tiderna och visningarna är gratis. Vad gäller metalldetektor finns det ingen utbildning i nuläget. Som privatperson är det i princip omöjligt att få tillstånd från länsstyrelsen. Vår arkeolog som har tillstånd och utför undersökningarna har trots detta hämtats av polisen vid två tillfällen. Plundring av vårt kulturarv har högsta prioritet och vi arbetar just nu hårt för en strängare lagstiftning.

http://www.luhm.lu.se/

Mvh

Jerry Rosengren

LUHM/UAC

Jag anser nu att jag fått tillstånd att publicera svaret jag fick, är det fel igen är moderator säkert framme och tar bort det i samma goda ton som förut ;)
Jag gav förslaget till en förening där man måste vara medlem för att få äga en detektor samt att man har 2 ytterligare steg i medlemskapet. Ett steg innebär att man får söka med föreningen på av föreningen anordnad sökning och det andra steget innebär att man fått ytterligare utbildning och får söka enskilt utan grupp. Pengar som blir överskott i föreningen skulle kunna gå till konservering och utgrävningar där det behövs resurser. I gengäld skulle de med högre medlemskapet kunna beredas möjlighet att hjälpa arkeologerna vid utgrävningar med sin hobby. Detta svar fick jag på detta

Citera
Hej!
 
Scenariot som du skissar upp är antagligen det enda som har en rimlig chans att fungera. Jag anser dock att en strängare lagstiftning måste komma till stånd. Det är inte ovanligt att numera hitta förhistoriska föremål till salu på auktionssajter. Det måste finnas redskap att komma åt kriminella.Vad som är viktigt i sammanhanget är den långa utbildning och erfarenhet som de flesta arkeologer har och som måste vara närvarande när metalldetektor används. Nu har just du förstått värdet av den kunskapen, men de flesta andra förstår inte alls värdet av en vetenskaplig undersökning. Föremålen reduceras till en "antikrunde-pryl" som vilken krämare som helst kan fantisera fritt kring och inte minst värdera. Jag rekommenderar dig starkt att börja studera arkeologi i Lund.
 
Mvh
 
Jerry Rosengren
LUHM

Så om vi jobbar mot att det blir en sorts licens på sökarna så verkar även de mest låsta arkeologerna faktiskt kunna tänka sig detta och den biten kan jag faktiskt tänka mig att ta om det är vad som behövs för att inte döda hobbyn helt med ett ägarförbud på detektorer.
Har en pågående diskussion med Länsstyrelsen just nu om detta och vi får se vart det hamnar, man ska ha många krokar ute och denna lösning gagnar både arkeologerna och oss så jag ser den som en mycket bra lösning.

/Henke

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #32 skrivet: oktober 13, 2009, 09:27 »
Håller med helt och hållet. Det är sorgligt att se att de paranoida vinner den här kampen..

Kanske inte ändå, se mitt inlägg om föreningen med olika medlemsnivåer etc, den idén verkar falla i hyfsat god jord hos även med mest rädda arkeologerna. Skulle väl inte vara så farligt att underkasta sig detta om det räddar hobbyn kvar?
Blir det ägarförbud så försvinner ju möjligheten att ens inneha en detektor för att åka till Danmark och söka och då är vi verkligen illa ute.


/Henke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #33 skrivet: oktober 13, 2009, 10:52 »
Debatten på den här sidan är tyvärr relevant..

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #34 skrivet: oktober 13, 2009, 18:04 »
Det är naturligtvis allvarligt då förhistoriska föremål dyker upp till försäljning på nätet. Sådant ska bekämpas. Men sakerna måste sättas in i sitt sammanhang; det material som jag sett på auktionssajterna skulle jag kunna detektera fram ur många arkeologiska dumphögar landet runt. Det ursäktar självklart inte plundring, men det är besynnerligt att arkeologer som glatt banar av all matjord på grävning efter grävning inte inser att det den vägen försvinner oerhört många metallföremål.

Utan att rangordna skulle jag vilja påstå att de stora hoten mot metallartefakterna är: markanvändning (plöjning etc), försurning (i vissa delar av landet), plundring och avbaningsarkeologin. Varför bara prioritera ett av problemen?









Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #35 skrivet: oktober 13, 2009, 22:44 »
Här följer mina högst personliga tankat kring metalldetektering (Som jag är i grunden positivt inställd till f.ö) i samband med arkeologiska undersökningar.

Jag tror för det första inte att några arkeologer är rädda för, eller främmande för, metalldetektorn som redskap. Däremot så kan jag tänka mig att det finns en del tveksamheter vad gäller de metoder som används och de resultat som följer.

Metallfynd ur ploglagret hänger väl ändå löst rent kontextmässigt? De kan inte med säkerhet knytas till några specifika arkeologiska lämningar som framkommer under matjorden, vilket givetvis inte förringar metallfyndens egenvärde. Arkeologer jag känner resonerar som så att en grop inte kan dateras utifrån dess fyllning, oavsett hur fyndrik den är - så hur kan då 'kontextlösa' fynd ur matjorden säga något om den plats som  undersöks?
(Personligen kan jag tycka att sådana fynd visst bidrar till en mer övergripande förståelse ehuru 'kontextlösa'. Det beror väl på hur man definierar kontext?)

Jag kan också tänka mig att metallfynd ur ploglagret, utan säker anknytning till underliggande lämningar, kan bli en svår nöt att knäcka beträffande kostnader för konservering. Notan för konservering av speciella metallföremäl kan bli väldigt hög utan att för den skull förståelsen för platsen/lokalen blir så avsevärt mycket större därmed.
Vidare kan ju anföras erfarenheter från arkeologiska undersökningar där metalldetektor har använts och inte gett förväntat resultat - exempelvis där ytligt liggande metallföremål har missats vid detektering samtidigt som skörbränd sten uppenbarligen har gett utslag i en stor mängd anläggningar som visade sig vara helt tomma på metall...

Jag vill på inget vis racka ned på, eller förringa, metalldetektering - jag vill bara nyansera den bild som målas upp här på forumet en smula. Jag tror visst att många arkeologer ser detekteringens förtjänster, men jag tror också att många detekterare missförstår de problem och tveksamheter metoden kan innebära.

/ Johan

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #36 skrivet: oktober 14, 2009, 18:59 »
I plöjd mark ligger huvuddelen (ofta 90-100%) av metallen i matjorden. Detta har visats med all tydlighet vid såväl danska som svenska undersökningar. Plogen transporterar i allmänhet inte föremålen några längre sträckor. Om man lyfter blicken från de enskilda anläggningarna och istället betraktar materialet ur ett gårdsperspektiv kan man nå mycket långt med ett ploglagersmaterial. Om till exempel två närliggande gårdar undersöks med samma metod och det visar sig att det finns ett rikt metallmaterial ovanför den ena gården men inte den andra behöver man inte vara raketforskare för att kunna dra intressanta slutsatser av detta. Uppåkrafynden till exempel berättar rätt mycket om platsen, eller hur? För smältor, gjuttappar och färdiga dräktspännen i ploglagret ovanför ett härdområde men inte över ett annat gäller samma sak etc. Vi har vid undersökningar i Skåne påträffat ett rikt metallmaterial i ploglagret ovanför ordinär bebyggelse. Detta öppnar bland annat upp för en intressant diskussion kring vilka kriterier som bör användas då vi diskuterar social status, storgårdar etc. Om man väljer att bortse från materialet i matjorden måste man inse att det är svårt att dra några slutsatser av den metall man trots allt ibland hittar i anläggningar. Fynd som ligger kvar i anläggningar berättar ofta mer om plogdjup än faktisk metallförekomst under förhistorisk tid. Konservering av föremål som överlevt åratal av plöjning brukar inte vara så kostsam.
Många arkeologer ser metalldetekteringens förtjänster - men minst lika många gör det inte. De flesta misslyckade detektorinsatser beror på bristande kunskap om metoden - inte på brist på fynd!

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #37 skrivet: oktober 15, 2009, 19:45 »
Det känns alltid lite fånigt att ha två inlägg i följd, men det kan jag leva med:

undersökningar där metalldetektor har använts och inte gett förväntat resultat - exempelvis där ytligt liggande metallföremål har missats vid detektering samtidigt som skörbränd sten uppenbarligen har gett utslag i en stor mängd anläggningar som visade sig vara helt tomma på metall.../ Johan

Om man har problem med skörbränd sten bör man ställa ifrån sig metalldetektorn och göra som i byggreklamen "fråga någon som vet". För den rutinerade metalldetekteraren är inte skörbränd sten ett stort problem! Jag har tyvärr mött liknande invändningar tidigare - det är trist att en utmärkt metod ska misskrediteras pga enkla handhavandefel. Varför inte söka upp någon som i alla fall har grundläggande kunskap om detektering då en avsökning planeras istället för att sjösätta projekten utan nödvändig kunskap? Det är bara att konstatera att det finns en beklaglig tendens inom arkeologin att ständigt uppfinna hjulet på nytt - och en del uppfinner tyvärr fyrkantiga dylika. Men tro mig - det finns runda välpumpade hjul som utan problem rullar fram även över skörbränd sten.



Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #38 skrivet: oktober 16, 2009, 09:12 »
Jag tror för det första inte att några arkeologer är rädda för, eller främmande för, metalldetektorn som redskap.

Det är min erfarenhet. Jag har för mig att det funnits minst en modern detektor på var och en av de arbetsplatser jag jobbat på sedan jag började jobba för snart 15 år sedan. Arkeologerna har använt detektorerna "dagligdags" men rätt ofta så har vi hyrt in "experter". Åtminstone när det gällt större ytor eller vad som bedömts som känsligare objekt.

Nu speglar iofs min arbetserfarenhet endast västsverige i vid bemärkelse. Jag vet inte om den anti metalldetektorbild som ofta målas upp härrör från en annan region än min.

Vad jag tycker om ett allmänt användande av metalldetektorer bland gemene man är en helt annan sak.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #39 skrivet: oktober 17, 2009, 02:00 »
Leif's uppfattning är också min, och då kan vi också ta in östra och norra Sverige där metalldetektering används regelbundet. Sedan är inte metalldetktor användbart vid alla undersöknigar utan endast om man förväntar sig att hitta metallföremål; vid undersökningar av stenåldersboplatser, förhistoriska röjningsrösen, stenbrott etc. ger det ganska lite eller inget.

För övrigt man tar gärna upp Danmarks lagstiftning som exempel i diskussion om metalldetektering, när man gör det bör man också se till andra lagar som skiljer sig; hur fungerar det hela rörande markägaren vs. detekteraren, dvs. vem äger tillstånd att säga ja eller nej, vem äger fyndet när det är funnet (markägaren, staten, upphittaren etc.) m m. Vill i sammanhanget säga att jag själv inte kan den danska lagstiftningen men såvitt jag förstått finns det även skillnader när det gäller både ägandet av fynden och rätten att begränsa tillstånd.

När det gäller min egen åsikt rörande privat metalldetektering är denna tudelad.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!