Författare Ämne: Sökning med metalldetektor  (läst 30179 gånger)

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Sökning med metalldetektor
« skrivet: oktober 04, 2009, 22:27 »
Hej!

Är ny metallsökare och även mycket intresserad av arkeologi, hade det inte vart för dyslexin så hade man väl studerat vidare på detta oehört intressanta område.

Varför är det egentligen så extremt hårda regler om användning av metalldetektor i Sverige? Lika korkat som de extrema kraven man ställer på en pistolskytt. Man hindrar inte de som använder tekniken olagligt eller oetiskt för de kommer göra det oavsett vilka lagar som finns. Vi fick i pistolklubben reda på att vi måste vara medlemmar i 12 månader, skjute 3st guldserier och 3 snabbserier för att få be om föreningsintyg för att sedan få ansöka om pistollicens. Hindrar detta olaglig användning av pistol egentligen eller hindrar det bara en massa från att faktiskt börja med skyttet?
Som Skåneboende vet jag att Malmö kryllar av handeldsvapen och inte har de licens på dessa heller utan de använder dem ändå. Bara vi lagliga stoppas av dessa hårda lagar trotts att de inte stoppar det de var tänkta för i början.

Samma med metalldetektering, stoppar bara de redan lagliga och inte buset.

Försökt hänga med i debatten om detektorns varande eller inte och det jag ser är två läger som absolut inte kan ta den andras sida. Varför slåss när vi skulle kunna hjälpa varandra om vi bara fixade ett gemensamt regelverk?
Måste väl ändå vara bättre att få upp materialet från marken så att forskare kan ta hand om det oavsett om de inte hinner konservera det, det konserveras ju inte direkt i marken heller så vad är bäst?

Det finns rötägg i alla branscher så polis, arkeolog eller hobbydetektorist spelar nog ingen roll, det finns lika många ärliga som oärliga där.


Tror personligen att man kan hitta en bra sammarbetsform som möjliggör att de som gillar att gå med detektor får utlopp för det och de somoch arkeologerna  gillar att datera och spekulera i fynden får utlopp för det. Vad jag förstått så finns det så mycket outnyttjad detektorkunnande i Sverige att utgrävningar skulle kunna få helt andra vändningar än de har idag men någonstans står kommunikationen stilla.

Med ett sammarbete mellan hobbydetektoristerna skulle det finnas en person vid varje möjlig fyndplats och det skulle göra det mer eller mindre omöjligt för en plundrare att fingera i området.

/Henke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2009, 09:08 »
Med tanke på hur internet fungerar, så tror jag det ær lite onødigt att dra in vapenlagar i en diskussion om metalldetektering, det kommer nog att bli en del off-topic..

Om man skall dra den jæmførelsen ændå, så tror jag att det ær mindre farligt med okontrollerade mængder metalldetektorer p.g.a. import i landet æn det skulle vara med pistoler.

Men visst ær lagarna før metalldetektering onødigt hårda. Jag kænner att lagarna i Norge ær en bra medelvæg, som Sverige borde se på.

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2009, 11:54 »
Kan väl hålla med om att det var en "tuff" jämförelse men lagarna är lika korkade ändå ;)
Båda lagarna hindrar bara de som är ärliga för de som inte är ärliga skiter i lagarna och då gör de ingen nytta, inte som de var tänkta iaf.

Hur som helst, dålig jämförelse eller inte så tror jag vi har mycket att vinna på att tillåta detektering under ansvar. Det vill säga att detektoristerna faktiskt dokumenterar och lämnar in sina fynd.


/Henke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2009, 12:15 »
Detektering under ansvar finns redan. Du kan ansöka om tillstånd på Länsstyrelsen. Det krångliga under svensk lag (vad jag vet) ær att du måste ansøka om tillstånd på varje plats du ska søka på, du kommer alltså inte ha en licens før att anvænda detektor, bara ett tillstånd før att anvænda detektor på ett visst område.

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2009, 12:25 »
Det är just det jag menar, dessutom bedömmer de om det kan finnas en eventuellt ej upptäckt fornlämning och misstänker de det så får man inte tillståndet.
Bättre då med en licenshistoria precis som med annat, man tar licensen och sen får man använda utrustningen vart man vill under reglerat ansvar.

/Henke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #5 skrivet: oktober 05, 2009, 12:28 »
Båda lagarna hindrar bara de som är ärliga för de som inte är ärliga skiter i lagarna och då gör de ingen nytta, inte som de var tänkta iaf.
Så kan man ju resonera om alla lagar som finns, de hindrar bara de som bryr sig om att de finns från att göra dumma saker. De som inte bryr sig gör dem ändå. Det är ju därför vi fortfarande har brottslighet i världen. Så på det planet kan jag hålla med dig, lagstiftning fungerar inte för att förhindra brottslighet, men det är ett generellt problem för rättstaten, inte ett specifikt problem för fornlämningar och metallsökeri.

I det här fallet är det så att lagstiftaren vill hindra outbildade personer utan ekonomiska resurser från att plocka upp metaller från fornlämningar, eftersom de inte förväntas kunna avrapportera sina resultat på ett vetenskapligt sätt och eftersom de inte har resurser för att konservera eventuella fynd (en legitim oror enl min mening).

Det är inget argument att säga att de kanske skulle bli förstörda ändå, eftersom nedbrytningsprocessen i det enskilda fallet är en okänd faktor. Det finns ju trots allt metallfynd som överlevt i jorden sedan slutet på stenåldern och som säkert kan förväntas överleva ett tag till.

Om man skulle lägga över ansvaret för att agera på ett sådant sätt att fornlämningar inte kommer till onödig skada på enskilda individer (genom att tillåtta metalldetektering på fornlämningar utan förhandsprövning), så tror jag att det skulle behövas en ny typ av organisation med egna ekonomiska resurser för att  ta hand om resultatet och publicera resultat. Det skulle också behövas en reglering av vilka objekt som skulle kunna komma i fråga. Kanske kunde man ha en förhandlingsordning mellan detektorföreningar och länsstyrelsen, där detektorföreningen får förslå detektering av t.ex. ett plöjt objekt med metaller i ploggången som hotar att förstöras och där länsstyrelsen kan godkänna en undersökningsplan som involverar insatser för dokumentation, konservering, utställningsverksamhet och pedagogik.

/Micke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #6 skrivet: oktober 05, 2009, 13:28 »
Det som gæller i Norge ær att detektorføreningar får søka i pløjd mark och sedan gæller førstås inlæmning av samma material som i Sverige.

Detektering på fornlæmning, eller mark som tillhør fornlæmning skall (enligt min åsikt) bara gøras av eller tillsammans med arkeologer.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #7 skrivet: oktober 05, 2009, 14:22 »
Det är inget argument att säga att de kanske skulle bli förstörda ändå, eftersom nedbrytningsprocessen i det enskilda fallet är en okänd faktor. Det finns ju trots allt metallfynd som överlevt i jorden sedan slutet på stenåldern och som säkert kan förväntas överleva ett tag till.

Nu måste jag dock tillægga att argumentet ær giltigt på sitt sætt. Først får jag sæga att det ær vetenskaplig metod man ær ute efter, precis som du sæger Micke. Anledningen till att man inte tillåter detektering av fornlæmningar av hobbyister ær fræmst p.g.a. att man inte kan få ut tillræcklig dokumentation.

Dock så har flera rapporter visat att nedbrytningen av arkeologiska føremål har accellererats under 1900- och 2000-talet bl.a. p.g.a. førsurning (metaller) och højd medeltemperatur (organiska føremål i tundraregioner). Att føremål kanske øverlever om någon plockar upp dem idag som skulle brutits ner totalt i framtiden kan man alltså anvænda som argument, men det som man ska tænka på ær att dessa føremål kommer att ha en bristande eller saknad dokumentation, d.v.s. avsaknad av kontext, och i framtiden medfør det avsaknad av proveniens, något man brottas med dagligen i t.ex. museums magasin.

Detta kan alltså medføra att en samling føremål som tillhør samma kontext (låt oss sæga en grav) behandlas som separata føremål, ibland kanske de till och med klassas som tillhørande olika kulturer. Forskningen blir på så sætt lidande, och vårt søkande efter "sanningen" blir en løgn.

Så jo, føremål blir lidande av att de ligger i jorden idag, de har bevarats bra tills nu, p.g.a. att de har haft bra bevaringsførhållanden, men i takt med att førsurningen økar, så bryts de ner.
Anledningen till att argumentet inte skall anvændas till annat æn att utføra fler forskningsgrævningar ær att forskningen blir lidande, och kan man inte utføra forskning på vårt kulturarv, så ær det inget kulturarv av værde.

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #8 skrivet: oktober 05, 2009, 14:36 »
I det här fallet är det så att lagstiftaren vill hindra outbildade personer utan ekonomiska resurser från att plocka upp metaller från fornlämningar, eftersom de inte förväntas kunna avrapportera sina resultat på ett vetenskapligt sätt och eftersom de inte har resurser för att konservera eventuella fynd

Är detta sant?

Jag trodde att lagstiftningen om metalldetektorer syftade till att förhindra eller försvåra för de som illegalt letar ädelmetaller. Om det är som du skriver Micke borde lagen väl även begränsat rätten att plocka upp föremål av sten, keramik, trä etc, eftersom de väl borde ha samma behov av att avrapporteras, konserveras etc.

Och varför begränsas i så fall även arkeologers möjlighet att använda metalldetektorer?

/SR

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #9 skrivet: oktober 05, 2009, 14:45 »
Du får inte plocka arkeologiska føremål från en fornlæmning eller kringliggande områden om det ær av sten, træ eller liknande.

Du får plocka løsfynd dock.


Citera
Lag (1988:950) om kulturminnen m.m. (jag har fetat det som ær relevant)

2 kap. Fornminnen
Fasta fornlämningar och fornfynd
1 § Fasta fornlämningar är skyddade enligt denna lag.
 Fasta fornlämningar är följande lämningar efter människors verksamhet under forna tider, som har tillkommit genom äldre tiders bruk och som är varaktigt övergivna
1. gravar, gravbyggnader och gravfält samt kyrkogårdar och andra begravningsplatser,
2. resta stenar samt stenar och bergytor med inskrifter, symboler, märken och bilder samt andra ristningar eller målningar,
3. kors och minnesvårdar,
4. samlingsplatser för rättskipning, kult, handel och andra allmänna ändamål,
5. lämningar av bostäder, boplatser och arbetsplatser samt kulturlager som uppkommit vid bruket av sådana bostäder eller platser, liksom lämningar efter arbetsliv och näringsfång,
6. ruiner av borgar, slott, kloster, kyrkobyggnader och försvarsanläggningar samt av andra märkliga byggnader och byggnadsverk,
7. färdvägar och broar, hamnanläggningar, vårdkasar, vägmärken, sjömärken och likartade anläggningar för samfärdsel samt gränsmärken och labyrinter,
8. skeppsvrak, om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak.

   Fasta fornlämningar är också naturbildningar till vilka ålderdomliga bruk, sägner eller märkliga historiska minnen är knutna liksom lämningar efter äldre folklig kult.


2 § Till en fast fornlämning hör ett så stort område på marken eller på sjöbotten som behövs för att bevara fornlämningen och ge den ett tillräckligt utrymme med hänsyn till dess art och betydelse. Detta område benämns fornlämningsområde.   
När fråga uppkommer om fastställelse av gränserna för ett fornlämningsområde, prövas frågan av länsstyrelsen.
   Då ett ärende om fastställelse av gränser tas upp av någon annan än ägaren av området, skall denne underrättas om ärendet och ges tillfälle att yttra sig i saken. Underrättelsen skall ske genom delgivning.


3 § Fornfynd är föremål som saknar ägare när de hittas och som
1. påträffas i eller vid en fast fornlämning och har samband med denna eller

2. påträffas under andra omständigheter och kan antas vara minst etthundra år gamla.



4 § Sådant fornfynd som avses i 3 § 1 tillfaller staten.
   Sådant fornfynd som avses i 3 § 2 tillfaller upphittaren. Han är dock skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)
1. om fornfyndet innehåller föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar eller
2. om fornfyndet består av två eller flera föremål, som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans. (det hær ær det viktiga, d.v.s. ær det inte løsfynd, så ær det skyddat vare sig det ær ædelmetall eller inte)

   Fornfynd som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten.
   Ett skeppsvrak som påträffas på havsbottnen eller dess underlag utanför gränserna för nationell jurisdiktion och som bärgats av ett svenskt fartyg eller förts till Sverige tillfaller staten, om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak. Lag (1996:529).


Ändrad gm SFS 1996:529, ikraft 1996-07-01 

5 § Den som påträffar ett fornfynd, som skall tillfalla eller hembjudas staten, skall snarast anmäla fornfyndet hos Riksantikvarieämbetet, länsstyrelse, länsmuseum eller polismyndighet. Fornfynd som hör till skeppsvrak kan anmälas även till kustbevakningen.
   Upphittaren är skyldig att på begäran lämna ut fornfyndet mot kvitto samt uppge var, när och hur fornfyndet påträffades.

Gjort om den citerade texten till ett citat. //Johan
« Senast ändrad: oktober 05, 2009, 15:46 av Gorm »

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #10 skrivet: oktober 05, 2009, 14:55 »
Nu menade jag inte att man som detektorist skulle springa helt ohämmat i skog och mark och leta utan snarare ses som en resurs i att hitta ännu inte funna platser och föremål.

Jag har dyslexi och på min skoltid fick man ingen hjälp och betygen blev därför som de blev, vem vet jag kanske varit en god arkeolog med bra kunnande om detektorer ;) Jag må vara lekman när det gäller arkeologi men dokumentera fynd lärde jag mig som minröjare så helt ute och cyklar är jag inte ändå.

Bor ett stenkasst från Uppåkra utgrävningen och där med tanke på den enorma fyndigheten kan jag tycka att de skulle ha god hjälp av oss som gillar lyssna på blipp/blopps. Att säga att vi inte ska plocka upp mer för vi kan inte konservera det osv är för mig helt tosigt, ska vi låta det ligga kvar och förlora den vetskapen det kan ge oss om vi hittar det och undersöker det?
Visst, det är inget argument för oss som gillar att detektera att det är bättre att det kommer upp än att det ligger kvar. Jag gillar själva jakten på det vi med ögat inte kan se och varför då inte kombinera det med något vettigt som att få bättre klarhet i Sveriges historia?

Man ansåg att Titanic inte skulle rosta något alls på det djupet hon ligger men tji fick man när man återfann henne, nästan uppäten av havet.


/Henrik

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #11 skrivet: oktober 05, 2009, 14:58 »
I det här fallet är det så att lagstiftaren vill hindra outbildade personer utan ekonomiska resurser från att plocka upp metaller från fornlämningar, eftersom de inte förväntas kunna avrapportera sina resultat på ett vetenskapligt sätt och eftersom de inte har resurser för att konservera eventuella fynd

Är detta sant?

Nej, det är inte sant. Syftet bakom proposition 1990/91:123 om ändringar i kulturminneslagen var att "motverka den tilltagande plundringen av fornlämningar" och inget annat.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #12 skrivet: oktober 05, 2009, 15:08 »
Bor ett stenkasst från Uppåkra utgrävningen och där med tanke på den enorma fyndigheten kan jag tycka att de skulle ha god hjälp av oss som gillar lyssna på blipp/blopps. Att säga att vi inte ska plocka upp mer för vi kan inte konservera det osv är för mig helt tosigt, ska vi låta det ligga kvar och förlora den vetskapen det kan ge oss om vi hittar det och undersöker det?

Vi kan ju inte veta vad de kommer att ha før undersøkningsmetoder i framtiden. Om hundra år kanske man kan scanna ett føremål och få ut tio gånger mer information ur det æn idag. Om vi plockar upp det kan den informationen gå førlorad. (Samtidigt kan informationen gå førlorad p.g.a. att den ligger dær i sur jord, det ær inte lætt ;))

Det ær av samma anledning vi konserverar føremål. Vi kan inte veta vad før slags information som går att få ut av ett føremål i framtiden. Ska vi nøja oss med den informationen man kan få ut ur det idag?

Visst, det är inget argument för oss som gillar att detektera att det är bättre att det kommer upp än att det ligger kvar. Jag gillar själva jakten på det vi med ögat inte kan se och varför då inte kombinera det med något vettigt som att få bättre klarhet i Sveriges historia?

Har du frågat om du kan hjælpa till på utgrævningen i Uppåkra? Jag tror att de flesta arkeologer skulle uppskatta att någon som ær intresserad hjælper till med detektering, det skulle hjælpa deras jobb enormt. Gå och fråga vet jag. Det kan ju inte bli værre æn att du får ett nej.

Alternativt så vet jag att många detekterare i Sverige åker till Danmark før att træffas och søka. Det ær ju inte så långt før dig..

Utloggad Sigurd Hring

  • Medlem
  • Antal inlägg: 51
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #13 skrivet: oktober 05, 2009, 15:33 »
Är inte diskussionen om behov av att konservera etc. lite OT? Den gäller väl lika mycket om man hittar metaller med andra hjälpmedel än metalldetektor, och i lika hög grad för fynd som inte är metaller?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #14 skrivet: oktober 05, 2009, 15:35 »
Nej, jag tycker inte diskussionen ær OT, det hænger ihop med frågestællningen nedan:

Varför är det egentligen så extremt hårda regler om användning av metalldetektor i Sverige?

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #15 skrivet: oktober 05, 2009, 21:04 »
Har du frågat om du kan hjælpa till på utgrævningen i Uppåkra? Jag tror att de flesta arkeologer skulle uppskatta att någon som ær intresserad hjælper till med detektering, det skulle hjælpa deras jobb enormt. Gå och fråga vet jag. Det kan ju inte bli værre æn att du får ett nej.

Alternativt så vet jag att många detekterare i Sverige åker till Danmark før att træffas och søka. Det ær ju inte så långt før dig..
Jag har lagt in en fråga till ansvariga för utgrävningen i Uppåkra och kommer även ställa mig till förfogande i Danmark eftersom de tycks uppskatta folks frivilliga insatser bättre än Sverige.


/Henke

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #16 skrivet: oktober 05, 2009, 21:07 »
I det här fallet är det så att lagstiftaren vill hindra outbildade personer utan ekonomiska resurser från att plocka upp metaller från fornlämningar, eftersom de inte förväntas kunna avrapportera sina resultat på ett vetenskapligt sätt och eftersom de inte har resurser för att konservera eventuella fynd

Är detta sant?

Nej, det är inte sant. Syftet bakom proposition 1990/91:123 om ändringar i kulturminneslagen var att "motverka den tilltagande plundringen av fornlämningar" och inget annat.


Trisst när en lag slår så fel, gillar varken lagen eller rovet som förekom och som orsakade lagen....


/Henke

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #17 skrivet: oktober 05, 2009, 21:46 »
Jag har lagt in en fråga till ansvariga för utgrävningen i Uppåkra och kommer även ställa mig till förfogande i Danmark eftersom de tycks uppskatta folks frivilliga insatser bättre än Sverige.

Blir intressant att höra vad du får för gensvar angående Uppåkra. Vad gäller Danmark så är det som natt och dag jämfört med Sverige. Där valde man att se om det gick att få till stånd ett konstruktivt samarbete med fritidsdetektorister och vi blev snabbt en resurs som står mycket högt i kurs.
Lex malla, lex nulla

Utloggad port513

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #18 skrivet: oktober 05, 2009, 21:49 »
Jag har lagt in en fråga till ansvariga för utgrävningen i Uppåkra och kommer även ställa mig till förfogande i Danmark eftersom de tycks uppskatta folks frivilliga insatser bättre än Sverige.

Blir intressant att höra vad du får för gensvar angående Uppåkra. Vad gäller Danmark så är det som natt och dag jämfört med Sverige. Där valde man att se om det gick att få till stånd ett konstruktivt samarbete med fritidsdetektorister och vi blev snabbt en resurs som står mycket högt i kurs.

Ja blir det positivt vid Uppåkra så har de en glad detektorist som kan vara där på ett par röda då jag har mindre än 5 minuter dit. Men troligtivis tar de bara in "experter" men vi får se, jag har ju ändå hittat ett antal minor i mina dagar så helt lekman är jag ju inte ändå ;)


/Henke

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Sökning med metalldetektor
« Svar #19 skrivet: oktober 05, 2009, 21:58 »
"Vi kan ju inte veta vad de kommer att ha før undersøkningsmetoder i framtiden. Om hundra år kanske man kan scanna ett føremål och få ut tio gånger mer information ur det æn idag. Om vi plockar upp det kan den informationen gå førlorad."

Enligt det argumentet borde ju alla utgrävningar utom rena exploateringsgrävningar vara totalförbjudna.