Författare Ämne: Bronsåldersmode  (läst 10610 gånger)

Utloggad miapiak

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Bronsåldersmode
« skrivet: april 07, 2005, 10:14 »
Det här var ju ett trevligt forum!  :D

Det hade ju varit lite kyligt att gå klädd som Egtved-tösen  :wink: ...den klädseln representerar ju snarare en liten grupp i samhället är gemene mans dito, trots att Burenhult tror att alla gifta kvinnor sprang omkring i genomskinlig nätkjol och magkort top.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bronsåldersmode
« Svar #1 skrivet: april 07, 2005, 11:33 »
Hej

Välkommen till forumet, hoppas att du kommer att trivas. Vidare är det ganska intressant hur denna Burenhultska tolkning har spridit sig. I närheten av Akalla där jag bor så finns det bronsålderslämningar i form av två skärvstenshögar. Där står det på skylten i den förklarande texten om bronsåldern att kvinnan minnsan klippte av sig håret som sedan offrades i vattendraget i närheten. Jag tror att det dessutom står något om kläderna. Snacka om att applicera dessa få fynd på hela den bronsålderstida befolkningen. Ett litet sidospår bara. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miapiak

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Snillen spekulerar
« Svar #2 skrivet: april 11, 2005, 10:51 »
*S* Där ser man. Lika logiskt som drottning Silvias kommentar om skärvsten på Lovö; "De kanske användes som vaapen!"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bronsåldersmode
« Svar #3 skrivet: april 11, 2005, 10:52 »
Ja, antingen det eller så var de statussymboler eller kultsymboler, en vanlig tolkning när man inte har en aning om vad föremål använts till. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Bronsåldersmode
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2005, 18:57 »
Fast det finns ju statyetter med snörskört som Egtvedflickan hade. Dessa figurer gör dessutom akrobatiska konster. Om det var detta hon ägnat sig åt är det fullt begripligt att ha denna korta "balettkjol", eller hur? Kulthandling? Eller underhållningsbranchen? :mrgreen:
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bronsåldersmode
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2005, 20:03 »
Citat från: "nina"
Fast det finns ju statyetter med snörskört som Egtvedflickan hade.


Vart har dessa statyetter påträffats?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Bronsåldersmode
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2005, 15:47 »
I Holstein och Grevensvaenge
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Bronsåldersmode
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2005, 09:16 »
Jag tror inte att ”snörkjolen” är så vansinnigt ovanlig som man kan tro men det betyder inte att det var ett vardagsplagg. Både en frack eller en sjömanskostym är inte standard i en vanlig garderob men är inte så ovanliga att vi inte förstår deras symbolik.
Det finns ju även ett antal fynd av kjolar eller kanske rättare sagt bälten i form av snören med bronsrör som är en nära parallell till Egtved kjolen. Samtliga av dessa tror jag (utan att studerat det noggrannare) även går att knyta till en relativt exklusiv gruppering i samhället då det rör sig om fynd från rika gravar och depåer.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bronsåldersmode
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2005, 11:18 »
Citat från: "Anders Strinnholm"
Jag tror inte att ”snörkjolen” är så vansinnigt ovanlig som man kan tro men det betyder inte att det var ett vardagsplagg. Både en frack eller en sjömanskostym är inte standard i en vanlig garderob men är inte så ovanliga att vi inte förstår deras symbolik.


Kan bara hålla med, hur vanligt är det att man blir begraven i sina vardagsläder. Jag har för mig att vissa drog liknande paraleller när man hittade välbevarade medeltida kläder på Grönland; anledningen till att nordborna försvann från Grönland var att de inte hade tillräckligt varma kläder, men vem blir egentligen begraven i en värmeoverall? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hitpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Bronsåldersmode
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2005, 13:29 »
Citat från: "Anders Strinnholm"
Jag tror inte att ”snörkjolen” är så vansinnigt ovanlig som man kan tro men det betyder inte att det var ett vardagsplagg.


I Täklimakan (Takla Makan) i Xinjiang (Uyghuriska Autonoma Republiken i nordvästra Kina) har man funnit ett stort antal välbevarade mumier, av vilka de flesta (om det rör sig om tiden fram till den kinesiska erövringen av området århundradena f.Kr) utgörs av europider av nordisk typ.

Elizabeth Wayland Barber, arkeolog och expert på förhistoriska textilier, deltog i en expedition till Xinjiang som anordnades 1995 och hade då möjlighet att undersöka några av mumierna på muséet i Ürümchi. De kvinnliga mumierna visade sig ha en snörkjol närmast kroppen (under övriga kläder). En manlig mumie som Barber undersökte bar vad som väl kan beskrivas som en "manlig variant" av snörkjol (knöts om penis). Se Barbers bok The Mummies of Ürümchi (Macmillan, 1999)!

Snörkjolar användes här uppenbarligen som underkläder, och som vardagsplagg. Detta kan också ha varit ett vanligt bruk i Nordeuropa.

Barber anser, i likhet med forskare som Olga Soffer, James Adovasio och David Hyland, att snörkjolar (string skirts) har förekommit redan under paleoliticum. Se t.ex

Barber, Elizabeth Wayland. Prehistoric Textiles. Princeton University Press 1991.

Soffer, Olga, Adovasio, James & Hyland, David. The "Venus" Figurines. Textiles, Basketry, Gender and Status in the Upper Paleolithic. Current Anthropology, Vol 41 Nr 4, 2000. Finns att ladda ned i PDF-format,

http://www.unl.edu/rhames/courses/current/venus1.pdf

mvh/hitpil

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Bronsåldersmode
« Svar #10 skrivet: juni 18, 2005, 22:24 »
Hur skall man då koppla detta till "Egtved-flickan"; begravdes hon i bara underkläderna? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hitpil

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Bronsåldersmode
« Svar #11 skrivet: juni 19, 2005, 14:06 »
Citat från: "Gorm"
Hur skall man då koppla detta till "Egtved-flickan"; begravdes hon i bara underkläderna?


Jag kommenterade i mitt inlägg det

Citat från: "Anders Strinnholm"
Jag tror inte att ”snörkjolen” är så vansinnigt ovanlig som man kan tro men det betyder inte att det var ett vardagsplagg.


Jag anförde att snörkjolen kan ha varit ett vardagsplagg, med hänvisning till användningen av denna typ av plagg i en annan, samtidig bronsålderskultur. Snörkjolen behöver för den skull inte enbart ha utgjort ett vardagsplagg, eller enbart ha använts som ett underplagg (t.ex under sommaren, när det var varmt).

mvh/hitpil

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
Bronsåldersmode
« Svar #12 skrivet: juni 20, 2005, 10:04 »
Jag tycker personligen att det är lite problematiskt att jämföra fynd från Kina med Sydskandinavien, och vad som var brukligt under paleolitikum kan knappast anses som vidare belysande för hur man klädde sig under bronsålder. Jag delar din uppfattning om att snörkjolar i olika former förekommit på många platser och under många olika tider över hela klotet men det hjälper oss knappast att förstå det specifika problemet, nämligen av vilka och när dessa kjolar bars under bronsålder.
Fenomenet att dräkten signalerar vem man är i samhället bekräftas även det från en rad tider och platser över hela jorden. Det som vi måste ta som utgångspunkt i detta fallet är i vilka kontexter dessa kjolar och bälten är funna. Som jag uppfattar det så är dessa fynd i stort sätt uteslutande från gravar med yngre kvinnor eller från större offerfynd. Jag tror därför att det är en bra att börja med att fundera kring varför detta plagg offrats, det indikerar att det besitter ett visst symboliskt värde vilket kanske kan kopplas till vem som bar det och i vilka sammanhang. Från den utgångspunkten ter sig tolkningen av plagget som en alldaglig underkjol lite problematisk.

M.v.h. Anders

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Bronsåldersmode
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2005, 16:48 »
Jag tänker mig att om man gör sådana stora gravhögar som man gjort över ekkistegravarna (och andra) läggar man inte folk i graven i vardagskläder...Med tanke på Egtvedflickan övriga gravmaterial så "känns" det mer omständigt än vardag. Sedan dyker ju dessa statyetter upp som även visades i "Stenristarna" (del 2) med snörskört. Det blir svårare att dra paraleller till vardag med tanke på högens storlek, gravinnehåll, statyetternas utseende. Tycker jag.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Bronsåldersmode
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2005, 11:32 »
sen måste man ju också komma ihåg att klimatet har skiftat!

Utloggad miapiak

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Bronsåldersmode
« Svar #15 skrivet: september 16, 2005, 22:41 »
Om alla de bronsrör som hittats i kvinnogravar från bronsålder (Ölbygraven tex) suttit på den typen av kjol var det nog ett ganska utbrett fenomen. Och det lär väl vara kopplat till dans/rörelse av ngt slag eftersom de säkert klingade riktigt tjusigt när man rörde sig...