Författare Ämne: Ny runestein funnet i Norge  (läst 9353 gånger)

Utloggad LarsG

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
    • arkeologiforum.no

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2009, 18:58 »
Att säga att den äldre runraden föll ur bruk på 500-talet är väl ändå att ta i. Det finns ristningar från vendeltid, och Rökstenen visar att den äldre runraden fortfarande var känd in på 800-talet, åtminstone av vissa. 

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2009, 15:44 »
Ett par nyare länkar från NRK kring runstensfyndet:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6800139
http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sorlandet/verdi/111552
På min runsida, http://hem.bredband.net/b688266/runologi.html, har jag utifrån bilderna försökt läsa lite av inskriften.
/Jan

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2009, 20:15 »
Har det skrivits något nytt sedan sist? Har någon runvetare som undersökt stenen gett en tolkning? Några ännu nyare länkar, någon?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2009, 20:48 »
Namnet Nödgäst låter ju märkligt i nutida öron. En gäst av nöden? En gäst ingen ville ha men som man förbarmade sig över ändå? Eller är det bara ett personnamn som forskarna vill ha det till. Med lite fantasi kan historien bakom orden bli vad som helst. Hoppas tolkningen blir klar snart. Finns det någonstans den fullständiga runraden man kan ta del av?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2009, 21:22 »
Jag har fått ta del av en preliminär läsning som jag återger:
a) -iilbaþewas : s(t=a)inaz : aaasrpkf
b) aarpaa : inananaloz
c) ekerafaz
d) eknaudigastiz
Den första raden är de runor som står utmed kanten på stenen.
Rad b kommer längst ner på stenen, rad c där ovanför och rad d ovanför den.
Alla runor lästa från höger till vänster.
I runföljden s(t=a)inaz så är bistaven till t i binderunan t=a osäker, ordet kan även läsas sainaz.
Någon runa ovan återgiven som "i" kanske kan visa sig ha någon bistav när man har haft möjlighet att granska inskriften på nytt. Man kan också tänka sig att "ii" återger en runa med två huvudstavar (h, e, kanske m, eller möjligen d).
En tolkning blir:
-lbaþewars sten
följt av två, sannolikt, runföljder utan någon betydelse.
Vilket namn som döljer sig bakom runföljden -iilbaþewas (-iilbaþewaz i grundform) är okänt.
Runföljden inananaloz kan avse ett ord, frågan är vilket.
Rad c inleds med "Jag", men vad erefaz kan vara för något är än så länge okänt (en titel? ett adjektiv?).
Rad d innehåller "Jag Nödgäst"

/Jan

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #6 skrivet: oktober 18, 2009, 21:31 »
Vilken märklig sten. Men nog borde väl någon kunna tyda exakt vad som står? Eller har ingen någonsin tolkat den äldre runraden fullständigt? Måste erkänna att jag är novis i ämnet.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #7 skrivet: oktober 18, 2009, 21:38 »
Rad c inleds med "Jag", men vad erefaz kan vara för något är än så länge okänt (en titel?

Ett till namn kanske. Två ristare (ej bokstavligt kanske).
Qui tacet, consentit

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2009, 22:17 »
Total nybörjare på sånt här (om ens det), men kan det inte vara "ek er afaz"?

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2009, 12:40 »
Eller "ek er af az" (jag är av as (asasläkt()  ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #10 skrivet: oktober 19, 2009, 14:04 »
Jag tror i det här fallet att -az är den ändelsen som övergår till -R i språket, som tty skrivit om i en tidigare tråd, och är mycket bättre än mig på att förklara:

(men som sagt, jag är absolut ingen expert)

Slut "r":et du nämnar var i fornsvenskan ännu ett speciellt ljud skilt från vanligt "r" och vanligen skrivet "R" vid transkription av t ex runinskrifter. Det uttalades troligen ungefär som det inledande ljudet i franska Jean. Det användes nästan enbart som nominativändelse och härstammar faktiskt ursprungligen från den indoeuropeiska nominativändelsen -os (som lever kvar i grekiskan). Utvecklingen är:

*-os > *-as > -az > -aR > -R > -er > - (inget)

En asterisk markerar en rekonstruerad form som inte finns bevarad. Formerna från om med -az är alltså belagda i skrift.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2009, 15:45 »
Kan också vara "ek erefaz" där "erefaz" är ett namn i nominativ, men jag kan då inte komma på något liknande fornnordiskt namn, det borde väl ha blivit ungefär "ErfR" på runsvenska. En annan möjlighet är felristning av "ek erilaz". Erilaz/erilaR är ett epitet som förekommer i många urnordiska runristningar. Betydelsen är omstridd, ordet har tolkats som som en äldre form av "jarl" eller "herul", men det är osäkert.

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2009, 22:28 »
Det är ju också möjligt att k ska läsas två gånger: ek kerefaz''. ("Jag, Kärv"?) Det kan ju också gälla fler runor.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #13 skrivet: oktober 29, 2009, 22:34 »
Nu finns en rapport (och bilder) att titta på.
Läs mer här: http://www.khm.uio.no/forskning/publikasjoner/runenews/hogganvik.htm
/Jan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #14 skrivet: oktober 30, 2009, 08:30 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #15 skrivet: oktober 30, 2009, 22:38 »
Ordet naboR kan man ju tyda från norskans nabo=granne. En grannfejd kanske?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #16 skrivet: oktober 31, 2009, 13:20 »
Jag fick också lite kreativa funderingar. "inifrån nålen" uppfattades som svårbegripligt. Men det står ju direkt efter det som uppfattas som bokstavsmagi. Skulle då inte "nålen" kunna syfta på huggredskapet runorna ristats med och som den magiska runföljden därmed kan sägas ha strömmat ut från?

"ekerafaR" (eller "ekerafaz" - ska inte R-runan skrivas z i urnordiska inskrifters translitterering?), skulle det inte kunna betyda något med grav/begrava/gräva, dvs att k ska läsas två gånger, varav andra gången som g, och att e nummer två bara är inskottsvokal? Även om denna fuþark har en särskild g-runa hände det väl att någon stavade en liten smula avvikande eller ogenomtänkt. (ekerafaz = ek gravaz = "Jag begraver"?)

Nej, jag är ingen expert, än. Men man skulle ju kunna vara den som knäcker en genial tanke någon dag :)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #17 skrivet: november 01, 2009, 12:49 »
Även om denna fuþark har en särskild g-runa hände det väl att någon stavade en liten smula avvikande eller ogenomtänkt. (ekerafaz = ek gravaz = "Jag begraver"?)

Eller "Jag gräver". Finns det någon grav i närheten? Eller har funnits? Eller kanske ett grävt dike, som en skiljelinje mellan två ätter, som det sedan en bro gått över? Det här är himla spännande.

Lite OT kanske, men hur får du tangentbordet att skriva runtecknet i futhark?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #18 skrivet: november 01, 2009, 22:30 »
Eller "Jag gräver". Finns det någon grav i närheten? Eller har funnits? Eller kanske ett grävt dike, som en skiljelinje mellan två ätter, som det sedan en bro gått över? Det här är himla spännande.

Lite OT kanske, men hur får du tangentbordet att skriva runtecknet i futhark?

Stenen antogs ju ha legat över en grav, så varken "begrava" eller "gräva" är väl långsökt. þ kan man få till genom att trycka Alt+1255 (siffertangenterna till höger). Det finns en kortare sifferkombination som man också kan använda för detta tecken, men denna är den som har kommit att bli kvar i mitt minne. Alt+1256 ger versalversionen (Þ).

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Ny runestein funnet i Norge
« Svar #19 skrivet: november 02, 2009, 22:10 »
þ kan man få till genom att trycka Alt+1255 (siffertangenterna till höger). Det finns en kortare sifferkombination som man också kan använda för detta tecken, men denna är den som har kommit att bli kvar i mitt minne. Alt+1256 ger versalversionen (Þ).

Gick inte på mitt tangentbord  :'(
en som tror sig veta allt, vet ingenting